Wij kregen de kans Primal Game Studio, de makers van Mandragora, wat vragen te stellen over de game en hun inspiraties ervoor. Een kans als deze grijpen we en hier is wat de ontwikkelaars allemaal zeiden.
Wat voor game is Mandragora?
Mocht je onze review nog niet gelezen hebben, Mandragora is een metroidvania-stijlactie-rpg met wat sterke soulslike elementen. Maar Primal Game Studio kan je hier veel meer over vertellen:
"Mandragora: Whispers of the Witch Tree is een actie-rpg
die plaatsvindt in een duistere fantasywereld die Faelduum heet. Alles is in
verval geraakt door de effecten van Entropy, en het is aan de spelers om de
gevaren ervan te trotseren en lang verborgen geheimen te achterhalen."
"Mandragora is een actie-rpg, maar het mixt ook met een
hoop andere genres. Met deze samenstelling hopen wij features te introduceren
die spelers die één soort spel gewend zijn te verrassen. De talent tree is daar
een voorbeeld van. Hiermee krijgen spelers flexibiliteit in hoe ze een
personage bouwen, inclusief de optie om krachtige hybride personages te maken
die perfect bij jouw speelstijl passen."
Je vraagt je dan misschien af of de ontwikkelaars zelf voorkeuren hebben in de speelstijlen, als het zo breed is als in deze game. Daarover zeiden ze het volgende:
"Iedereen speelt anders. Sommigen van ons houden van de
brute kracht van de Vanguard, terwijl anderen een voorkeur hebben voor chaos
magie met de Spellbinder. Het spel is gemaakt om flexibel te zijn, dus vind je
eigen speelstijl!"
Of je nou een completionist bent, of iemand die het verhaal doorspeelt en dan klaar bent met een game, Mandragora heeft wat voor jou:
"Sinds de game uit is, is het fascinerend voor ons om te
zien hoe groot de speeltijd varieert tussen spelers. Ervaren spelers zijn
sneller, terwijl completionists en casual gamers hun tijd nemen om alles te
verkennen. Aan het einde van de dag komt hoelang de game duurt neer op jouw
speelstijl. Er zijn een hoop optionele gebieden en items om te verzamelen, dus er is wat voor iedereen."
Inspiratie voor Mandragora
Mandragora is een bijzondere wereld, maar dat komt natuurlijk niet uit het niets. Toen we vroegen wat voor verhalen en folklore ze als inspiratiebronnen gebruikten, vertelden de ontwikkelaars ons het volgende:
"Het idee van Mandragora: Whispers of the Witch Tree begon
in 2016, toen onze creatieve leads een reis naar Ierland maakten. Zij werden
geïnspireerd door de prachtige landschappen en diepe folklore van het land. Ze
putten ook inspiratie uit hun favoriete games en mengden die samen tot de
unieke wereld van Mandragora."
Natuurlijk hebben ze ook geleerd van andere games. Ze vertelden ons bijvoorbeeld over de vormgeving:
"Ons team putte onder andere inspiratie uit games zoals
Ori and the Blind Forest en Diablo 3, games die bekend staan om hun
schilderachtige stijlen, het gebruik van licht en rijke kleuren. Maar ons doel
is nooit om die games te kopiëren. In plaats daarvan doen we ons best om iets
unieks te maken."
Muziek en geluid
Je staat er misschien niet zo bij stil, maar het kan knap lastig zijn om ervoor te zorgen dat een game goed klinkt. Er is een hoop om rekening mee te houden:
"Ervoor zorgen dat een game goed klinkt is meer dan alleen
audiokwaliteit. Het is belangrijk dat je de juiste sfeer creëert en dat je
ervoor zorgt dat elk geluid de gameplay en het verhaal ondersteunt. Audiolevels
balanceren, herhaling vermijden en ervoor zorgen dat het geluid natuurlijk
klinkt in elke omgeving zijn allemaal verborgen uitdagingen die een hoop
aandacht van ons vragen."
Over de componist had het team van Primal Game Studio trouwens veel lof!
"Werken met componist Christos Antoniou is erg belonend,
en we zijn erg blij met de soundtrack van Mandragora. Er zijn geen nummers waar
we niet van houden, maar de muziek van het hoofdmenu is bij veel van ons
geliefd."
Die muziek kom je gauw genoeg tegen, want zelfs voor onze preview was het al aanwezig.
Een verrassend verhaal
Als je oplet tijdens het spelen van Mandragora, dan gaan er al heel gauw dingen bij je kriebelen. Zijn dingen wel zoals ze lijken?
"Er zijn meerdere eindes, en dat dingen niet zijn zoals ze
lijken ligt aan het hart van het verhaal. Wij vinden het fantastisch om te zien
hoe spelers reageren op het verhaal en ontdekkingen maken zij aan zij met het
hoofdpersonage."
Op je reis kom je een hoop personages tegen, maar de belangrijksten zijn de artisans die je rekruteert voor je kamp. Zij maken niet alleen uitrusting voor je avontuur, ze hebben elk hun eigen persoonlijkheid én geheimen.
"We zijn een fan van al onze personages, maar we voelen
ons extra gehecht aan de artisans die je kunt rekruteren voor je kamp. Ze hebben allemaal persoonlijke missies waarin je meer over ze leert. En natuurlijk krijg je er ook nuttige beloningen van."
Niet alles is duister en serieus. Mandragora bevat ook geinige verwijzingen naar andere media. Wij vonden er eentje die een knik is naar Epic NPC Man van Viva La Dirt League, en toen we daarover vertelden waren de ontwikkelaars blij.
"Dat was inderdaad een bewuste referentie! We hebben er
niet al te veel in de game gestopt, maar we vinden het altijd leuk als er
eentje gevonden wordt. Zeker als dit in een livestream gebeurt."
Mandragora is nu al verkrijgbaar
De ontwikkelaars van Mandragora, Primal Game Studio, is in ieder geval heel enthousiast over zijn game. Voor wie geïnteresseerd is in het spelen van de game is er ook goed nieuws, want de titel is gewoon al verkrijgbaar. Wie op PC speelt, kan de game zelfs al vinden in de Steam Summer Sale. Mandragora: Whispers of the Witch Tree speel je nu op PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch (2) en PC.