Het aankomende
Netflix-abonnement met
advertenties is al een tijdje een veelbesproken onderwerp. Er is nog weinig over dit nieuwe
abonnement bekend, maar bronnen van Bloomberg hebben het één en ander vernomen. Zo lijkt de
prijs die het abonnement gaat krijgen bekend.
Volgens
Bloomberg overweegt Netflix een prijs tussen de 7 en 9 dollar voor het abonnement met
reclame. Daarmee zou het nieuwe abonnement 1 tot 3 dollar goedkoper zijn dan de 10 dollar die het bedrijf vraagt voor een ‘Basic’ abonnement. In Nederland kost een ‘Basic’ abonnement 8 euro, dus de nieuwe prijzen zullen er hier waarschijnlijk ook anders uitzien.
Bloomberg beweert ook het één en ander over hoeveel advertenties er getoond gaan worden. Het zou gaan om zo’n 4 minuten reclame per uur, die voor en tijdens programma’s worden getoond, maar niet erna. Netflix zou bovendien proberen om dezelfde advertentie niet teveel te tonen en zou volgens eerdere berichten
helemaal geen advertenties tonen aan kinderen.
Een statement van Netflix aan
The Verge trekt een hoop van deze details in twijfel. Een woordvoerder schrijft dat alles dat Bloomberg te melden heeft “speculatie”. Het zou nog vroeg dag zijn voor het reclame-abonnement en er zijn volgens de woordvoerder “nog geen keuzes gemaakt”.
Naasts Netflix gaat ook Disney+ aan de advertenties
Bij Disney+ zijn er al wel keuzes gemaakt over een abonnement met advertenties. In de VS krijgt het nieuwe abonnement van Disney+
de prijs die een abonnement zonder reclame nu heeft, terwijl de prijs van dat abonnement omhoog gaat. Ook hier is de strategie voor Nederland nog niet bekend.