The Godfather Review

vrijdag, 29 september 2006 om 16:52
Ik zal voor de verandering eens eerst over de grafische kant van de game beginnen. Om meteen met de deur in huis te vallen, ik denk dat The Godfather niet alle power uit de Xbox 360 haalt. Het ziet er natuurlijk wel goed uit maar het had toch echt een stukje beter gekund. In de game is het wel next-gen waardig maar niet top, niet wat je zou verwachten. Hoewel de animaties wel weer erg strak eruit zien. Het “kloterige” hiervan is dat je je eigenlijk niet echt betrokken voelt bij de game, je voelt je geen echte maffiosi als je door de straten scheurt met een oldtimer. Toch zijn er wel punten in de game, vooral bij het afpersen van winkeltjes, dat je echt het gevoel hebt alsof je in het verleden loopt.
Dan moet ik het natuurlijk ook gelijk even over de geluiden hebben, deze zijn een beetje aan de magere kant. De geluiden kloppen niet altijd helemaal perfect. Hoewel je tijdens vuurgevechten behoorlijk kan schrikken van de kogels die om je kop heen vliegen, dan klinkt het wel levensecht. Maar als je rustig door de stad rondloopt of rijdt, is er weinig geluid te horen. De makers hadden meer moeten spelen met de sfeer in de stad, en het dagelijkse leven van de mensen die daar wonen.
Het leuke van The Godfather is het Free-Roaming systeem. Dit kennen we natuurlijk allemaal van de GTA series. Nu zit dit ook in The Godfather, je kunt veel side missies uitvoeren. Deze verlengen de speeltijd van de game enorm. Maar ook de stad zelf is erg groot, dus kun je heel wat dingetjes uitzoeken, en zal het lang duren voor dat je alle routes uit je hoofd kent. Helaas is het dan wel zo dat je vaak lange ritten moet maken om de andere kant van de stad te bereiken, want de snelheid van de auto’s is nihil. Het is in ieder geval wel leuk dat je kan doen en laten wat je wilt. Heb je geen zin in een missie, dan ga je wat shops overnemen.
Storyline
In The Godfather begin je met een introductie filmpje waarin je als klein kind getuige bent van de moord op je eigen vader, waarna de moordenaar jou diep in de ogen aankijkt, een blik die je je levenlang niet meer zal vergeten. Als je dit filmpje bekijkt, weet je meteen wat je later te doen staat: wraak nemen! Maar dit kan natuurlijk pas als je groot en sterk bent. We zitten nu nog steeds in het introductie filmpje, hierin zie je dat je moeder op de Don afstapt en vraagt of hij jou niet onder zijn hoede wil nemen, je veroorzaakt als kind al veel problemen. Hier kan Don Corleone natuurlijk geen nee opzeggen, en hij besluit je te “recruiten”. En een game zou niet leuk zijn als je meteen als baas begon, dus is dat in deze game ook niet zo. Je begint helemaal onderaan de ladder en kunt door het winnen van respect en het spelen van missies steeds hoger komen en uiteindelijk de positie van de Don overnemen. Naarmate het spel vordert komen er steeds moeilijkere klussen op je af en zul je regelmatig wat kogels opvangen. Uiteindelijk loopt het allemaal uit de hand als de andere families die zich ook in de stad bevinden in drugs gaan handelen. Don Corleone doet dit niet en sluit zich dus buiten. Je zult stevig in je schoenen moeten staan om het helemaal tot de top van de ladder te halen.
Gameplay
De gameplay in The Godfather is zeer goed uitgewerkt. De controls werken heel erg lekker. Je zult eigenlijk bijna nooit meer de X, Y, A, B knoppen gebruiken. Je kunt alles met de twee analoge sticks doen. Ook hand-to-hand battles worden met dit systeem uitgevochten. Wat ook in andere EA Games terugkomt (orgineel uit FN Round 3), zoals NHL 07. Soms is het wel zo dat je veel zit te rammen op de analoge stick zonder dat er echt harde stoten worden uitgedeeld, maar dat kan ook aan mij liggen. Ook het rijden in de auto’s werkt beter dan ik verwacht had, het is zelfs makkelijk en leuk. Het rondlopen en de camera die daarbij gebruikt wordt, is ook lekker. En dan heb ik het nog niet over het auto-lock systeem gehad dat bij het schieten gebruikt wordt. Geniaal! Het werkt perfect, soms kan het zijn dat je ze niet meteen kan lokken maar meestal gaat het echt helemaal perfect. Dat is ook wel nodig als er door 10 man op je geschoten wordt. Het schieten werkt als volgt, met de linker trigger kun je de tegenstander bepalen. Met de rechter trigger vuur je het wapen. En met de rechter analoge stick kun je bepalen waar je de tegenstander raakt. Zo kun je op zijn arm schieten om hem zijn wapen te laten vallen.
