The Magnificent Seven Review - Lekkere actie en meer niet

vrijdag, 17 februari 2017 om 14:00
De naam zegt eigenlijk al genoeg. Zeven mannen komen samen om op grootse wijze een stil dorpje te heroveren van de slechterik. Wat deze western verder onder de motorkap verbergt, dat lees je in The Magnificent Seven review.
De opzet van The Magnificent Seven is eigenlijk heel erg simpel. Allereerst neem een dorpje ergens in het Wilde Westen, in dit geval Rose Creek. Dit dorpje wordt hardhandig overgenomen door de slechterik (Peter Sarsgaard), een landmagnaat die het hele dorp opkoopt om naar goud te mijnen. Introduceer vervolgens zeven ogenschijnlijke helden die opkomen voor het dorp, en je hebt het verhaal in een notendop omschreven.

Klassieker naar het heden gebracht

The Magnificent Seven is een western remake, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1960, die toch wel als klassieker bestempeld kan worden. Deze film uit 1960 is overigens weer gebaseerd op de Japanse film Seven Samurai uit 1954. Ondanks al deze inspiraties is The Magnificent Seven uit 2016 wel een film op zichzelf. Dit is vooral te danken aan de samenwerking tussen regisseur Antoine Fuqua en hoofdrolspeler Denzel Washington, die al eerder samenwerkten voor Training Day en The Equalizer.
Washington neemt voor The Magnificent Seven de rol in van Sam Chisolm, een premiejager die werkt voor de overheid. Premiejagers leven volgens de leus, voor niets komt de zon op, en voor Sam is dat niet anders. Toch weet Emma Cullen (Haley Bennett), een bewoonster van Rose Creek, onze gevaarlijke premiejager te overtuigen om haar te helpen. Later in de film kom je er overigens achter dat Sam hele persoonlijke redenen heeft om Emma te helpen.
The Magnificent Seven Review

Een diverse groep van zeven mannen

Als premiejager weet Sam zichzelf goed te redden, maar het verdedigen van Rose Creek is een taak voor een geheel team. Laten wij zeggen dat je minimaal zeven man nodig hebt, om ook maar kans te maken. Het begin van The Magnificent Seven speelt heel erg in op het samenstellen van het team. Dit heeft als resultaat een multi-cultuur team dat onder andere bestaat uit een Afro-Amerikaan, een Mexicaan, een Aziaat en een Indiaan.
In de tijd van het Wilde Westen zou je zeggen dat het best lastig is voor een niet blank persoon om te overleven. Dit punt komt ook zeker terug in de film door het te benoemen, maar verder blijft het heel oppervlakkig. Dit geldt ook voor mogelijke spanningen die nog bestaan na de Burgeroorlog. Eén van The Magnificent Seven is namelijk een soldaat geweest voor het Zuiden.

Bekende gezichten met baarden

De soldaat uit het Zuiden, die de prachtige naam Goodnight Robicheaux (Ethan Hawke) draagt, heeft een verleden met Sam. Dit verleden komt mondjesmaat terug in de film, maar tezamen met de nog bestaande spanning tussen noord en zuid, blijft dit ook heel oppervlakkig. Aan de andere kant is er wel genoeg aandacht voor de komische noot tussendoor, die met name wordt verzorgd door Chris Pratt als Josh Faraday. Deze komische momenten zijn alleen niet echt bijzonder, maar wel een welkome afwisseling tussen de Western actie.
De komische noot die Chris Pratt verzorgt in The Magnificent Seven is precies datgene wat je van hem zou verwachten. Datzelfde kun je ook zeggen van Denzel Washington, die een soortgelijk karakter neerzet waarin wij hem al eerder hebben gezien. Een afwijking van de standaard komt uit de hand van Vincent D’Onofrio, die toch wel opvalt met een heel apart en hoog stemmetje. Daarbij kan het contrast niet groter zijn tussen deze rol en die van Wilson Fisk uit Daredevil.
The Magnificent Seven Review

Het Western plaatje is compleet

Naast de acteurs en bijbehorende karakters bevat The Magnificent Seven alles wat je van een western kunt verwachten. Het idyllische western plaatje bestaande uit paarden, lege en kale vlaktes, zon aan de hemel en een rotsachtige achtergrond is aanwezig. Het gevoel van het Wilde Westen wordt verder nog aangesterkt door bijpassende muziek. Het geheel wordt afgerond met lekkere actie die het gebruik van pistolen, messen en explosieven goed weet te combineren.
Zeker op het gebied van actie valt The Magnificent Seven op positieve manier op. De actie voert duidelijk de boventoon in de film en weet dit goed af te wisselen met de rustige momenten. Hierdoor kijkt de film heel makkelijk weg. Alleen is The Magnificent Seven op alle andere punten niet echt bijzonder.

Schiet tekort in de inhoud

Een goed voorbeeld over gebrek aan inhoud, is dat The Magnificent Seven bestaat uit een groep van zeven vreemdelingen. Uiteindelijk wordt in de film letterlijk benoemd dat er een gevoel van respect is ontstaan tussen de mannen. Oftewel, de vreemdelingen zijn een hechte groep geworden. Deze ontwikkeling naar een hechte groep krijg je als kijker alleen niet echt mee.
Heel simpel gezegd is The Magnificent Seven een film die eigenlijk niet iets fout doet, maar tegelijkertijd op alle mogelijke fronten ook niet bijzonder of speciaal is. In de special features op de blu-ray staan wel leuke interviews en behind-the-scenes opnames, die de potentie van de film aantonen.
Hierbij is te denken aan de achtergrond van karakters en de gevoeligheden die er waren ten tijde van het Wilde Westen. Het is daardoor jammer om te zien, dat deze ideeën niet voldoende terug zijn te zien in de film.
The Magnificent Seven Review

The Magnificent Seven Review – Een oppervlakkige western

Net als de film zelf, kunnen wij met de afsluiting van The Magnificent Seven review ook simpel blijven. Het gaat hier om een Western met gewoon lekkere actie, die wordt gebracht door bekende gezichten als Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke. Buiten de actie om is The Magnificent Seven verder een zeer oppervlakkige film. Deze film gaat dan ook niet de lijstjes halen van beste Western films, want daarin wordt The Magnificent Seven duidelijk afgetroefd door andere westerns.