Eerder deze week kregen we het nieuws dat WhatsApp zijn belofte breekt en in de toekomst toch advertenties gaat tonen. De EU steekt voorlopig een stokje voor de plannen en wil eerst kijken wat dit betekent voor de privacy van gebruikers.
Het moederbedrijf van
WhatsApp, Meta, had op maandag aangekondigd dat het in de toekomst
advertenties zou gaan tonen in de populaire berichtenapp. Deze aankondiging werd gelijk opgepakt door verschillende organisaties die zich bezig houden met privacy die hun
zorgen uitten over mogelijke problemen. In de aankondiging werd namelijk gemeld dat
Meta ook advertentievoorkeuren en informatie uit zijn andere platforms,
Facebook en
Instagram, zou halen.
De
EU heeft de zorgen gehoord en de Ierse databescherming commissie, die namens de EU Meta's datagebruik reguleert, heeft aangegeven binnenkort in gesprek te gaan met WhatsApp over de komende veranderingen. Daarbij heeft het bedrijf al aangegeven tegenover de commissie dat de WhatsApp advertenties niet in Europa zullen verschijnen voor 2026.
WhatsApp advertenties wekken frustratie op
De aankondiging van maandag kwam ook niet zonder kritiek. Veel gebruikers van de populaire berichtenapp lieten weten gefrustreerd te zijn met de beslissing, zelfs al zouden de advertenties alleen maar op de updates pagina verschijnen. Hoewel de EU nu dus een stokje steekt voor de plannen van Meta lijken de WhatsApp advertenties uiteindelijk toch onvermijdelijk, maar misschien dat de commissie nog wat veranderingen door kan voeren om de privacy van de gebruikers te waarborgen.
Het is niet de eerste keer dat de commissie een stokje steekt voor de plannen van Meta. Zo blokkeerde de Ierse commissie eerder al de introductie van
AI in de populaire berichtendienst waarop Meta moest bewijzen dat privacy van gebruikers intact bleef. Uiteindelijk is dat bewezen en dus kan je
tegenwoordig in WhatsApp de Meta AI gewoon vinden. Iets soortgelijks zal waarschijnlijk ook gebeuren met de WhatsApp advertenties, maar tot 2026 zal je in ieder geval geen last hebben van advertenties in de populaire app.