The Equalizer Recensie (Blu-ray) - Geen originaliteitsprijs

zaterdag, 24 januari 2015 om 9:36
In 2013 2 Guns met Mark Wahlberg, nu weer alleen in The Equalizer. Denzel Washington schittert in de recent uitgekomen Blu-Ray van die laatste film als actieheld Robert McCall. The Equalizer is gemaakt door de regisseur van Washington-film Training Day. Weet zijn nieuwe project ook zulke hoge ogen te gooien? Je leest het in deze The Equalizer recensie.
“Soms word je geraakt door wat iemand die je nauwelijks kent, overkomt. En dan doe je daar wat aan, omdat je dat kan.” Nee, de originaliteitsprijs of een pluim voor het beste script zal actiefilm The Equalizer niet krijgen. Denzel Washington speelt Robert McCall, een voormalig CIA-agent die zijn dagen nu slijt als medewerker in een doe-het-zelf-zaak. Als weduwnaar van boekenwurm Vivian gaat hij iedere avond naar een cafetaria, om in totaal honderd boeken te lezen.
Op diezelfde plek leert hij de jonge prostituee Teri (heet eigenlijk Alina; gespeeld door Chloë Grace Moretz) kennen. McCall ontdekt dat Teri als een hond wordt behandeld door de Russische maffia. Niet veel later wordt het meisje zodanig toegetakeld, dat de voormalige CIA-medewerker besluit die Russen met wortel en tak uit te roeien. En laat Denzel Washington geknipt zijn voor een rol als badass.
The Equalizer Recensie

Taken en Man on Fire

In het eerste uur van The Equalizer doet de film nog het meest denken aan een weinig originele kloon van Taken met Liam Neeson en Man on Fire, waar Washington zelf eerder in speelde. Een lone wolf die zich voelt aangetrokken door het noodlot van een ander, met wie hij toch een hechte band lijkt te delen.
Voor een deel gaat die vergelijking ook wel op: net als Bryan Mills in Taken spoort hij de daders op en schakelt hij hen op brute en vakkundige wijze uit. En net als in Man on Fire – alhoewel het daar om Mexicaanse slechteriken gaat – probeert McCall een voor hem vreemd meisje van de ondergang te redden.
Toch verdient The Equalizer het niet om op gelijke hoogte met (vooral) Taken te staan. Daarvoor zijn de personages niet diepgaand genoeg, de motieven te onduidelijk, het verhaal te warrig en is de focus te ver zoek. Zo jaagt McCall niet alleen op de Russen, maar ook op corrupte agenten.
Ook probeert regisseur Fuqua de Russen een reden voor hun verblijf in Amerika te geven: prostitutie, olie en wat dies meer zij. Het had deze film gesierd om het bij één grote gemene deler te houden; op deze manier valt The Equalizer toch vooral tussen wal (Taken en de mensenhandel) en schip (Man on Fire en de ontvoering).
The Equalizer Recensie

Brute gevechten

Op één vlak heeft de nieuwste Washington-film wél een streepje voor op genre-genoot Taken: de gevechten. Waar Neesons karakter Bryan Mills ogenschijnlijk ‘slimmer’ en terughoudender vecht, blijkt Robert McCall een vechtersbaas van jewelste die de brute dood van zijn vijanden niet schuwt. Gebroken glazen in ogen, kurkentrekkers in onderkaken; niets is deze uitgerangeerde CIA-agent te gek. Pluspuntje voor Denzel Washington tegenover Liam Neeson, die het een stuk braver houdt.
The Equalizer Recensie

Gemiste kansen

Ondanks de aangename gewelddadigheid van McCall, beklijven de gemiste kansen van The Equalizer. Was de rol van Grace Moretz slechts een matig excuus om een dertien-in-een-dozijn actiefilm te rechtvaardigen? Met de maffiose Russen heeft McCall persoonlijk niets te maken. Zijn motief naar eigen zeggen: gemoedsrust. The Equalizer is op die manier verworden tot een wraakfilm zonder wraak.
The Equalizer Recensie

Blu-Ray features

De extra features op de Blu-Ray-versie van The Equalizer zijn niet bepaald interessant om te bekijken. De toevoegingen ‘Inside the Equalizer’ en ‘Denzel Washington: A Different Kind of Superhero’ zijn zes à zeven minuten voorspelbaarheid. De eerste biedt een zeer beknopte making of, de tweede gaat vooral over hoe de producenten en collega-acteurs hoofdrolspeler Denzel Washington ophemelen.
‘Equalizer Vision: Antoine Fuqua’ is al iets boeiender om mee te maken. Daarin wordt de rol van regisseur Antoine Fuqua leuk en vanuit verschillende personen en standpunten in beeld gebracht. De rode draad: Fuqua blijkt een actieve regisseur met veel oog voor details. Zeker de moeite waard om na de film uit te checken.
In ‘Children of the Night’ draait het om personage Teri/Alina van Chloë Grace Moretz. In dit fragment wordt het motief van Robert McCall uitgelegd: hij wil de jonge prostituee Teri bevrijden uit haar ellendige rotleven, door al haar Russische uitbuiters te elimineren. Bovendien gaat men wat dieper in op de duistere sfeer in The Equalizer. Ook in deze video wordt het standaard, ‘overlaad-je-collega-met-mooie-woorden-riedeltje’ van medefilmmakers opgevoerd. Overslaan dus.
In ‘One Man Army: Training and Fighting’ ten slotte praten de regisseur en producent na over de vechttechnieken van Denzel Washington in The Equalizer. Antoine Fuqua maakt duidelijk dat hij de vele gevechten in de film up, close and personal in beeld wilde brengen. Washington werd een maand van tevoren getraind door voormalig Navy SEAL Keith Woulard. Van toewijding voor zijn rol is dus absoluut sprake.
Uit de extra Blu-Ray-features wordt vooral duidelijk dat Denzel Washington een gepassioneerd acteur is. Hij doet erg zijn best om zich in een rol in te leven: hij trainde intensief met een stuntcoördinator, repeteerde iedere dag twee uur met zijn script en breidde de karaktertrekken van zijn personage uit met onder meer een overtuigend neergezette obsessief-compulsieve stoornis. Maar had je nu echt verwacht dat ook maar één feature zich negatief zou uitlaten over de betrokkenen bij The Equalizer?
Cijfer: 6