ZombiU Review

Review
donderdag, 22 november 2012 om 18:00
xgn google image
Van series tot in de meeste casual game, je komt ze tegenwoordig overal tegen. We hebben het dan over zombies. We lijken er met z'n alle geen genoeg van te kunnen krijgen. Ook Ubisoft weet dit en komt met de lancering van de Wii U met ZombiU, de eerste exclusieve hardcore Wii U titel waarin we met zombies aan de haal mogen.
Ubisoft beloofde tijdens de lancering van de Wii U groots aanwezig te zijn. Hoewel Rayman Legends is uitgesteld, komt het bedrijf wel met ZombiU. Deze titel plaatst jou in de schoenen van een overlevende tijdens en na een zombie-uitbraak. Als dat maar goed gaat!
Een begeleidende stem
Meteen in het begin krijg jij het als overlevende al voor je kiezen. Een mysterieuze stem door een intercom beveelt je zijn aanwijzingen op te volgen, terwijl een horde bloeddorstige zombies langzaam naar je toe komt strompelen. Aarzelend maar met argwaan volg je de aanwijzingen van de man op en vlucht je het metrostelsel van Londen in, gevolgd door een horde zombies die jou niet veel later zal inhalen. Je schrikt wakker. Het was gelukkig maar een droom, een droom die toch werkelijkheid blijkt te zijn. Jij bent de enige overlevende in het metrostelsel, in een stad vol zombies terwijl een mysterieuze stem jou diverse opdrachten voorschotelt en één bepaald gebied je enige schuilplaats is.
De GamePad voor ZombiU
Nu kunnen we natuurlijk gaan uitleggen wat voor opdrachten dit zijn, maar bij launchtitels is het natuurlijk leuker om te kijken welke mogelijkheden de ontwikkelaar heeft benut. Bij de Wii U staat de GamePad centraal en daar heeft Ubisoft dan ook gretig gebruik van gemaakt. Zo zul je de controller gebruiken als inventaris. Alles wat je in de gamewereld vindt zal hierin geplaatst worden.
Door je rugzak te openen – dit doe je door een balkje naar beneden te slepen op de GamePad – kun je de items gebruiken of op één van de zes hot-item plaatsen zetten. Het leuke hieraan is dat je ook vlug zult moeten zijn. Je focust je immers op je rugzak – de GamePad dus – en je komt ogen tekort om het scherm op de GamePad en je televisie tegelijk in de gaten te houden. Voor je het weet doemt er een zombie uit de duisternis op om jou vervolgens aan te vallen, iets dat je alleen op de televisie kunt zien.
Een andere manier om de GamePad te gebruiken is als scanner, hierdoor is het mogelijk om de omgeving te scannen. Dit kun je doen door de GamePad op de televisie te richten en een knop in te drukken en vervolgens onwennig rond te draaien of door de rechterstick te bewegen. Dingen die je kunt plunderen, deuren en opdrachten lichten op waarna je ze kunt analyseren voor meer informatie. Ook hier geldt weer dat alles op de GamePad plaatsvindt en de speler goed moet timen wanneer hij dit doet. Er zijn nog diverse andere handelingen die met de GamePad gedaan worden maar we willen niet te veel spoilen. Houdt in ieder geval in je achterhoofd dat zombies een constante dreiging zijn en deze ervoor zorgen dat je na enkele klappen al het loodje zult leggen. Soms zelfs in één, want weet een zombie jou te tackelen dan kun je het wel vergeten.
Niet té gimmick?
Tijdens onze speelsessie bekroop ons het gevoel dat alles op de GamePad net wat te gimmick aanvoelt. Alsof het verplicht is om de GamePad te gebruiken. Natuurlijk is ZombiU een launchtitel en is het leuk om met het ding aan de haal te gaan. Eerlijk is eerlijk, een inventory en een map bij de hand is fijn. Omgevingen scannen voelt meer aan als een verplichting en een kans om je de stuipen op het lijf te laten jagen. En zo zijn er nog een aantal punten; putdeksels en barricades verwijderen door op het touchscreen te tikken waarna er een zombie op je afspringt, is iets wat regelmatig voorkomt. De camera op je televisie richt het beeld achter je personage, wederom een geforceerde manier om je angst proberen aan te jagen door een zombie te laten opdoemen.
Klappen uitdelen met de cricketknuppel
Hoewel één zombie nog geen probleem is, is de dreiging het grootste als ze in groepen ronddwalen. De beste tactiek is om de zombies een voor een uit de groep te lokken, door bijvoorbeeld op ze te schieten of de andere zombies af te leiden met een fakkel. Eenmaal een zombie uit de groep te hebben gehaald mag je gaan vechten, iets dat helaas erg saai en traag verloopt. De zombies zijn niet erg snel maar kunnen wel wat klappen vangen, waardoor je per zombie ongeveer drie tot vijf klappen mag uitdelen. Hoewel het in het begin nog leuk is om een levenloos iemand de hersens in te slaan, gaat dit op den duur vervelen. Zeker als je jezelf bedenkt dat je dit nog het hele spel zult moeten doen aangezien andere wapens schaars zijn en het herstellen van een klap zijn tijd nodig heeft. Tijdens het herstellen ben je een makkelijke prooi voor omringende zombies, waardoor je regelmatig dood zult gaan. Dit kan voor spelers met minder ervaring erg frustrerend zijn.
De multiplayer is het leukste
Wat dan nog rest is de multiplayer in ZombiU. Die staat als een huis en is een goed voorbeeld van hoe multiplayer op de Wii U eruit kan zien. In de enige multiplayermodus die ZombiU rijk is, neemt de ene speler de GamePad ter hand terwijl de andere speler de Pro Controller of Wiimote en Nunchuck gebruikt. De speler met de GamePad heeft een plattegrond van de kaart en plaatst verschillende soorten zombies. Iedere soort zombie heeft zo zijn eigen specialiteit maar hebben allemaal één doel: de andere speler omleggen of een dichtstbijzijnde vlag veroveren.
De speler die niet met de GamePad speelt, loopt rond als overlevende en heeft eigenlijk dezelfde taak: zombies afslachten en de dichtstbijzijnde vlag veroveren. Doordat je niet bij elkaar op het scherm kunt kijken en beide een totaal andere beleving hebben, blijft een potje spannend tot de laatste seconde. Dit asymmetrisch gamen werkt perfect en is iets dat we graag in meer Wii U games terugzien.
Duister met een ruw randje
Doordat de Wii U de nieuwste console op de markt is het ook meteen de krachtigste. Hoewel ZombiU een launchtitel is, kunnen we niet zeggen dat het er fantastisch uitziet. De Wii U zou zich moeten en kunnen meten met de Xbox 360 en PlayStation 3 maar daar is met ZombiU weinig over te zeggen. Dit komt mede door de duistere sfeer in het spel. Alles is erg donker, uiteraard om de sfeer te bepalen, maar ga je op details letten dan zullen ruwe randen en slechte texturen de boventoon vieren. Nogmaals: ZombiU is een launchtitel en haalt niet het onderste uit de kan!
Een launchtitel, niet meer dan dat
ZombiU is misschien wel één van de redenen waarom gamers uitkeken naar de Wii U. Helaas voelen enkele opties van de GamePad aan als een gimmick en zijn er geforceerde momenten waarop de ontwikkelaar je probeert te laten schrikken, wat helaas te voorspelbaar is. Het leukste aan ZombiU is de multiplayer waardoor je de singleplayer snel wilt vergeten. Kortweg is ZombiU een leuke titel maar is het niet de killer-app die het had kunnen zijn.
Cijfer: 6