Third-party verkopen op Switch 2 “lager dan de laagste schattingen”

News
vrijdag, 20 juni 2025 om 11:06
switch 2 vs switch 1
Nintendo’s nieuwe console verkoopt enorm goed. Maar daar plukken third-party uitgevers nog niet echt de vruchten van. Er worden veel minder niet-Nintendo-games verkocht dan veel uitgevers hadden verwacht. 
Nintendo heeft niet in elke generatie veel steun van third-party uitgevers. Maar veel uitgevers zagen uiteindelijk wel wat in de Switch en met de Switch 2 is er bij lancering een aardig aantal third-party titels verkrijgbaar. Maar hoewel de Switch 2 als zoete broodjes over de toonbank vliegt, gaat het een stuk minder goed voor third-party games, zo blijkt uit verkoopdata. 
In de eerste week van de Switch 2 was meer dan 60 procent van alle fysieke Switch 2-games die verkocht werden van Nintendo zelf. In het Verenigd Koninkrijk was dat 48 procent, maar als je de Mario Kart World-bundel meetelt was het 86 procent. De percentages voor third-party uitgevers zijn dus vrij laag en één uitgever zegt zelfs tegen The Game Business dat de verkopen op Switch 2 “onder de laagste schattingen” liggen. 
Er zijn verschillende mogelijke verklaringen voor de grote verschillen tussen de verkoopcijfers van Nintendo-games en third-party games. Voor de hand ligt dat mensen die een Nintendo-console zo kort na lancering kopen, voornamelijk Nintendo-games willen spelen en pas later naar third-party games gaan kijken. Bovendien zijn er ook veel Switch 1 games die beter draaien op de Switch 2, waardoor fans ook in hun bestaande bibliotheek duiken voor ze aan third-party beginnen.
Verder hadden consumenten weinig informatie over hoe goed third-party games zouden draaien op Switch 2, omdat er bijna geen reviews waren van de Switch 2. Mogelijk hebben klanten zich daarom nog niet gewaagd aan third-party titels. Kritiek op Game-Key Cards kan mensen ervan weerhouden om fysieke versies van third-party games te kopen. Het valt bijvoorbeeld op dat Cyberpunk 2077, de enige third-party titel die volledig op de cartridge staat, de bestverkochte third-party titel op Switch 2 is. 

Te vroeg om Switch 2 een flop voor third-parties te noemen

Ondanks dat third-party games minder goed verkopen, vindt analist Mat Piscatella het te vroeg om te zeggen dat third-party games het slecht doen op de Switch 2. Zo wijst hij erop dat third-party Switch 1-games in de eerste maand maar goed waren voor 20 procent van de verkochte games (in de VS), waarnaast 40 procent third-party in één week Switch 2 helemaal niet zo slecht is. 
Daarnaast is de Switch 2 nog maar drie weken uit. Het is volgens Piscatella nog te vroeg om uitspraken te doen over wat wel en niet goed loopt op de Switch 2. Bovendien zijn er nog niet genoeg games uit om echt een trend te zien.

Populair Nieuws