Now You See Me 2 Review (Blu-ray) - Magisch spektakel?

donderdag, 15 december 2016 om 15:06
Combineer goocheltrucs met een hoop special effects en een sterrencast: als resultaat komt daar de film Now You See Me uit. Het vervolg hiervan is inmiddels uit op DVD en Blu-ray en in onze Now You See Me 2 review lees je of de film de verwachtingen van zijn voorganger kan waarmaken!
Now You See Me 2 gaat verder waar het vorige deel geëindigd is. We zien Thaddeus Bradley (Morgan Freeman) in de cel zitten, nadat hij is opgepakt door Dylan Rhodes (Mark Ruffalo). Bradley wil wraak en hij zet daarom een groot plan in motie, wat zich gedurende de film steeds verder zal ontrafelen.
Vanwege de gebeurtenissen uit de eerste film hebben de Horsemen zich al meer dan een jaar moeten stilhouden. Dit zorgt voor de nodige frictie en onenigheid in de groep, die niets liever wil dan weer een keer in de spotlichten staan. Henley heeft de groep zelfs verlaten en voor haar in de plaats komt een nieuw gezicht, namelijk Lula (Lizzy Caplan). Lula is namelijk de nieuwe Horseman en net op het moment dat zij zich bij het team voegt, krijgen de goochelaars een nieuwe klus: komt dat even goed uit.

In de schijnwerpers

Deze nieuwe klus is om de corrupte CEO van softwaregigant Octa te ontmaskeren. Dit bedrijf steelt namelijk een hoop gegevens van haar klanten en het is de taak aan de Horsemen om deze zaak aan het licht te brengen. Echter gaat niet alles zoals gehoopt en is het juist de groep goochelaars die in de spotlichten gezet wordt, waardoor de wereld erachter komt dat Jack Wilder (Dave Franco) zijn dood in scène heeft gezet én dat FBI-agent Dylan van achter de schermen samenwerkt met de Horsemen: oeps!
Na een mislukte poging te vluchten komt de groep in Macau, China terecht, waar ze kennismaken met Walter Mabry (Daniel Radcliffe). Blijkbaar heeft hij de ruiters namelijk ontvoerd, want hij wil dat ze een chip voor hem stelen waarmee iedere computer bestuurd kan worden. Waarom zouden ze dit doen, vraag je je af? Nou, in ruil voor hun leven dus, want Walter is niet zo'n lieverdje.
now you see me 2 review

Magische special effects

Het stelen van deze chip gaat natuurlijk niet zonder de nodige belemmeringen; anders was het inroepen van de hulp van de Horsemen niet nodig geweest. Daarom worden er ook vele trucs ingezet om het doel te bereiken, zoals tijdens de scène waarin de chip daadwerkelijk gestolen wordt. Deze chip wordt, tijdens een fouilleersessie van een paar minuten, op hoge snelheid van persoon naar persoon doorgespeeld terwijl de bewakers niets in de gaten hebben. Gepaard met wat goede timing en voilà; ze flikken het weer.
Niet alleen tijdens deze scène kunnen we zien dat de special effects goed in elkaar steken, maar gedurende de hele film werken deze overtuigend. Neem bijvoorbeeld de scène in Londen waarin Daniel (Jesse Eisenberg) de regen laat 'stoppen' en vervolgens 'omhoog' laat gaan: dit ziet er erg tof uit en gepaard met de opzwepende muziek en lichteffecten zit je soms met verbazing te kijken.
Hier moeten we wel het woordje soms gebruiken, want helaas zitten er ook momenten tussen die het minder goed doen. Maar over het algemeen vallen de special effects goed in de smaak en zorgen deze, zeker op de Blu-ray versie, voor het nodige vermaak.
now you see me 2 review

Cast vol bekende namen

Wat bovendien voor vermaak zorgt, is de sterke cast die Now You See Me 2 siert. In de review zijn al enkele namen langsgekomen, maar met hoofdrollen die weggelegd zijn voor onder andere Morgan Freeman, Daniel Radcliffe, Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg, Woody Harrelson en Michael Caine scoort de film op acteergebied in ieder geval punten. Niet alleen zijn bekende gezichten altijd leuk om naar te kijken, ook zitten de heren (en de enkele dames) prima in hun rollen en is op dit gebied dan ook weinig aan te merken.
Vooral Eisenberg en Harrelson zijn bron van verschillende komische momenten, waarvan de film er veel bevat. Daarnaast is het vrij interessant om Daniel Radcliffe, voor velen natuurlijk bekend als Harry Potter, in de huid van een (ietwat knullige) schurk te zien kruipen.
now you see me 2 review

Niet erg vernieuwend

Hoewel de cast en de special effects dus van hoog niveau zijn in Now You See Me 2, kan niet altijd hetzelfde gezegd worden over het verhaal. Tuurlijk, het kent zijn sterke momenten, maar al met al lijkt het toch wel sterk op het voorgaande deel en biedt het daarom weinig vernieuwing.
Wederom is het namelijk de taak aan de Horsemen om een corrupte zaak aan het licht te stellen, iets waar ook in het eerste deel de focus op lag. Hoewel sommige trucs je als kijker nog wel zullen verbazen, zijn deze momenten ook op één hand te tellen en ligt de rest van de film eigenlijk een beetje voor het oprapen.

Genoeg extra materiaal

De Blu-ray versie van Now You See Me 2 bevat bovendien nog een hoop extra's, waarvan sommige zelfs exclusief voor de Blu-ray zijn. Zo kan je kiezen om de gehele film te kijken, maar dan voorzien van audiocommentaar van regisseur Jon M. Chu. In de feature The Art Of The Ensemble zien we de cast langskomen en de feature You Can't Look Away biedt inzicht in de visuele aspecten van de film. In Bringing Magic To Life wordt de magie van goocheltrucs besproken.
Daarnaast zijn de features The Horsemen Return en een On-Set Diary exclusief beschikbaar op de Blu-ray versie. Zoals de naam al doet denken biedt het on-set diary een kijkje achter de schermen, naar het filmproces van Now You See Me 2. Er is dus voor ieder wel wat wils en al deze features zorgen ervoor dat je kijkplezier aardig wordt uitgebreid.
now you see me 2 review

Now You See Me 2 Review - Vermakelijk, maar niet veel meer

Now You See Me 2 is zeker geschikt om op te zetten tijdens een avondje bankhangen. De toffe special effects gecombineerd met een sterke cast zorgen voor vermaak, maar het wat repetitieve en weinig vernieuwende verhaal zorgt ervoor dat de film niet een hele sterke indruk achterlaat. Gelukkig biedt de Blu-ray versie nog een hoop extra's waardoor je nog wat meer kijkplezier uit je ervaring kan halen.