The BIGS 2 Review

zondag, 16 augustus 2009 om 17:34
Grote mannen en honkballen, daar draait het allemaal om in The BIGS 2. The BIGS 2 is namelijk een game die volledig om de populaire Amerikaanse sport honkbal draait. In Nederland is de sport dan wel niet zo groot, maar toch ligt The BIGS 2 ook hier in de winkels. Zal de game het wel redden in ons land? Is The BIGS 2 een home run of zal deze game nooit het thuishonk verlaten.
De spelmogelijkheden
Er zijn eigenlijk maar drie verschillende modi aanwezig in The BIGS 2: Een wedstrijd spelen, een carrièremodus en een arcademodus. Eerstgenoemde kan zowel online als offline, alleen maar ook met anderen. In de carrièremodus begin je als rookie in Mexico en klim je op tot Hall of Fame member. En in de arcademodus sla je zoveel mogelijk dingen kapot en verdien je op die manier zoveel mogelijk punten.
Daarnaast zal je ook minigames kunnen spelen buiten een wedstrijd om. Ook is het mogelijk om een volledig seizoen te spelen. Dit komt neer op niet meer dan veel wedstrijden met hetzelfde team zonder andere extra’s. Een pluspunt in alle modi is dat je met een zelf gekozen speler uit één van de 30 officiële Major League Baseball teams kunt spelen.
Je moet wel op de hoogte zijn van de spelregels van honkbal voordat je met deze game begint. De tutorial legt je namelijk alleen maar uit hoe je de spelers moet besturen.
Beleef je eigen legende
In de carrièremodus, die ‘Become a Legend’ heet, moet je jezelf naar de top van honkbal zien te krijgen. Je begint als een speler die door een blessure bijna voorgoed afscheid had moeten nemen van honkbal, maar je kunt er weer tegenaan. Eerst kun je je eigen speler maken, en daarna kan je aan de slag bij de rookies van Mexico. Hier begin je aan de lange weg naar de Hall of Fame.
Het is leuk dat deze modus in het spel zit. Anders zou je jezelf moeten vermaken met enkele wedstrijdjes of je eigen highscore te verbeteren in de arcademodus. Toch zijn er ook wat nadelen aan deze modus.
The BIGS 2 Screenshot 105495 The BIGS 2 Screenshot 111661 The BIGS 2 Screenshot 118900
Frustrerende doelstellingen
In de 'Become a Legend' modus moet je verder komen door middel van doelstellingen die je moet voltooien in elke wedstrijd. Dit is het grootste minpunt aan The BIGS 2. De doelstellingen beginnen namelijk nog makkelijk (vang een bal, ren naar de eerste honk), maar worden later in het spel frustrerend lastig.
Zo hangt het volledig van geluk af wanneer je met jouw mannetje een speciale move moet voltooien of twee homeruns moet slaan. Daarnaast moet je ook nog van je tegenstander winnen, en dat terwijl bij honkbal alles nog kan veranderen in de laatste inning. Als je dan verliest bent je weer een kwartier verder. Uiteindelijk zal je je afvragen waarom je nog probeert de carrière uit te spelen. Er zijn namelijk nog andere modi in het spel.
Honkballen op Times Square
In de arcademodus die 'Home Run Pinball heet', is het de bedoeling om punten te scoren door dingen aan gort te slaan. Dit gebeurt op speciale locaties als Times Square in New York of The Strip in Las Vegas. Deze modus is heel simpel: De pitcher gooit een bal en jij slaat hem tegen een gebouw of auto aan. Je kan er ook voor kiezen om de bal vol in de edele delen van de pitcher te retourneren, glimlach gegarandeerd. Deze modus is goed uitgewerkt, maar er hadden wel wat meer doelwitten gemogen.
Speciale moves en punten
Nieuw in The BIGS 2 is dat je werkt met power ups. Deze komen in de game voor als speciale moves en kun je op twee manieren activeren. De eerste manier is spelergerelateerd: Sommige spelers zijn er goed in bijvoorbeeld vangen of rennen. Als ze op het juiste moment op de juiste plaats staan kun je door middel van een minigame een Legendary Catch maken. Dat is een vangbal waarbij je bijvoorbeeld 5 meter de lucht in springt.
De ander manier is puntengerelateerd: Voor alles wat je in deze game doet haal je punten. Als je genoeg punten hebt kun je een Big Slam uitvoeren. Dit betekend dat een slagman een homerun zal maken, en een pitcher drie strikeouts (drie slagen mis, en dus uit) kan gooien. Dit werkt niet met een minigame, maar je moet wel goed kunnen timen om op het juiste moment te slaan of te gooien. Helaas zal de computer zelden falen bij een speciale move, zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad.
Honkballen doe je samen
Zoals je niet met één slagman een hele wedstrijd kan spelen, is The BIGS 2 niet gemaakt om in je eentje te spelen. Als je de game echt maximaal wil benutten, zul je vrienden moeten uitnodigen. De kracht uit de multiplayer zit hem namelijk in de simpelheid. Je kan gewoon op je gemak een potje tegen iemand anders spelen zonder allerlei doelstellingen waar je rekening mee moet houden. Online is er geen systeem om beter te worden, zoals ranks of ervaringspunten. Soms moet je helaas ook rekening houden met wat lag. Maar dat mag de pret niet derven.
The BIGS 2 Screenshot 109071 The BIGS 2 Screenshot 118902 The BIGS 2 Screenshot 105493
Technisch helemaal in orde
Grafisch ziet The BIGS 2 er prima uit. Als je The BIGS 2 bekijkt als een sportgame, weet je dat het belangrijk is dat de bewegingen natuurlijk over moeten komen. En dat zit goed in The BIGS 2. Alle bewegingen zien er erg soepel en vloeiend uit. Het is ook mooi om te zien hoe er aan elk detail in de beweging is gedacht. Zo zal je spelers zien struikelen, dansen, juichen en woede-uitbarstingen hebben. Ook zie je elk detail op het gezicht, elk zweetdruppeltje, en elke schoenveter.
Qua geluid zit het ook goed in The BIGS 2. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gejuich en het geluid dat een knuppel maakt als je een bal vol raakt. Ook zijn de commentators de sterren van deze game. Zo zal het zeker vijf uur duren voordat je een zin een tweede keer zal horen. Er is sprake van zeer goed voice-over werk in The BIGS 2 en de soundtrack is slim gekozen.
Geen home run in Nederland
The BIGS 2 is een game geworden die zijn kracht moet halen uit de ‘grootse’ sfeer die in de hele game aanwezig is. Deze game is volledig over the top, maar als het dit niet was, zou de singleplayer gewoonweg slaapverwekkend zijn. Daarnaast is er te weinig gedaan om The BIGS 2 interessant te houden en de eentonigheid en de doelstellingen kunnen erg frustrerend zijn. De multiplayer is echter wel de moeite waard. Waarschijnlijk zal The BIGS 2 het niet goed doen in ons kikkerlandje vanwege het gebrek aan belangstelling voor honkbal(games). Het zal dus geen home run zijn voor The BIGS 2.
Cijfer: 6.8