Dungeon Defenders Review

vrijdag, 28 oktober 2011 om 18:30
In Dungeon Defenders worden de krachten van een ridder, een magiër, een jageres en een monnik gebundeld om orks te verdrijven uit een groot kasteel. Of dat goede gameplay oplevert, lees je in deze recensie.
Wat doe je als orks en trollen je kasteel binnenvallen om het land te veroveren? Juist, je plaatst een hoop valstrikken om ze stuk voor stuk te doden op brute wijze. Laat het duidelijk zijn dat je niet de recensie van Orcs Must Die! aan het lezen bent, maar die van Dungeon Defenders. Net als in Orcs Must Die! is Dungeon Defenders een tower defense game waarbij je ook met je eigen personage kunt inhakken op je tegenstanders. Belangrijk verschil: Orcs Must Die! legt de focus op de singleplayer modus terwijl Dungeon Defenders zich vooral richt op de online co-op. Is Dungeon Defenders de betere tower defense game?
Helden
Het verhaal van Dungeon Defenders brengt je naar Etheria, het land van de levende legenden. Dappere strijders hebben er eeuwenlang gevochten tegen monsters, orks, trollen en tal van andere wezens om het land te redden. Na een lange strijd slaagden de helden erin om de Old Ones, de leiders van de kwade machten, op te sluiten in Eternia Crystals. De helden wilden genieten van een welverdiende rust en besloten daarom om hun opvolgers de eenvoudige resterende karweitjes op te laten knappen in het kasteel. Maar de jonge strijders laten per ongeluk heel wat trollen en orks vrij die hun leiders willen bevrijden uit de Eternia Crystals. Aan jou om de grote stroom orks tegen te houden.
Werken in fases
Om de kristallen te verdedigen tegen de aanstormende troepen, moet je torens en valstrikken bouwen die de orks onschadelijk maken. Elke map bestaat uit een bepaald aantal rondes waarin steeds meer vijanden zullen opduiken. Je tegenstanders hebben een vast traject waardoor je precies weet hoe ze naar je kristal zullen gaan. Elke ronde bestaat uit twee fases. In de eerste fase kun je voorbereidingen treffen. Denk hierbij aan het verbeteren van wapens, nieuwe valstrikken plaatsen of zelfs van personage veranderen. In de tweede fase barst de hel los en krijg je honderden en honderden orks te zien. De gameplay is eenvoudig en toch uitdagend.
Welke klasse kies jij?
Je kunt als één van de vier mogelijke klasses de orks te lijf gaan. Zowel de ridder, magiër, jageres als de monnik hebben unieke valstrikken en aanvalsmogelijkheden. De ridder vervult de rol van tank en zal met zijn zwaard op de monsters afstormen terwijl zijn sterke en middeleeuwse valstrikken de rest doen. De magiër valt graag aan van een lange afstand met zijn toverstaf en kan machtige torens bouwen die zelf ook magische spreuken op de orks vuren. Als jageres moet je erg voorzichtig spelen. Ze is gewapend met een kruisboog en kan bommen op de grond plaatsen. Ten slotte kan ze ook nog eens onzichtbaar worden. Je laatste optie is de monnik, die bepaalde plekken positief kan beïnvloeden. Iedereen die over deze plekken wandelt, zal een aanvalsbonus krijgen of zal sneller genezen.
Elke klasse speelt helemaal anders, waardoor de herspeelbaarheid van Dungeon Defenders heel wat groter wordt. Ben je het beu om als ridder te spelen? Dan kun je tussen twee rondes door gewoon wisselen van personage. Erg handig tijdens de singleplayer, aangezien je op die wijze toch nog de valstrikken van alle mogelijke personages kunt plaatsen. Je kunt je beter wel specialiseren in een bepaalde klasse. Zo zul je merken dat de ridder weinig tactiek vereist, terwijl het erg moeilijk kan zijn om hoge scores te behalen met de jageres.
De vier klasses kun je bovendien bewerken zoals je het zelf wilt. Wanneer je genoeg monsters hebt gedood, stijg je in level. Per level kun je enkele punten uitdelen aan een hele reeks aspecten. Je kunt je valstrikken sterker maken, je personage sneller laten lopen, nieuwe vaardigheden bijleren en nog veel meer. In totaal kun je jezelf opwerken tot level 70. Op die manier hebben twee spelers slechts zelden hetzelfde personage en zal de ene ridder bijvoorbeeld meer schade kunnen aanrichten terwijl de andere weer meer schade kan absorberen.
