Fallout 76 multiplayer toegelicht - De mensheid krabbelt op

    Het overleven in post-nucleaire landschappen kan een eenzame bezigheid zijn. Toch hoefde je niet altijd de Lone Wanderer uit te hangen en kwamen er gedurende de Fallout games genoeg kameraden voorbij om je te vergezellen tijdens de gevaarlijke avonturen. Met het aankomende deel is dit niet anders, maar in plaats van NPCs is er de Fallout 76 multiplayer.

    Als je eerdere delen van Bethesda’s radio-actieve kindje hebt gespeeld, kan je je vast nog wel het brede scala aan companions herinneren. De trouwe viervoeter Dogmeat, sarcastische Godsworth en mysterieuze Nick Valentine zijn slechts een klein gedeelte van het niet te vergeten setje medereizigers. Niet alleen zorgden volgers als deze ervoor dat je een extra hulpkracht hebt, ook maakte het de reis een stuk aangenamer met de vaak grappige interacties. Samen sta je je er beter voor in de landschappen waar het recht van de sterkste geldt.

    Eerste Fallout met multiplayer

    Een door de computer gestuurde super mutant als teamlid is één ding, maar Fallout 76 brengt het onderhouden van een gezelschap naar een heel nieuw level. Het is namelijk de eerste game uit de franchise die een multiplayer functie heeft. Na een uitgebreide hands-on in West Virginia kunnen wij je iets meer vertellen over hoe dit online systeem werkt en welke features eraan verbonden zijn.

    Allereerst is het belangrijk om te weten dat iedereen dezelfde map voorgeschoteld krijgt. De gigantische wereld waarin je speelt is een Fallout replica van West Virginia, inclusief alle chaos, vervalling en dodelijkheid die je van de eerdere spellen kent. Appalachia, zoals het gebied heet, zit vol met herkenningspunten uit de realiteit. Daarnaast kent deze alternatieve tijdlijn een groot aantal fictieve en vooral futuristische gebouwen om zoveel mogelijk interessante plekken toe te voegen.

    Er is ook meer bekend over de servers waarop gespeeld wordt. Zo verschijnt jouw personage bij het inloggen elke keer op een willekeurige server. Dit betekent dat het absoluut niet mogelijk is om zelf een server uit te kiezen. Wat wel een optie is, is het uitnodigen van vrienden op de server waar je op het moment in de rondte wandelt. Per wereld zullen er ongeveer 24 mensen tegelijk toegelaten worden.

    Het belang van een team

    Het is leuk en aardig dat je met zoveel mensen tegelijkertijd de obstakels kunt overwinnen, maar dat moet natuurlijk wel een beetje toegankelijk zijn. Na de hands-on valt er te stellen dat dit zo eenvoudig mogelijk is gehouden zodat spelers niet eeuwig lang menuutjes door hoeven te scrollen. Het uitnodigen van mensen uit je algemene vriendenlijst zal met het gebruikelijke invite systeem gebeuren. Een enkele acceptatie later zit je al in de server van diegene die de uitnodiging heeft verzonden.

    Het opbouwen van een team met willekeurige mensen die al op de server aanwezig zijn werkt even zo simpel. Je hoeft alleen maar op de wereldkaart te klikken en op zoek te gaan naar de overlevers die als witte stippen weergeven worden. Als je hier op klikt, krijg je een reeks aan opties zoals het uitnodigen tot een team. Mochten zij dit accepteren, kan het avontuur beginnen!

    Ook buiten de wereldkaart functie om kan je elkaar uitnodigen. Ren simpelweg op elkaar af en met een druk op de knop kan je je groepje vormen. Aan het opzetten van je eigen squad, bestaande uit maximaal vier unieke spelers, zitten een hoop voordelen. Zo help je elkaar weer op de been met stimpacks, kan je gezamenlijk quests en events doen en kan je gratis naar elkaar fast travelen.

    Dat Fallout 76 geen menselijke NPCs kent, resulteert niet gelijk in een afwezigheid van de ruilhandel. In principe is er met iedere speler te ruilen, mits je bij diegene in de buurt staat. Hiervoor hoef je niet in één enkele party te zitten en kan je zelf de prijs van je te verkopen goederen bepalen, natuurlijk in bottlecaps. Mocht je het niet zo hebben op ruilen met andere spelers, kent het spel nog steeds figuren en locaties waar je nieuwe uitrustingen kan aanschaffen.

    Het begin van iets moois

    Zoals eerder al genoemd is, krijgt iedereen dezelfde map voor de kiezen. Dat houdt niet in dat elke versie van de Appalachia precies gelijk aan elkaar is. Fallout 76 biedt namelijk de optie om als een ware architect aan de slag te gaan om de woestenij te temmen. Ook al heb je dit al tijdens Fallout 4 kunnen doen, er zit een flinke twist in hoe het er in het nieuwe deel aan toe gaat.

    Aangezien jouw personage één van de eerste mensen is die de Vault verlaat, is de taak aan jou om de wereld te repareren en van bovengrondse gemeenschappen te voorzien. Het grote verschil, naast het feit dat Preston Garvey je niet meer achter de broek aan zit, is dat het basis bouwen niet gebonden is aan vaste plekken. Zo kent het spel het C.A.M.P. systeem waar je zo goed als overal een leuk hokje neer kan zetten. Zodra je het uitzicht zat bent, kan je het geheel opvouwen tot een klein pakketje en meenemen naar de volgende hotspot.

    In de Fallout 76 multiplayer zijn de door spelers gemaakte basissen een vrij belangrijke rol van entertainment. Als je in eenzelfde team zit kan je samen aan één project werken en sneller iets in elkaar zetten dat het woord ‘huis’ waardig is. Het is prachtig om samen aan een enkel bouwwerk te knutselen om deze dan tentoon te stellen aan de andere overlevenden op de server.

