Dit jaar heeft
Sony een nieuwe versie van
PlayStation Plus gelanceerd, met drie verschillende
tiers om uit te kiezen. Het vernieuwde
PS Plus lijkt alleen een
flop te zijn voor Sony.
Online abonnementen worden steeds belangrijker voor bedrijven. Of dat nu is voor streamingdiensten als
Netflix en
Spotify of voor grote game-uitgevers. Daarom heeft Sony eerder dit jaar besloten om
PlayStation Plus op de schop te gooien en een nieuwe versie te lanceren. Daardoor kan je sinds juni
kiezen tussen drie verschillende PS Plus abonnementen: Essential, Extra of Premium.
Het lijkt er alleen op dat de vernieuwde versie van PS Plus een flop is geworden voor Sony. Uit de laatste
kwartaalcijfers blijkt namelijk dat het aantal PlayStation Plus abonnees is teruggelopen van 47,3 miljoen naar 45,4 miljoen. In plaats van het aantal abonnees dus te laten stijgen, heeft de nieuwe versie er alleen maar voor gezorgd dat de cijfers verder blijven dalen.
Hiroki Totoki, de CFO van Sony, legt de schuld van de tegenvallende
resultaten bij het gebrek aan ‘agressieve promoties’. Ook zouden steeds meer mensen naar buiten gaan en daardoor minder gamen op de PlayStation consoles.
Onduidelijkheid over PS Plus
Hoewel de cijfers al een langere tijd zakken en de economie dit jaar een enorme klap heeft gekregen, zal de communicatie omtrent de nieuwe versie van PlayStation Plus ook niet hebben meegeholpen.
Veel spelers vonden het namelijk maar onduidelijk wat je nu precies kreeg bij elke
tier van PS Plus en vervolgens bleek ook nog eens dat slimme trucjes van abonnees keihard werden afgestraft door Sony. Spelers die namelijk van tevoren goedkoop hadden gezorgd voor een upgrade naar PS Plus Premium,
moesten ineens in één klap alle korting terugbetalen.