De roze ridder
Om nog wat meer diepgang te creëren heeft ontwikkelaar Trendy Entertainment een groot aantal wapens toegevoegd. Dode monsters laten soms wapens vallen en ook de schatkisten die verspreid staan over de levels, zullen je van nieuwe wapens voorzien. Elk wapen heeft een eigen look, wat tot grappige beelden kan leiden. Je ziet namelijk niet elke dag een stoere ridder rondlopen met een roze zwaard met vlammetjes. Wie genoeg geld investeert in zijn wapen, zal deze op allerhande manieren kunnen verbeteren. Op die manier zijn er ook haast geen twee wapens hetzelfde. Tenslotte kun je nog huisdieren aanschaffen, die tijdens de strijd steeds in je buurt vliegen om jou allerlei bonuspunten te geven. Huisdieren zoals draakjes geven je een aanvalsbonus en anderen geven je een verdedigingsbonus of een bepaald type aanval. Denk hierbij aan extra vuur-, elektriciteit- of ijsschade.
Singleplayer uit balans
Ondanks het grote aantal mogelijkheden is de singleplayer best saai. De orks kunnen vanuit vier tot acht verschillende richtingen naar je kristal rennen. En dan kan het wel een hele tijd duren voordat je alle gangen hebt voorzien van de nodige valstrikken. Gevolg? De voorbereidingsfase duurt een kleine eeuwigheid in vergelijking met de relatief korte verdedigingsfase. De verhoudingen tussen beide fases zijn zoek waardoor de gameplay veel te traag verloopt. Dit probleem had verholpen kunnen worden door de toevoeging van bots.
Vernieuwende co-op
Maar goed, Dungeon Defenders is een spel dat zich focust op de online co-op en dat merk je meteen. De online lobby is een gezellige taverne waarin iedereen vrij kan rondlopen om wapens te kopen, te kijken hoeveel schade je nu precies doet en andere aanpassingen te maken. Vervolgens kiest iemand een level en een moeilijkheidsgraad en dan kan de pret beginnen. Goed samenspel is een vereiste en iedereen heeft dan ook een bepaalde rol in de online potjes. Zo zal bijvoorbeeld de ridder vijanden op afstand kunnen houden terwijl de jageres en de magiër ze bekogelen met een regen van pijlen en spreuken.
Het spel wordt moeilijker naarmate je team krachtiger wordt. Zodoende zul je steeds in uitdagende situaties terechtkomen. In de hogere levels zullen er zelfs duizenden monsters op je af komen rennen. Het lijkt onmogelijk maar wanneer je level 70 bent, kun je met gemak de zwakkere monsters met één klap doden. Dungeon Defenders zorgt voor heel wat vernieuwing in het tower defense genre en leert ons dat een oeroud genre nog steeds verrassend uit de hoek kan komen. Al hadden we graag iets meer mappen gezien.
Cartoony
Dungeon Defenders is een spel met cartoony graphics. De vaak donkere gebieden vormen een mooi contrast met alle kleurrijke spreuken, het groene gras en de warme fakkels. Ook de personages zijn erg cartoony, zo draagt de stoere ridder een coole helm, borstbescherming en... een onderbroek met hartjes. De animaties zien er ook zeer goed uit. Een ork die geraakt wordt door een katapult, zal erg mooi wegvliegen terwijl de grotere monsters enkele stappen achteruit zetten om de schok te absorberen. Dit gaat gepaard met mooie en vaak sappige geluidseffecten. Je wapens maken brute geluiden waardoor je haast medelijden zou krijgen met de groene rakkers.
De lat ligt hoog
Dungeon Defenders weet te scoren op haast elk gebied. De multiplayer is uniek en enorm leuk wanneer je met drie vrienden speelt. Het grote aanbod wapens en huisdieren zorgt ervoor dat je alle mappen met plezier tientallen keren zult spelen om zodoende als superkrachtige held van level 70 meer schade aan te richten dan je teamgenoten. Grootste minpunt? De gebrekkige en saaie singleplayer. Dungeon Defenders is gemaakt voor de coöperatieve multiplayer, waardoor je je eenzaam zult voelen in je eentje. Dungeon Defenders toont dat het tower defense genre na al die jaren nog lang niet doods en repetitief is. De lat is bij deze gelegd voor alle games uit het genre.