Thunder Wolves Review

dinsdag, 28 mei 2013 om 19:15
Wie bekend is met de film Tropic Thunder, weet dat je bij het woord ‘thunder’ een entertainmentproduct meestal niet te serieus moet nemen. Dat geldt ook voor de helikoptershooter Thunder Wolves.
Zeg het woord shooter en het eerste waar men aan denkt is Call of Duty, Battlefield en misschien zelfs Halo. Thunder Wolves pakt het iets anders aan, want hierin wandel je niet veilig met beide benen op de grond. In Thunder Wolves is de helikopter je vervoermiddel en dat zorgt voor wat andere shooter-gameplay dan je gewend bent. De game is gemaakt door de Hongaarse gamestudio Most Wanted Entertainment, bekend van Joint Task Force en Magnetic Joe. Ze hebben nogal veel verschillende soorten games gemaakt, dus gespecialiseerd in vlieggames zijn ze niet.

Waar het in flightsimulators van vroeger altijd een hele kunst was om het vliegen onder de knie te krijgen, wordt je in Thunder Wolves aan de hand meegenomen tijdens de eerste missie. In de tutorial wordt uitgelegd hoe je opstijgt, daalt en hoe je naar links en rechts gaat. Nu zal het er in een echte helikopter vast niet zo simplistisch aan toegaan, maar als je ook nog moet schieten, dan is deze eenvoudige besturing wel prettig.

Sowieso hoef je geen realisme te verwachten in deze shooter, want zo’n beetje alles wat er te zien en te horen is, is nogal over de top. Laten we hopen dat echte legermannen in helikopters niet zo maniakaal zitten te lachen vanuit hun cockpit, terwijl ze vijand na vijand kapot schieten. Met nog hier en daar wat flauwe one-liners zoals ‘Special delivery, bitch’ en ‘I see dead people’.

Lastige luchtgevechten
Je speelt als piloot Max en die gooit al die quotes en lachsalvo’s eruit terwijl je met man en macht de vijand probeert uit te schakelen. Zoals gezegd zijn de controls lekker simpel, maar het is wel lastig om deze game goed te besturen via muis en toetsenbord. Vooral als je een luchtgevecht hebt met een andere helikopter, dan is het heel lastig om hem in zijn vlucht ook daadwerkelijk te raken. Je kunt je vizier wel vaststellen op de vijand met de spatiebalk, maar al je raketten zijn dan te laat omdat hij natuurlijk niet stil in de lucht wacht om doorzeefd te worden met kogels, maar druk heen en weer vliegt.
Je vecht niet alleen tegen andere helikopters, maar ook tegen mensen, boten, tanks en zelfs gebouwen van de tegenpartij. Er wordt ook altijd een verhaaltje omheen gebouwd. Zo vloeit de tutorial over in het echte werk, aangezien er tijdens je training een echte aanval naast je plaatsvindt. Zo kom je niet veel later aan in het Midden-Oosten waar je een boorplatform met olieraffinaderij moet vrijmaken van vijandelijk gespuis.

Soms on-rails
Meestal vlieg en schiet je zelf, maar heel af en toe verandert de game in een soort on-rails-shooter en dat is een fijne afwisseling. Hoe dan ook komt het er in beide gameplay-methodes meestal op aan dat je toch de hele tijd de schietknop ingedrukt houdt, want in Thunder Wolves moet en mag je slopen, slopen en nog eens slopen. Tenzij er onschuldige burgers betrokken zijn in het gevecht, want dat gebeurt ook nog wel eens. Die worden dan met een groen vakje aangegeven in plaats van het vijandige rood. Erg duidelijk en dat is wel zo prettig in deze chaotische shooter.

Er gebeurt vaak ontzettend veel op het scherm, maar de game blijft goed draaien. Er zijn af en toe wel wat haperingen, maar dat is eigenlijk vooral in vijandjes die dan even moeilijk vooruit komen. Gelukkig loopt het vliegen erg soepel, waardoor dit een goed speelbare game is.
Geen helikoptergevoel
Wat wel jammer is, is dat je niet heel erg het gevoel hebt dat je in een helikopter zit. Natuurlijk is het luchtvoertuig wel wendbaarder dan een vliegtuig, maar wat altijd zo fascinerend is aan helikopters, is dat ze zo kwetsbaar zijn. Eén tikje en zo’n heli stort met een noodgang naar beneden. Dat is in Thunder Wolves niet te merken. Als je regelrecht op een muur afvliegt, dan krijg je hoogstens een krasje in je voorraam te zien en kun je gewoon verder vliegen. Spijtig, maar ook logisch. Als je bij elk stuurfoutje meteen game-over bent, dan is deze arcade-achtige game moeilijk vol te houden.

Let op, arcade-game, want de graphics laten te wensen over. Vooral gewassen en dergelijken zien eruit als aan elkaar geplakt koraal en zelfs de helikopters laten te wensen over. Qua geluid is Thunder Wolves helemaal in stijl, want je luistert voortdurend naar eentonige heavy metal-achtige muziek die dat over de top, 80’s-gevoel extra versterkt. Qua graphics is het net een oude arcadegame, qua muziek dus ook.
Grappig en fout
Zin om dat gevoel van vroeger te herbeleven en eens een andere shooter te spelen dan altijd maar vanaf de grond? Thunder Wolves is een degelijke, enigszins grappige en foute PC-game die via Steam verkrijgbaar is voor minder dan twee tientjes. Hij schijnt binnenkort ook naar Xbox Live Arcade en PlayStation Network te komen. Het is raadzaam om die release af te wachten, want deze over de top-retro-shooter is lastig te besturen met toetsenbord. Niet dat je heli na een slag of stoot neerstort, maar het is zo lullig als je al die burgers meeneemt bij een uitschieter..