Square Enix heeft een slimme manier toegevoegd voor spelers die het gevechtssysteem van
Final Fantasy XVI te intensief vinden. Maar ondertussen mist de RPG ook een aantal belangrijke
accessibility features.
Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers besteden aandacht aan accessibility features, zodat zoveel mogelijk spelers van hun game kunnen genieten. Zo heeft Guerrilla laatst bijvoorbeeld nog
een optie toegevoegd voor mensen met een fobie voor diep water.
Ook Square Enix heeft duidelijk nagedacht over het toegankelijk maken van
Final Fantasy XVI. Zo krijg je namelijk aan het begin vijf ringen in je
inventory om verschillende aspecten van het gevechtssysteem makkelijker te maken. Niet iedereen kan bijvoorbeeld perfecte
dodges uitvoeren of snel achter elkaar drukken op de
attack-knop.
Die ringen komen alleen wel met een nadeel, zo meldt
The Verge. Je hebt namelijk drie
slots voor accessoires en de ringen nemen die
slots in. Daardoor is het niet mogelijk om alle ringen tegelijkertijd te dragen en bovendien kan je ook geen of minder ringen dragen die je kracht verhogen in Final Fantasy XVI.
Groot gebrek aan accessibility features
Daarnaast zijn de accessibility-opties in de settings niet iets om over naar huis te schrijven. Het is alleen mogelijk om de lettergrootte van de ondertiteling aan te passen. De rest van de tekst kan niet worden vergroot, terwijl er juist heel veel tekst in de game zit die behoorlijk klein is.
Starfield lag daarvoor recent onder vuur na de eerste showcase, maar die game krijgt wel de optie om
het lettertype van alle tekst te vergroten.
Er zijn bovendien ook nog andere opties die zeer welkom zouden zijn in Final Fantasy XVI, om de game zo toegankelijk mogelijk te maken. Het is voornamelijk opvallend, omdat de MMO
Final Fantasy XIV juist heel veel accessibility features heeft gekregen door de jaren heen.