The Legend of Zelda Links Awakening Review - Een droom remake

donderdag, 19 september 2019 om 14:00
Toen Link's Awakening voor het eerst uitkwam voor de Game Boy, was dit voor velen hun allereerste Zelda-avontuur. Veel fans zweren bij dit avontuur, dus een HD remake is welkom. Maar is dit spel wel een tijdloos meesterwerk of bekeken we de Game Boy-titel met een roze bril op? Je leest het in onze The Legend of Zelda Links Awakening Review.
The Legend of Zelda: Link's Awakening is terug, en dit keer met een prachtige diorama-achtige HD artstyle, een verbeterde speelervaring en een prachtige georkestreerde soundtrack. Ondanks al deze nieuwe toevoegingen blijft de remake vooral trouw aan het origineel, zo erg zelfs dat het spel nog exact hetzelfde voelt als het Game Boy spel, en gelukkig is dat een groot pluspunt.

Het grote kleine Koholint eiland

Dat Link's Awakening op de eerdergenoemde punten na vrijwel hetzelfde is gebleven, voel je al gelijk in de introductie van het spel. Een prachtig geanimeerde cutscene laat zien hoe Link door een schipbreuk bewusteloos raakt en strandt op het mysterieuze Koholint eiland. Nadat Link ontwaakt mist hij z'n zwaard en schild, maar wanneer je deze terugvindt kan het avontuur beginnen. De wereld van Link's Awakening is dit keer een open wereld, en de verschillende delen van het eiland zijn niet meer in secties verdeeld.
De spelervaring van Link's Awakening is alsnog vrij lineair, want veel delen van de spelwereld zijn alsnog pas bereikbaar wanneer je bepaalde items hebt bemachtigd of genoeg progressie hebt gemaakt. Koholint eiland, de wereld van Link's Awakening is van zichzelf geen gigantische spelwereld, maar de spelwereld voelt nooit te klein, aangezien het gevuld is met side-quests, interessante personages en genoeg verzamelobjecten om elk hoekje en gaatje te doorzoeken. Ook leer je de spelwereld sneller uit je hoofd kennen, wat handig is, want het spel vraagt je regelmatig om plekken opnieuw te bezoeken.
Het doel van het spel is om acht verschillende magische instrumenten te verzamelen om de Wind Fish te ontwaken en het mysterie achter Koholint eiland te ontrafelen. Dit doe je door acht kerkers te doorlopen, die de oude bekende puzzel uitdagingen en eindbazen bevatten waar Zelda fans zo van houden. Veel van de kerkers uit Link's Awakening zijn de beste die de serie te bieden heeft. Een gewaagde uitspraak, maar we gaan je uitleggen waarom.
The Legend of Zelda Links Awakening Review

De slimste puzzels

De kerkers van Link's Awakening zijn bezaaid met goed verstopte sleutels voor gesloten deuren en obstakels. Deze kan je vaak pas overwinnen nadat je een nieuw voorwerp hebt bemachtigd in de kerker zelf. Met dit voorwerp ga je dan terug naar de in eerst instantie onbereikbare plekken om nieuwe delen van de kerker te kunnen verkennen, waardoor de uitdaging nog meer wordt uitgebreid. Link's Awakening daagt je dus niet alleen uit met slimme puzzels, maar test ook je geheugen of je de inhoud van de kerker hebt onthouden en dat misschien nog wel de slimste manier van puzzelen.
Natuurlijk bevat het spel een map voor kerkers zoals bijna ieder Zelda-spel, maar Link's Awakening is misschien wel het enige spel waarin je de map ook oprecht zal openen om progressie te maken. Dit in tegenstelling tot andere avonturen waarbij het nieuwe voorwerp je rechtstreek naar het einde leidt. Toch draait het niet alleen maar om de kerkers in Link's Awakening. Voor het bezoeken van een kerker biedt het spel meestal een kleine side-quest of uitdaging aan voor de afwisseling en dit waar Koholint eiland schittert als goed uitgewerkte spelwereld.
De NPC's van Link's Awakening zijn opvallend en zullen je geen seconde vervelen tijdens gesprekken. De dialogen zijn vaak amusant en hun uiterlijk memorabel, mede door het feit dat veel van de bewoners van Koholint eiland eruitzien als verschillende Nintendo personages! Dit geldt trouwens niet alleen voor de vriendelijke bewoners, maar ook voor de vijanden uit het spel.
Op Koholint eiland banjeren namelijk ook Goomba's, Boo's en nog vele andere Mario-vijanden rond en later in het spel duikt zelfs Kirby op om Link te dwarsbomen! Waarom ze er zijn? Geen idee, maar gaaf is het wel.

