Puddle Review

zondag, 30 december 2012 om 20:30
Puddle kwam al eerder uit op Xbox Live, PlayStation Network en PC, maar ontwikkelaar Neko Entertainment noemt de Wii U-versie de definitieve uitgave. Mag Nintendo er trots op zijn de meest volledige versie te kunnen bieden?
Vloeistof, het is er in alle soorten en maten. Soms is het plakkerig, soms brandt het. Soms doet het vrij weinig, maar altijd is vloeistof fascinerend. Dat is wat Neko gedacht moet hebben toen de studio de bijzondere puzzelaar Puddle bedacht. Het spel draait namelijk geheel om het spelen met allerlei vloeistoffen. Het concept is oud: bereik het einde van het level. De invulling is bijzonder: kantel het level vanuit een 2D-overzicht om verschillende soorten vocht naar dat einde te begeleiden.
Aquaman in de hoofdrol
Dat Puddle origineel is, moge duidelijk zijn. Immers, in hoeveel games heeft vocht zelf de hoofdrol? Maar dat het spel desondanks het simpele uitgangspunt erg vermakelijk blijft, is waarschijnlijk minder voor de hand liggend. De game speelt dit klaar door op leuke wijze variatie te bieden. Zo mag je prutsen met verschillende soorten vloeistoffen, die elk unieke eigenschappen bevatten. Je gaat niet alleen aan de slag met water, maar ook met zeer onstabiel vocht (waarbij ‘voorzichtig’ het toverwoord is) en vloeibaar kunstmest dat spontaan planten uit de grond laat schieten. Je zult je steeds moeten aanpassen aan het vocht om het einde te bereiken.
Maar daar houdt de variatie nog niet op, want Neko Entertainment heeft duidelijk geprobeerd zoveel mogelijk dingen met het spelconcept te doen. In een vroeg level zie je bijvoorbeeld een kop koffie. Door het scherm heen en weer te schudden, knoei je de koffie op de tafel en kun je verder. Of wat te denken van een bol, gevuld met water die je dor een parcours moet rollen? Daarnaast kom je af en toe in levels terecht die iets anders van je vragen, zoals het opvangen van zoveel mogelijk vocht in een beker. De uitstekende variatie houdt je de hele rit scherp.
Natuurkunde is een koude tante
Hetzelfde kan gezegd worden voor de levels die steeds andere speelwijzen van je vragen. Soms is het zaak om zoveel mogelijk momentum te behouden om je plas water over een enorme vlam te schieten, dan weer is het zaak om juist niet te snel te gaan. Natuurkunde speelt hier natuurlijk een hoofdrol. En net zoals dat in het echte leven ook zo is, is natuurkunde een harteloze tante. Als jij met een noodtempo op een allesvernietigend vuur afstevent dat je niet zag aankomen, heeft het kantelen van het scherm weinig nut; je momentum is dan je verdoemenis.
Doordat het spel veelal op momentum leunt, krijgt Puddle een trial & error-achtig karakter. Je weet vaak niet wat je achter de volgende bocht te wachten staat en als dat een verpletterende muur is, is remmen geen optie. Reken er dus op de meeste levels een paar keer opnieuw te moeten doen. Een globaal overzicht van elk level – zodat je de bochten en gevaren van tevoren kunt anticiperen – had dit waarschijnlijk ongedaan gemaakt, maar zou de uitdaging tegelijkertijd minder groot maken. Gelukkig is het mogelijk om een beperkt aantal levels over te slaan, mocht je echt vastzitten. Een belangrijke beperking is dat je er slechts vijf over kunt slaan en dus alsnog vast komt te zitten, mocht een zesde uitdaging je te groot zijn. Nee, Puddle is geen peulenschil.
Shake it!
Toch is het een genot om je door de meeste levels te banen, mede door de interessante omgevingen. Zo bezoek je onder andere een lab, een bijzondere tuin en zelfs het menselijk lichaam. In totaal doe je 48 levels aan die stuk voor stuk zijn voorzien van een bijzonder uiterlijk en sterk leveldesign dat je lekker mag kantelen. Op de Wii U mag je dat kantelen overigens letterlijk nemen. Door de GamePad als het ware te ‘sturen’, beïnvloed je de wereld zodat de vloeistof in beweging komt. Het is absoluut de meest immersieve besturing, maar niet altijd de meest praktische. Soms is het bijvoorbeeld nodig om het speelveld snel heen en weer te kantelen en dan is het makkelijker om gewoon met knoppen te werk te gaan. Gelukkig is die optie er gewoon, waardoor je dit spel kan spelen zoals jij wilt.
Geslaagd
Puddle is een zeer vermakelijke puzzelaar die een interessante aanpak kiest door allerlei vloeistoffen de hoofdrol te schenken. Het resulteert in een pittige, uitdagende game, die voor sommige spelers frustratie zal oproepen wegens het trial & error-gehalte. Gelukkig weet het spel de hele rit te boeien door interessante omgevingen en gevarieerde scenario’s voor te schotelen. Mocht je het spel al hebben op een ander platform dan kun je de Wii U-versie overslaan, want deze ‘definitieve versie’ verschilt weinig van de andere uitgaven. Heb je deze puzzelaar nog niet, dan kun je ‘m met een gerust hart aanschaffen.