‘Ook deze streamingdienst overweegt reclame’

News
donderdag, 13 oktober 2022 om 11:00
streamingf1661179196
Jarenlang zijn we gewend geweest aan streamingdiensten zonder reclame. Maar verschillende grote diensten zijn nu toch van plan om advertenties te tonen bij hun content. Nu lijkt er weer een grote speler bij te zijn die reclames overweegt.
Vanaf volgend jaar gaan zowel Netflix als Disney+ abonnementsvormen met reclame aanbieden. Beide diensten zien het als een manier om meer aan hun content te verdienen. Netflix hoopt bovendien weer meer abonnnees te winnen met een goedkopere optie, nadat veel gebruikers in de afgelopen periode wegliepen.
Nu lijkt het erop dat ook Apple TV+ advertenties gaat krijgen. Volgens Digiday heeft Apple al gesprekken gevoerd met meerdere partijen die eventueel reclames in zouden kunnen kopen. Er zouden in de komende maanden bovendien nog meer gesprekken volgen.
Naar verluidt heeft Apple in de gesprekken steeds gezegd dat adverteerders in het laatste kwartaal van 2022 nog geen budget opzij hoeven te zetten om reclames bij Apple TV+ in te kopen. Dat maakt het waarschijnlijk dat Apple pas vanaf 2023 daadwerkelijk advertenties gaat tonen. Heel verwonderlijk is dat niet als de eerste gesprekken nu pas gevoerd worden.

Kun je nog Apple TV+ kijken zonder reclame?

Het is momenteel niet duidelijk hoe en aan wie Apple de advertenties precies wil gaan tonen. Bij Netflix en Disney+ blijft er een abonnement bestaan waarbij je nooit reclame te zien krijgt. Dat lijkt ook een logische keuze voor Apple, al kan er bijvoorbeeld ook een gratis abonnement met reclame worden overwogen tegenover en betaald abonnement zonder.