Madden NFL 07 Review

woensdag, 13 september 2006 om 15:56
Twee Madden’s in één jaar op de Xbox 360, de eerste versie stelde weinig voor en liep erg achter bij andere games die wel next-gen voelden. Daarom wilde EA het blijkbaar snel goed maken en natuurlijk er weer flink wat geld op verdienen aan al die simpele Amerikanen die elke Madden toch maar weer kopen, omdat het hun favoriete sport is. In Europa is dit allemaal wat minder en geven de mensen niet zo om American Football. Hoewel de sport op zich zeer indrukwekkend en leuk is. Natuurlijk hebben wij Nederlanders weer een eigen naam voor de sport verzonnen, voor degene die het niet weten wij noemen dit “rugby”. Althans dat lijkt er het meest op. We dwalen nu een beetje af, maar het is gewoon een feit dat een game als Madden veel minder goed verkoopt in Europa.
In de Madden serie hebben de spelers nooit hoeven klagen over de gameplay, zo ook niet in Madden NFL 07. In dit nieuwste deel staat de gameplay weer als een huis. Zelfs nog ietsje beter eigenlijk met wat kleine nieuwe features is de gameplay net wat fijner geworden. Om maar een voorbeeld te noemen; je hebt nu de mogelijkheid om plotseling snel uit te wijken. Dit kun je doen met de rechter analoge stick. Het is zeer belangrijk om dit goed onder controle te krijgen als je lange runs wil maken. In Madden NFL 06 kwam EA met de “precision pass”. Dit hield in dat je door een bepaalde knop in te drukken de bal naar een bepaalde speler over passed. Dit vonden vele gamers, waaronder ik, een aardig goede toevoeging. Echter waren er veel hardcore gamers die dit maar zwak vonden. Daarom is in Madden 07 de mogelijkheid om precision pass aan of uit te zetten. Maar we zijn er nog niet, ook heeft EA de mogelijkheid in de game gestopt om net iets eerder te starten tijdens de “snap” (aftrap) dan je tegenstander. Maar let goed op, want als je te vroeg start, zal er gefloten worden voor een overtreding.
Een minpuntje van een tot nu toe nog goede game is toch wel de A.I. van je medespelers. Het is weer flink balen als een perfecte pass niet gevangen wordt, of de gaten niet goed opgevuld worden. Ook de verdediging laat te wensen over, maar daar heeft EA wat op gevonden. Ze noemen het “Lead Blocker Control”, hiermee neem jij de controle op je over het zetten van een blok, zodat de verdediging dichter is en de gaten door je medespelers gevuld kunnen worden.
In Madden NFL 06 was het ontbreken van de Superstar mode ook een afknapper voor vele fans. EA maakt dat nu weer goed want er zit weer een Superstar mode in de game. Voor degene die het niet kennen, kort samengevat is het de bedoeling dat je opklimt tot een superstar. Je begint onderaan de ladder zonder fans met een carrière in de NFL als vooruitzicht. Het is verstandig om veel trainingen te doen en een goede manager in te huren. Je wordt dan vanzelf gespot, en komt bij een team terecht. Maar het gaat niet alleen om de sport, in de superstar mode moet je ook nadenken hoe je met de pers en je coaches omgaat.
Nu even over de grafische kant van Madden NFL 07, wat natuurlijk niet onbelangrijk is bij een next-gen game. We zijn het er nu dus over eens dat in Madden NFL 06 de graphics veel te laag waren. Madden NFL 07 maakt dit ruimschoots goed. Vaak is het zo dat op de screenshots het allemaal wat mooier is dan als je de game thuis aan het spelen bent, maar dat is bij deze game niet het geval. Van de karakters tot de tribunes tot de omgeving; alles is perfect uitgewerkt. Alles glimt en glanst en van haperingen hebben ze nog nooit gehoord. Ze hebben het afgelopen jaar dus absoluut niet stil gezeten bij EA, en waren vastbesloten om een echte next-gen Madden uit te brengen!
Je kunt in Madden dus veel kanten op, zoals jullie hoogstwaarschijnlijk weten biedt de Xbox 360 ook de mogelijkheid om de zogenaamde achievements te halen en hiermee gamerscore te vergaren. Zelf vind ik het een leuke toevoeging en probeer ik zoveel mogelijk achievements te halen. Voor veel mensen is het belangrijk geworden of de achievements dan ook wel haalbaar zijn in een game. Bij Madden NFL 07 zit je goed wat betreft de achievements, of juist niet. Het is namelijk helemaal geen kunst om ze te halen! Door te spelen kun je ze al aardig simpel vergaren maar je kunt ook gewoon een aantal speljaren simulaten. Door te simmen kom je zo rond de 700 gamerscore.
Madden NFL 07 neemt een enorme voorsprong op de 06 versie die eerder al op de Xbox 360 verscheen. Je hebt de keuze uit een leuke Franchise mode en een stevige Superstar mode. De gameplay is er zeker op vooruit gegaan met wat nieuwe toevoegingen en geeft je meer controle over de game. Hopelijk wordt het halen van de achievements in het volgende deel wat lastiger, en zal de A.I. van je medespelers wat hoger liggen. Ook de externe effecten van bijvoorbeeld het afsnauwen van je coach hoop ik in het volgende deel terug te zien!