Shops
In The Godfather heb je, zoals ik al eerder genoemd heb, de mogelijkheid tot het overnemen van handeltjes en winkeltjes. Je kunt dit op een hoop verschillende manieren doen. De winkels neem je over door eerst met de eigenaar te gaan praten. Als de eigenaar meteen instemt dat jij de winkel beschermt tegen de gangs in de stad, dan heb je een makkelijke deal gemaakt. Meestal is dit echter niet zo. Elke winkel is van een bepaalde familie die zich in de stad bevindt. De Corleones hebben weinig winkels, het is dus aan jou de taak om veel winkels over te nemen en de Corleones weer op de kaart te zetten. Zoals ik al zei stemt een winkel eigenaar vrijwel nooit meteen in. Je zult de druk een beetje moeten opvoeren. Dit is bij elke winkel weer anders. Zo kun je de hele winkel kort een klein slaan om de druk op te voeren. Of je kunt de winkeleigenaar een aantal klappen verkopen. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk geld van een eigenaar ontvangt, zodat je veel respect krijgt van de Don, en zelf ook steeds geld erbij krijgt. Maar ga niet te ver, want dan wil de winkeleigenaar nog wel eens agressief worden en zul je hem moeten vermoorden. Een winkel die je kunt overnemen wordt al beheerd door een andere familie, als je de druk op gaat voeren op de eigenaar zullen de beschermers van de winkel op je beginnen te schieten. Deze zul je dus ook af moeten maken. Eenmaal een winkel afgeperst te hebben, dan kan het zijn dat de “backdoor” opengaat. Hier bevinden zich vaak ook handeltjes. Deze hoef je meestal niet af te persen. Vermoord de beschermers van het handeltje en je zult een deal met de eigenaar kunnen maken.
Er is nog meer..
Behalve het overnemen van winkels kun je ook nog gewoon missies doen. De missies zijn over de hele kaart verspreid en je zult door missies te doen weer nieuwe missies vrijspelen. Je krijgt opdrachten van verschillende familieleden. Zo zul je soms van Don Corleone een missie krijgen en andere keren weer van zijn vette hulp Luca Brasi. De missies worden, zoals we gewend zijn in games, steeds moeilijker naarmate de game vordert. De missies variëren van het overnemen van pakhuizen tot het plegen van moorden of het opruimen van bewijs materiaal. Veel missies zullen gerelateerd zijn aan de film, er zitten dus herkenbare stukjes in. De figuren die je tegenkomt in de game lijken precies op die uit de films, en de stemmen zijn zelfs door de acteurs uit The Godfather ingesproken. De missies zijn over het algemeen erg leuk en er zit veel variatie in. Door het spelen van missies zul je geld krijgen waarmee je weer spullen kunt kopen en mensen kunt afpersen. Ook zul je respect erbij krijgen. Door respect te halen, kun je in het menu je vaardigheden upgraden. Met deze vaardigheden worden de missies weer makkelijker. Je kunt zelfs teamleden inhuren om de missies wat makkelijker te maken.
The Godfather
The Godfather is in mijn ogen gewoon een erg leuke en goede game. Er is veel variatie waardoor je je niet snel zult vervelen. Helaas is er geen multiplayer mogelijkheid, wat de game meestal wat extra punten in de replay waarde oplevert. Ook is het jammer dat je telkens terug moet naar je huis om te kunnen opslaan, wat vaak veel tijd kost. Ik was altijd al een fan van de films en ben inmiddels ook fan van de game geworden.
Cijfer: 8.8