Ninety-Nine Nights Review

woensdag, 13 september 2006 om 17:30
Om te beginnen zal ik vanaf nu Ninety-Nine Nights als N3 neerzetten, dit omdat me dat een hoop tijd en letters bespaart. En het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Maar goed, we gaan terug naar N3. Het verhaal is een beetje lastig. De lijn van het verhaal is me nog steeds niet helemaal duidelijk maar er is een oorlog tussen de mensen, waarin je “helden” terugvindt, en beesten, waarin ook weer bepaalde sterkere figuren oftewel “helden” terug komen. In ieder geval als jij de controle over een figuur hebt, wordt het vanzelf een held. De “beesten” bestaan uit bijvoorbeeld Goblins en Orcs. Een grappig punt uit de game is toch wel het verhaal. Het is namelijk zo dat je met elk karakter een aantal levels doorloopt, niets nieuws denk je nu. (Degene die de film 11:14 hebben gezien kunnen hier afhaken en naar het kopje “Grafisch” doorgaan). Het is namelijk exact zoals in die film. Elk karakter vult een ander karakter aan. Je krijgt alle kanten van het verhaal te zien. Als je bijvoorbeeld Inphy speelt, zie je af en toe haar broer terugkomen in jouw verhaal. Later speel je die broer en zie je Inphy terugkomen in het verhaal. Dat is erg grappig, want op een gegeven moment weet je precies wat er gaat komen. Uiteindelijk zijn er 7 karakters die elk hun eigen stijl van vechten en vaardigheden hebben.
Grafisch
Grafisch is N3 op de Xbox 360 gewoon een knaller! De omgeving is mooi, de cut scenes zijn mooi, je karakter is mooi, de bewegingen die het karakter maakt zijn mooi. De flitsen die ontstaan door het zwiepen van je wapen zijn prachtig. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kan je met zekerheid zeggen dat N3 grafisch niet onder doet voor een next-gen game. Ik heb het heel wat slechter gezien de afgelopen maanden. De framerate van de game is hoog dus dat speelt wel lekker. Er kunnen honderden tegenstanders tegelijk aankomen en dan nog ziet alles er perfect uit.
Gameplay
Ook over de gameplay kan ik niet erg veel slechts zeggen. Het zit gewoon goed in elkaar, soms is de camera wat lastig te bedienen maar voor doorgewinterde gamers zoals jullie, in ieder geval daar ga ik van uit, moet dat geen probleem vormen. In N3 heb je 2 flanken die bezet worden door soldaten maar je kunt de soldaten verder eigenlijk niet besturen. Voordat je het level begint, kun je wel instellen hoe ze moeten gaan staan; verdedigen, aanvallen of gewoon zelf maar wat rotzooien (wat meestal het beste is). Toch kunnen deze soldaten goed van pas komen. De vijanden gaan namelijk niet als eerste op jou af maar op je soldaten. Dit geeft je mooi de tijd om van een afstand (indien je nog een laag level hebt) de tegenstanders neer te halen. Ik had het net over een “laag level”, hier zal ik even wat meer over vertellen. In N3 kun je verschillende levels halen door te spelen. Het hoogste level is level 9, indien je dit bereikt hebt, ben je eigenlijk onsterfelijk of je moet het wel heel bont maken. Met level 9 is het spel, naar mijn mening, nog altijd leuk want nu hoef je je geen zorgen te maken over je health. Je kunt onbeperkt tegenstanders neerslaan en al je moves uitproberen. Bij mij resulteerde dit in een zogenaamde “controller arm”, ik zat namelijk zo’n 2 uur achter elkaar op de “X” knop te drukken. Er zitten heel wat leuke en ook speciale moves in de game. Heb je een level van ongeveer 3 dan moet je toch goed oppassen niet dood te gaan. Maar we zijn er nog niet, er is nog een leuke toevoeging in de game; zo zal er, als je een tegenstander dood maakt, een rood puntje uit zijn lichaam opstijgen en naar jou toe gezogen worden. Je kunt een meter vullen en als hij eenmaal vol zit op “B” drukken. Hiermee krijg je een speciale move die het toelaat enorm veel tegenstanders tegelijk af te slachten. Tijdens deze move zullen de gedode tegenstanders een blauw puntje achterlaten dat naar jou toe gezogen wordt. Als je ook nog eens je blauwe meter vult, kun je een nog woestere move doen. Deze move komt er meestal op neer dat alle tegenstanders op oogbereik dood gaan. Hoe meer tegenstanders je doodmaakt hoe sneller een karakter van level zal stijgen, en hoe meer combo’s hij dus kan uitvoeren. Ook zul je hier en daar items tegenkomen in kisten. Deze items kunnen nieuwe wapens zijn maar ook je statistieken verbeteren. Je kan niet alle items meenemen, dus je zult een selectie moeten maken.
Een wat minder goed punt van de gameplay zijn de gevechten die je aan het eind van een level voert. Als een eindbaas de aanval inzet, kun je hem niet raken. Dit kan op lagere levels voor veel “gooi de controller stuk” momenten zorgen. Maar als je eenmaal op een hoger level zit, is het peace of cake. Toch vind ik dat de gameplay van N3 zeer goed in elkaar steekt, erg soepel. Een nadeel is dan weer het save systeem, dat alleen aan het einde van een level kan. Dus haal je een level niet kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Hier is bewust voor gekozen om de game een stukje moeilijker te maken.
De geluiden in N3 zijn niet erg goed. De voice overs moesten blijkbaar even snel gedaan worden want dat klopt niet helemaal. Ze hadden beter de Japanse stemmen kunnen houden. Verder heb je eigenlijk weinig geluid, behalve de muziekjes in de levels die de sfeer proberen te creëren. Maar een echte gamer heeft geen sfeer nodig en wil alleen maar slaan slaan en nog eens slaan.
Weer een nieuwe game zorgt voor weer een nieuw gevoel, en ik had bij N3 zeker een goed gevoel. Het is gewoon een echte hack en slash game en een goede ook. Sommige zullen de game niet leuk vinden maar dat heb je bij elke game wel. Als je van vijanden neerhalen en coole moves houdt, dan is N3 zeker de game voor jou. Met veel extra toevoegingen en mogelijkheden zul je heel wat uurtjes achter je Xbox 360 doorbrengen. Helaas is er geen multiplayer wat de replay waarde van de game naar beneden trekt. Daarentegen heb je wel een “missie niveau” waardoor je een level zal herhalen om een hogere ranking te krijgen. Wat uiteindelijk weer een achievement kan opleveren als je alle rakings op A of hoger hebt gehaald!
Cijfer: 7.8