Column: De Switch 2 kan een hele leuke console zijn voor puzzels

Article
zondag, 06 juli 2025 om 12:00
nintendoswitch2welcometour 02
Nintendo Switch 2 Welcome Tour is niet de meest geliefde launch title van de nieuwe console. Maar de game maakt wel duidelijk dat de console een paar unieke features heeft. Die moeten hoognodig worden ingezet in een avontuur vol puzzels. 
De Nintendo Switch 2 heeft een aantal features die we niet kennen van de Switch 1. Die worden uitgebreid gedemonstreerd in Nintendo Switch 2 Welcome Tour. Dat is geen game waar iedereen goed van kan genieten. De game kan een beetje een sleur zijn en hoewel sommige van de minigames best aardig zijn voor een feestje, is er ook een aantal dat niet bepaald onderhoudend is. 
Wat de minigames alleen wel goed duidelijk maken, is dat de muis van de Switch 2 veel interessanter is dan hij op het eerste gezicht lijkt. Omdat de Joy-Cons in muismodus nog steeds beschikken over rumble, een gyroscoop en accelerometer, zijn er allerlei bewegingen mogelijk die een standaard muis niet zou registreren als een unieke input. 
Het is na het spelen van Welcome Tour dan ook vrij duidelijk dat bijvoorbeeld een partygame wat leuks kan met de muis. De eerste echte test daarvan gaan we deze maand nog zien met de Switch 2 Edition van Super Mario Party Jamboree. Er is alleen een ander genre waarvoor de bijzondere muis van de Switch 2 fantastisch zou zijn: point and click adventure. 
switch 2 tabletop

Kluismuis

Dat lijkt misschien een open deur: natuurlijk is een muis goed voor een point and click adventure game. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat zo’n game volop gebruik moet maken van alles dat de Switch 2 Joy-Con kan. Met name de puzzels kunnen er veel leuke dingen mee doen. 
Toen Welcome Tour me voor het eerst inlichtte dat de Joy-Con muis gedraaid kon worden om een voorwerp op het scherm te draaien, was er namelijk een beeld dat meteen in me opkwam. Stel je voor: een oud landhuis, achter een schilderij zit een kluis. En om die kluis te openen moet je de Joy-Con draaien als een knop en stoppen als je hem voelt klikken. 
Het is maar een voorbeeld: een hele game kan niet draaien op een leuke manier om een kluis te kraken. Maar Welcome Tour alleen al heeft zoveel verschillende minigames die allemaal draaien om de Joy-Con-muizen, dat ik er niet aan twijfel dat een puzzelgame er een paar interessante puzzels omheen kan bouwen. Puzzels die alleen op de Switch 2 mogelijk zijn. 
another code recollection 4f1705473780

Creatief met hardware

Misschien vraag je je af waarom het relevant is dat die puzzels niet op een ander platform mogelijk zijn (of in ieder geval flink aangepast moeten worden om met een gewone controller te werken). Wat dat betreft moet ik eerlijk bekennen dat het een persoonlijke voorkeur is, maar die heeft wel zijn oorsprong in een bepaald gaming-tijdperk en één game in het bijzonder. 
Je zag namelijk in de jaren van de Nintendo DS relatief vaak dat het apparaatje op creatieve manieren werd gebruikt. Meerdere games hadden bijvoorbeeld een puzzel waarbij je de handheld moest dichtklappen of in de microfoon moest blazen, maar in het bijzonder de game Another Code: Two Memories (waarvan vorig jaar een Switch-remake verscheen) springt eruit als een game die de hardware heel leuk gebruikte. 
Er waren genoeg puzzels in die game die je moest oplossen met volkomen normaal gebruik van het touch screen. Maar ook deze game bevat bijvoorbeeld puzzels waarvoor de DS dichtgeklapt moet worden. Er is er zelfs één waarvoor je hem deels dicht moet doen zodat de twee schermen in elkaar spiegelen en je dat nog net kan zien. 
Geen normaal mens zou het deels openzetten van de scharnier zien als een echte feature van de DS. Het is iets dat de console toevallig kan. Om het te overwegen als oplossing voor een puzzel moet je echt out of the box denken. Dat is wat een puzzelgame of point and click adventure game die voor heel specifieke hardware is gemaakt extra leuk kan maken. 
nintendo switch 2

Genoeg gekke features

En de Switch 2 heeft genoeg hardware features waar je een unieke puzzel omheen kan bouwen. De Joy-Con als muis heeft natuurlijk veel mogelijkheden, maar Welcome Tour-spelers zijn nog meer leuke dingen tegengekomen. De nieuwe versie van HD Rumble kan bijvoorbeeld tonen produceren en de console weet op wat voor hoek je de standaard aan de achterkant hebt staan. 
Ook dat lijken mij features waar je als je puzzels ontwerpt voor een game, iets leuks mee kan. Niet dat ik echt suggesties heb, maar dat is juist het punt: het is geweldig om een puzzel tegen te komen in een game waarbij echt het kwartje moet vallen. De oplossing verbergen in een hardware-feature waar je niet per se vaak aan denkt tijdens het gamen is een extra leuke manier om dat kwartje eventjes in de lucht te houden, zodat de val des te beter voelt. 
Ik ben me bewust van de nadelen: het zou lastig zijn om een game die alle opmerkelijkheden van de Switch gebruikt in tv-modus te spelen. Het is een regelrechte nachtmerrie om zo’n game te porten naar een ander platform (ook een toekomstig Nintendo-platform). Maar dat is toch zelden iets wat Nintendo ervan weerhoudt om gekke dingen te doen en het zou wat mij betreft echt zonde zijn als de meest unieke features van de Switch 2 alleen in party games gebruikt worden.