    Aan de andere kant kan de mobiele C.A.M.P. feature zorgen voor het uitlokken van spannende PvP en totale destructie. Kwaadwillende zielen kunnen namelijk jouw bolwerk in as veranderen door er bijvoorbeeld explosieven tegenaan te gooien. Bovendien zijn de do-it-yourself pakketten sneller doelwit van door spelers afgevuurde kernkoppen die alles in de omgeving met de grond gelijk maken. Gelukkig kan je wel wat verdedigingen bouwen om andere mensen bij je uit de buurt te houden, maar een nuke afweren is een verloren zaak.

    Één van de belangrijkste vragen die wij hadden voordat we überhaupt met de Fallout 76 multiplayer aan de slag konden, is wat er met je basis zou gebeuren als je uitlogt. Zodra je namelijk weer inlogt ben je weer op een andere server en wil je niet dat je architectonische hoogstandje verloren is. Gelukkig hebben wij goed nieuws want je basis wordt één op één over gezet naar deze nieuwe server en wel op dezelfde locatie. Mocht hier al een basis staan van iemand anders, is het bouwwerk opgeslagen in de ingeklapte versie van de C.A.M.P. en kan je op zoek gaan naar een alternatief mooi plaatsje.

    Mensen onder elkaar

    Elkaar dwarszitten tijdens het bouwen is één ding, maar daadwerkelijk op jacht gaan naar andere lotgenoten gaat een stapje verder. De player versus player (PvP) kant van de Fallout 76 multiplayer zorgde tijdens de paar uurtjes hands-on al voor een enorme hoeveelheid plezier en dit wordt ongetwijfeld geëvenaard na de release van 14 november. Om deze komende chaos een beetje in eerlijke banen te leiden, heeft Bethesda een aantal regels ingevoerd die misbruik van de PvP feature verminderen.

    Ten eerste moeten personages eerste het vijfde level behalen voordat zij gevechten met andere vault-helden kunnen initiëren. Op deze manier kan iedereen op zijn eigen gangetje met de game mechanics in aanraking komen zonder elke paar seconden overhoop geschoten te worden. Mocht je na level vijf nog steeds niet aan PvP willen doen, kan de pacifist optie ingeschakeld worden. Hiermee blijf je zo goed als immuun tegen schade van andere spelers tenzij je zelf terugvecht.

    Om griefing tegen te gaan zijn er nog meer maatregelen aan de game toegevoegd. Mensen die niet mee willen doen aan PvP activiteiten zijn en enorm bestand tegen schade van duivelse spelers die de toekomst van de mensheid liever zien branden. Mochten zij het toch voor elkaar krijgen om een passieve speler om zeep te helpen, wordt de agressieve speler als moordenaar aangekaart voor iedereen op de server. Zo ziet de moordenaar geen andere spelers meer op de wereldkaart en staat er een prijs op zijn hoofd die zelfs door teamgenoten geclaimd kan worden.

    De meest eerlijke vorm van PvP komt van beiden kanten en wordt gestart wanneer beide spelers een elkaar schade toebrengen. Op dat moment zal niemand na afloop de negatieve effecten van de moordenaar dragen, alhoewel het vaak een strijd van leven op dood wordt. Als iemand het loodje legt, zal hij alleen de junk achterlaten die gedurende het spelen verzameld is. Afgezien van dat zal het wat bottlecaps kosten om te respawnen, mits diegene dat niet doet op een eigen kamp of teamgenoot.

    Extra hulp = extra loot

    Aan de andere kant van het Fallout 76 multiplayer spectrum is er de samenwerking met het team of andere willekeurige spelers. Een team vormen met drie anderen is niet alleen veel interessanter, maar zorgt ook voor veel bonussen die je anders niet hebt. Gratis fast travelen, hulp die je er weer bovenop helpt wanneer je neergeschoten bent en extra vuurkracht zijn hier maar een paar voorbeelden van. Vooral deze laatste vorm van ondersteuning ga je hard nodig hebben in de wereld die op het eerste gezicht verloren lijkt.

    Fallout 76 zit namelijk vol met zogeheten events die gedurende een bepaalde tijd te activeren zijn. Dit zijn quests waar je vaak een groepje spelers voor nodig hebt omdat de uitdagingen nogal lastig te vervullen zijn. Voorbeelden waar we tijdens de hands-on mee in aanraking zijn geweest bestonden uit het zoeken naar overlevingspakketten, het verdedigen van een bepaalde locatie en het afslachten van een aantal waves aan ghouls. Bij zulke activiteiten kan iedereen op de server meedoen, mits zij voor het voltooien van het evenement aanhaken.

    Met de events kunnen een hoop leuke goodies gescoord wordt in de vorm van ervaringspunten, wapens of andere handige voorwerpen. Ook bestaat er de kans dat een volgende opdracht geactiveerd wordt. Kansen als deze mogen niet over het hoofd gezien worden als je op zoek bent naar de sterkste uitrusting. In Fallout 76 is de gouden regel dat des te lastiger de opdracht is, des te groter de beloning is die je kan innen.

    Heb je als aanstaande vault verlater nog enige twijfels over hoe de multiplayer in elkaar steekt? Stel dan je vraag in de comments en dan kunnen wij deze misschien al voor je beantwoorden. Wie weet zien we je wel in de digitale Appalachia, maar vergeet niet dat het in de woestenij ieder voor zich is!

    Lees nog veel meer in onze Fallout 76 gameplay hands-on. De game omt op 14 november uit voor Xbox One, PS4 en PC. Tevens start op 23 oktober de B.E.T.A. voor Xbox One met een week later de start voor de andere twee platformen.

    Fallout 76

    Verkijgbaar vanaf 14 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.