Netflix test nieuwe films en series al voor release bij abonnees

News
woensdag, 18 mei 2022 om 10:30
pexels cottonbro 5082566f1624357269
Veel techbedrijven en streamingdiensten testen nieuwe functies bij de gebruikers. Netflix gaat alleen nog een stapje verder, want het bedrijf test nieuwe films en series bij haar eigen abonnees.
Netflix komt jaarlijks met een flinke berg aan nieuwe films en series. Zo heeft de streamingdienst alleen al in mei The Pentaverate, Clark, The Takedown, Senior Year, het derde seizoen van Love, Death & Robots en seizoen vier van Stranger Things op de planning staan of uitgebracht.
Om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk aanslaat bij het publiek, roept Netflix de hulp in van haar eigen abonnees, zo blijkt uit een onderzoek van Variety. Een klein groepje abonnees, die zich hebben aangemeld voor een feedback panel, krijgen maanden van tevoren al films en series te zien om feedback te leveren.
Volgens Variety krijgen de deelnemers ‘over een periode van ongeveer zes maanden’ meerdere aankomende films en series te zien. Nadat ze daarmee klaar zijn, wordt de deelnemers gevraagd een enquête in te vullen over de content die ze hebben gezien. Die feedback wordt vervolgens meegenomen om eventuele veranderingen door te voeren voor de release van de film of serie. Netflix zou naar verluidt sinds mei 2021 met deze testen zijn begonnen.

Veel tegenslag voor Netflix

De keuze van Netflix om haar eigen publiek om hun mening te vragen, is mogelijk een manier om de dalende cijfers tegen te gaan. De groei van het aantal abonnees stagneerde namelijk al eerder en in het eerste kwartaal van 2022 heeft Netflix zelfs voor het eerst sinds tien jaar een daling gezien in het aantal abonnees. Aandeelhouders klagen Netflix nu zelfs aan, omdat de streamingdienst zou hebben gelogen over het aantal abonnees.
Daar houdt de controverse bovendien nog niet op. Zo was er eerder veel kritiek op een spraakmakende show van Dave Chappelle op de streamingdienst, ook van binnenuit. Nu zou er een memo zijn uitgelekt, waarbij de top van Netflix duidelijk heeft gemaakt aan werknemers dat ze beter kunnen vertrekken als ze het niet eens zijn met de content van het bedrijf.