5 features die de Nintendo Switch 2 moet hebben

Article
donderdag, 14 maart 2024 om 15:00
20211005 switcholed8f1633465772
De Nintendo Switch zal waarschijnlijk niet lang meer meegaan. Over een opvolger weten we nog weinig, behalve dat hij naar alle waarschijnlijkheid dit jaar wordt aangekondigd. Deze features zouden we graag zien wanneer het dan eindelijk zover is.

Verbeterde Bluetooth audio

Als je vooral in handheld-modus speelt is het je misschien niet echt opgevallen, maar de mogelijkheden om een koptelefoon aan te sluiten op je Switch zijn niet al te best. Bluetooth audio werd pas na een paar jaar via een update toegevoegd, waardoor je was aangewezen op de 3,5mm-jack. Maar die zit alleen op de console zelf, dus een koptelefoon in tv-stand vereist een vrij lange kabel.
De toevoeging van bluetooth audio lost dat in principe op, maar de feature is in onze beleving nog niet helemaal optimaal. Een koptelefoon aansluiten vereist net wat meer stappen dan bij andere apparaten, zelfs als hij al gepaird is. Bovendien gaat het gepaard met beperkingen in hoeveel controllers je kunt aansluiten. De meeste mensen zullen geen koptelefoon gebruiken tijdens een multiplayer-sessie, maar je weet maar nooit wat voor een specifieke gebruiker handig is.
Iets anders dat wat ons betreft handig zou zijn, is een audio-jack op de Pro Controller, zoals op de PS5 DualSense. Dat lost het probleem voor veel mensen ook al op. Maar goed, we hebben het straks nog uitgebreid over controllers.
switchgroups0f1647937701

Menu op de schop

De menu’s van de Switch zijn hier en daar wat aangepast door de jaren heen, maar niet op ingrijpende manieren. Dit terwijl veel spelers dat toch fijn hadden gevonden. Je hoort bijvoorbeeld vaak van mensen die het leuk zouden vinden om meer thema’s te hebben dan licht en donker. Daar zouden we geen nee tegen zeggen, maar er zijn andere features die wat ons betreft meer prioriteit hebben.
Op vorige Nintendo-systemen, zoals de 3DS, kon je bijvoorbeeld mapjes aanmaken waarin je digitale games kon sorteren. Die feature ontbrak lange tijd helemaal op de Switch, waardoor je je een ongeluk moest zoeken naar een game die je een tijdje geleden voor het laatst had opgestart. De groepen-feature die we uiteindelijk kregen is niet geweldig, omdat het maken van een groep niet betekent dat je die groep ook echt bij de hand hebt. Je vindt ze pas als je al bij "All Software" kijkt. Een paar mapjes die altijd op het Home-scherm staan is een stuk handiger.
nswitch supermarioodyssey 13f1577357644

Backwards compatibility

De Nintendo Switch is één van de best verkochte consoles ooit. Zeker in de begindagen van het systeem hoorde je van veel mensen dat het apparaat een bijna vergeten liefde voor gaming had losgemaakt. Veel spelers hebben dan ook een flinke bibliotheek opgebouwd, waarvan het zonde zou zijn als die niet mee kon verhuizen naar de Switch.
Volgens de laatste berichten kunnen we backwards compatibility verwachten. Dat klopt ook wel aardig met Nintendo’s eigen geschiedenis: de console-maker biedt vaker wel backwards compatibility dan niet. Naar verluidt kunnen we dit keer niet alleen fysieke backwards compatibility verwachten, maar ook digitale. Gezien de grote bibliotheek die velen hebben opgebouwd is dat ook echt een nodige feature, helemaal als je op die manier ook verbeterde versies van de games kunt spelen.
gamecube controllers voor switch op komst voor super smash 132992

Vernieuwde Joy-Cons en Pro Controllers

De controllers van de Switch zijn al enige tijd het middelpunt van een controverse, vanwege stick-drift. Inputs van spelers met de stick worden na verloop van tijd steeds minder goed geregistreerd. Dat probleem is niet uniek aan Joy-Cons of zelfs aan Nintendo, maar bij de Joy-Cons gebeurde het zo vaak dat veel Nintendo-fans het fenomeen niet eens kennen als stick-drift, maar als Joy-Con drift. Er lijkt al verbetering in te zitten bij nieuwere partijen Joy-Cons, maar als alle controllers van de Switch 2 iets robuuster zijn, is dat zeker mooi meegenomen.
Maar er zijn nog meer dingen die we graag zouden zien op een nieuwe controller. Een update voor HD rumble zou bijvoorbeeld niet gek zijn, zeker nu we haptische feedback hebben kunnen ervaren met de PS5. Een audiojack zou, zoals we eerder al zeiden, welkom zijn voor koptelefoongebruikers. Ook zouden we geen nee zeggen tegen een iets ergonomischer ontwerp van de Joy-Cons.
tears of the kingdom armf1683724728

4K en ray-tracing

Nintendo loopt op technisch gebied vaak wat achter en dat is goed te zien aan third-party games. Op PlayStation en Xbox zijn titels als Doom en The Witcher 3 beduidend mooier. Zelf weet Nintendo dankzij slimme keuzes in de grafische stijl en grote kennis van de eigen hardware vaak toch veel uit een console te halen, waardoor je eigenlijk zelden iemand hoort klagen over hoe de nieuwe Mario of Zelda eruit ziet. Normaal gesproken zouden we dan ook niet zo snel vragen om een grote grafische sprong, maar er is iets veranderd sinds de release van de Switch.
Waar 4K TV’s toen net begonnen aan hun opmars, is het tegenwoordig de standaard. Ook zijn ze vaak te groot om een 1080p resolutie goed uit de verf te laten komen. Voor de Switch gebruikte Nintendo al een Nvidia-chip, dus het is te hopen dat de twee bedrijven nu DLSS-upscaling naar 4K op een Nintendo console aan de praat hebben gekregen. Ray-tracing is wat minder essentieel, maar als we toch bezig zijn met voldoen aan de huidige standaarden mag dat ook wel.
Als we het toch over nieuwe standaarden hebben: het is te hopen dat laadtijden ook weggewerkt kunnen worden. De laadtijden van Switch-games zijn zeker niet onacceptabel, maar nu vrijwel alle hardware-makers voor een SSD kiezen, voelt de Switch af en toe toch wat traag. Valve weet op de goedkopere Steam Decks SSD-achtige laadtijden te halen met flash-opslag, dus in theorie moet de Switch 2 ook een snelheidsduivel kunnen zijn.