Review EPOS H3 Headset aan een draadje

dinsdag, 08 juni 2021 om 12:00
epos h3 mainf1622473510
In een woud van draadloze earbuds en headsets is de H3 van EPOS een bijna ouderwetse verschijning: een bedrade headset met 3,5mm jack.
De EPOS H3 maakt onderdeel uit van een brede selectie headphones van EPOS die speciaal geschikt zijn voor gamers. De H3 neemt daarin een aparte plek in, de eerdere headphones kwamen uit in de GSP serie, maar daar is met de H3 dus vanaf gestapt. De reden? EPOS werkte tot nu toe samen met Sennheiser, maar aan die samenwerking is een einde gekomen. De H3 is dan ook het wapenfeit zonder de inbreng van het bekende audio-merk.

Geen grappen en grollen

De EPOS H3 is een gesloten, bedrade headset met vaste microfoon en komt in twee uitvoeringen: zwart en wit. Met een prijsstelling van 119 Euro mikt EPOS op het middensegment. We mogen dus wel wat verwachten van deze headset. De H3 is een bedrade headset en wordt geleverd met een lost te koppelen gevlochten kabel van 2 meter en 3,5 mm plug.
De H3 is verder een no-frills headset. Geen gekke knoppen, lichtgevende oorschelpen of draaiknoppen. Sterker: de H3 kent vrijwel geen instellingsmogelijkheden op de headset zelf! De rechter oorschelp heeft een verborgen draaischijf die dienst doet als volumeregelaar. Als je de microfoon rechtop zet, gaat hij automatisch op mute. Bijzonder handig als je snel iets tegen je buurman wil zeggen of even iets kwijt moet wat beter niet in teamspeak terecht kan komen. Andere instellingen zal je echt op je PC of console moeten uitvoeren.
epos h3 2f1622473611
epos h3 3f1622473659
epos h3 4f1622473788

Licht, maar stevig gebouwd

De headset kan bij beide oorschelpen versteld worden in tien stappen. Daarmee past hij op zowel kleine (kinder-) hoofdjes als de grootste volwassen hoofden. De schelpen zelf komen slechts in één uitvoering, dus die moeten wel passen. Ook de stand van de oorschelpen ten opzichte van de band is niet aan te passen.
Hierdoor komt de band vrij ver naar voren op je hoofd te zitten, of staan de schelpen schuin op je oren. De schelpen en de band over je hoofd zijn uitgevoerd van zacht foam en een laag leerachtig materiaal dat prettig zit. Wel drukken de oorschelpen flink op je hoofd. Bij langer gebruik kan dit wat vervelend aan gaan voelen. De headset is verrassend licht, wat waarschijnlijk deels komt doordat verschillende onderdelen van hard plastic uitgevoerd zijn, terwijl de essentiële delen van metaal zijn. De headset is degelijk uitgevoerd, maar we hadden graag gezien dat hij iets flexibeler was geweest.
epos h3 5f1622473897
Doordat de H3 goed afsluitende oorschelpen heeft, isoleert hij omgevingsgeluid prima. Dat betekent dus ook dat je, tenzij je game voice feedback heeft, je jezelf niet terug hoort. wat geluid betreft, de bandbreedte van het geproduceerde geluid is uitstekend. De bassen zijn goed van volume, zonder overdreven zwaar te zijn zoals sommige gaming headsets soms weergeven. Wel zijn de tweeters soms iets te schel, wat vooral opvalt bij bijvoorbeeld oudere muziek (denk aan de beachboys of klassieke muziek). De headset ondersteunt geen 7.1 surround, wat een dealbreaker kan zijn voor fanatieke FPS games, maar die kijken waarschijnlijk toch wel in een ander prijssegment.
epos h3 6f1622474013
epos h3 7f1622474056

De EPOS H3: Goede allrounder die breed bruikbaar is.

De EPOS H3 is een prima headset voor een breed aantal toepassingen. De headset kent weinig instelmogelijkheden, waarbij de stugheid van de headset opvalt en de stand van de oorschelpen ten opzichte van de hoofdband niet iedereen zal bevallen. De headset is licht uitgevoerd maar voelt toch stevig aan.
Wat geluid betreft is de headset eerder te schel dan dat je te veel bass hoort, in tegenstelling tot veel gaming-headsets. Een uitvoering met 3,5mm jack aansluiting wordt steeds zeldzamer in een tijd waarin vooral steeds meer mobiele telefoons deze aansluiting achterwege laten, maar wij zijn daar erg blij mee. Het maakt de headset bruikbaar voor een grote variëteit aan apparaten, zowel hedendaagse consoles, PCs en zelfs oude audioapparatuur of retroconsoles.