Ice Age Collision Course Review - Te land, ter zee en in de lucht

donderdag, 15 december 2016 om 12:43
Wat vliegt de tijd! Inmiddels is het vijfde deel van de Ice Age filmserie al weer verschenen op Blu-ray. Nu is de grote vraag of Blue Sky Studios de magie nog niet is verloren. Lees het in de Ice Age Collision Course Review!
Ice Age weet altijd op een vermakelijke manier de oergeschiedenis van planeet aarde te vertellen. Na de kou van de ijstijd overleefd te hebben waren vloedgolven, dinosauriërs en verschuivende werelddelen aan de beurt. Hoewel de historische correctheid soms wat ver te zoeken is, weten charmante personages met een goed gevoel voor humor de kar al vier films te trekken. Zal het ook genoeg zijn om van het vijfde deel een hit te maken?
Ice Age Collision Course Review 1

Rots in de lucht

Door een ongelukkige actie van de eekhoorn Scrat dreigt een meteoriet de aarde te verwoesten. Het prehistorisch gezelschap, bestaande uit Manny, Sid, Diego en wat andere dieren, moet er alles aan doen om het gevaar voor te blijven. Dit gaat natuurlijk niet zonder pijn of moeite en het lot van de aarde ligt in hun handen. Tijdens een race tegen de klok komt het gezelschap langs magnetische energie en kosmische krachten.
Hoe sci-fi dit ook mag klinken, het merendeel van de film speelt zich af op aarde. Al snel na het begin wordt het conflict duidelijk tussen Manny (Ray Romano) en zijn dochter Peaches (Keke Palmer), doordat haar nieuwe vriend niet goed in de smaak valt. Maar, de strijdbijl wordt al snel begraven op het moment dat er meteorieten uit de lucht komen gevallen. Het typische “ren-voor-je-leven” gedeelte is zojuist van start gegaan.
Hoewel Ice Age bij de meeste liefhebbers van animatiefilms een plekje in het hart heeft gekregen, zorgt het vijfde deel voor een flinke dosis verontwaardiging. Het kan ook niet anders dat, wanneer je wéér dezelfde formule gebruikt, er wat kritiek je kant op komt. Dit geldt dus ook voor de schrijvers Wilson, Berg en Brenner wie door middel van flauwe grapjes en slechte dialoog het merk Ice Age ten schande brengen. Misschien zijn ze het verloren?
Ice Age Collision Course Review 2

Wie, wat, waar?

De uitspraak less is more staat voor het feit dat minder vaak meer is. Collision Course doet het weer net even anders door hier pal tegen in te gaan. Zo worden er in de 94 minuten durende film zo veel personages getoond, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dit is niet per se een slecht iets, maar daar hoort dan wel een behoorlijke introductie bij te zitten.
Van die introductie is vrijwel niets te merken, want na het zien van de film ben je de helft al vergeten. Inmiddels heeft elk dier van de oude garde een partner gevonden en lopen er zoveel verschillende soorten rond, dat het de kijkers koud laat wat er met een karakter gebeurt. Het mag daarom ook gezegd worden dat het een onoverzichtelijk zooitje is.
Wat misschien wel het meest frustrerende is aan dit deel van Ice Age, is dat de inhoud erg mager is. De slapstick humor is flauw, er ontbreekt enige vorm van diepgang en het moraal brengt niets nieuws op de tafel. Familie is nog steeds het moraal en om te overleven moet de kudde bij elkaar blijven. Maar, net als Scrat die op zoek is naar zijn eikeltje, is ook dit idee voor de vijfde keer overgedaan.
Ice Age Collision Course Review 3

Toch het Ice Age gevoel

Zoals eerder gezegd is er vrijwel niets vernieuwend aan Collision Course. Maar, omdat elk nadeel ook een voordeel kent, is er in ieder geval één iemand die de film wat opleukt. Want wie ook is meegekomen op de ark is de wezel Buck. Buck weet op miraculeuze wijze de film omhoog te houden, door het geniale voice-over werk van acteur Simon Pegg.
Het samenspel van de stemmencast gaat inmiddels al een aantal jaren mee en je kunt merken dat ze goed op elkaar ingestemd zijn. De personages hebben een natuurlijke dynamiek en vooral tijdens de rampscènes is het geluid van goede kwaliteit. De audio van de Blu-ray weet deze kwaliteit te behouden door een perfecte balans tussen omgeving en stem neer te zetten. Op dat gebied weet Blue Sky Studios precies waar het mee bezig is.
Hoewel de screenwriters van Blue Sky Studios zichzelf dus niet bewezen hebben, is het visueel gezien een kwalitatief hoogwaardige film. Het is duidelijk dat de animatoren hard hebben gewerkt om de film iets omhoog te krikken. Het visuele aspect is, naast het stemmenwerk en audio, dan ook de kracht van de film. Liefhebbers van animatie zullen hier dus ook enigszins van kunnen genieten.
Ice Age Collision Course Review 4

Extra's op de Blu-ray

Waar we gelukkig nooit genoeg van krijgen, is leuk bonusmateriaal. De Blu-ray van Collision Course kent, zoals zijn voorgangers, wederom een hoop extra beeldmateriaal. Opmerkelijk is dat er dit keer veel aandacht is geschonken aan de wereld van Scrat. Zo krijg je naast zijn oude sketches ook een diepere kijk op de wereld van zijn soort.
Daarnaast neemt het schijfje je mee terug naar het begin van Ice Age, wat zorgt voor de nodige nostalgie. Een ander opmerkelijk item is de wetenschap achter Collision Course. Dit stukje legt uit over de kosmische wereld met niemand minder dan Neil deGrasse Tyson! Voor jong en oud is deze feature zeker de moeite waard om te kijken.
Ice Age Collision Course Review 5

Ice Age Collision Course Review – Stelt teleur

Het vijde deel uit de Ice Age reeks, Collision Course, is het bewijs dat de serie in een dieper dal aan het raken is. Ice Age Collision Course moet zijn kracht voornamelijk halen uit het animatiewerk, want de film kent erg veel gebreken. Mocht je overwegen de film in huis te halen, dan word je wel beloond met relatief veel bonusmateriaal. Toch raden we aan om deze alleen aan te schaffen wanneer je een die-hard fan bent van Sid, Manny en Diego.
Cijfer: 4.5