Nooit meer terug naar de Game Boy

Bij deze kunnen we wel stellen dat het avontuur van Link's Awakening nog geen seconde verouderd is, maar dit wordt alleen maar beter wanneer je de verbeteringen van deze remake toevoegen. Eén van de grootste problemen van de originele Link's Awakening was namelijk dat je het spel de hele tijd moest pauzeren om het menu te openen om wapens te wisselen. Dit is nu opgelost door je zwaard, schild en andere voorwerpen die veel zult gebruiken een eigen knop te geven, waardoor het tempo niet uit het spel wordt gehaald.
Door deze verbetering zal je de originele Link's Awakening nooit meer willen spelen. Het is maar een kleine verandering, maar het verbetert de speelervaring gigantisch. Daarnaast bevat deze remake ook nog meer hartjes en zeeschelpen om te verzamelen dan het origineel. De beloning die je ervoor krijgt zijn op wat punten na vrijwel hetzelfde gebleven, maar het feit dat er nu nog meer te speuren valt doet de speelduur ten goede.
The Legend of Zelda Links Awakening Review - <a href=Nintendo" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201909/t/the-legend-of-zelda-links-awakening-review-1568879263.jpg" />

Kerkers bouwen

Dan is er nog de nieuwe mogelijk om je eigen kerker samen te stellen. Door een bezoek te brengen aan Dampé's hutje kan je door middel van zogenaamde verzamelde 'kamerstenen' je eigen kerker bouwen bestaande uit kamers gebaseerd op de kerkers die hebt behaald. Op het eerste gezicht lijkt dit geweldig, een soort Super Mario Maker 2, maar dan voor Zelda. Helaas is deze nieuwe functie erg gelimiteerd.
Je kunt je kerker namelijk alleen maar opbouwen uit een handjevol kamers, waardoor de modus al snel in herhaling valt. Ook zijn de restricties en punten waar je rekening mee moet houden om de kerker goed te laten verlopen vaak te ingewikkeld en geeft het je weinig vrijheid om te bouwen wat je wilt. Het bouwen van je eigen kerker is optioneel, maar wij zagen na één bezoek van Dampé's hutje weinig reden om nog terug te keren.
Deze nieuwe functie is dus niet de bouw-je-eigen-Zelda-kerker ervaring waar de meeste van ons al jaren over dromen. Ook is het een aparte keuze dat je jouw gemaakte creaties niet online kan delen als uitdaging voor andere spelers. Dan was deze optie toch wel iets interessanter geweest.

Droom diorama

Gelukkig is het avontuur van Link's Awakening nog steeds sterk genoeg om niet afhankelijk te zijn van nieuwe toegevoegde uitdagingen. Hetgeen wat deze remake zo geslaagd maakt zijn is de kwalitatieve verbeteringen, de aandoenlijke graphics en de sterke soundtrack.
Link's Awakening is met gemak één van de mooiste games voor de Switch tot heden. De spelwereld en de personages ogen allemaal als plastic poppetjes, de special effects zijn tot in de puntjes uitgewerkt en de diorama-achtige artstyle van de spelwereld veroverd vanaf de eerste seconde gelijk je hart. Wij zijn zo verkocht, dat we het geweldig zouden vinden als Nintendo meer spellen uitbrengt met deze grafische style.
Helaas gaat dit niet zonder slag of stoot, want deze fantastische grafische artstyle zorgt ook vaak voor framerate problemen. Dit maakt het spel op geen enkele manier onspeelbaar, maar het is wel opvallend en in het begin helaas vaak afleidend. Gelukkig went het snel, want na een paar uur in het spel vallen de framerate drops al minder op.
De soundtrack bestaat uit prachtige, nieuwe composities van de oude tracks, maar ook remixes waarin het geluid van de originele 8-bit nummers duidelijk terug te vinden is. De tracks van latere kerkers in het spel zorgden zelfs voor kippenvel momenten!

The Legend of Zelda: Link's Awakening voor de Switch is een droom remake en dat vooral dankzij de kwalitatieve verbeteringen en prachtige uitstralingen. Het zegt genoeg over de houdbaarheidsdatum van het spel dat het niet afhankelijk is van een nieuwe modus of een uitbreiding van de lengte van het spel. Het is balen dat het spel af en toe even daalt qua framerate, maar de slimme kerkers, de goed uitgewerkte compacte spelwereld en de memorabele personages zorgen ervoor dat Link's Awakening een tijdloze klassieker is. Als je Link's Awakening nog nooit hebt gespeeld is dit je kans, maar ook spelers die het originele Game Boy-spel kunnen dromen zullen dankzij deze droom remake weer verliefd worden op dit magische, tijdloze Zelda-avontuur.
Cijfer: 9.3