Harry Potter Hogwarts Battle Charms & Potions Review

zondag, 24 april 2022 om 17:00
charms potions doosf1650544743
De afgelopen tijd hebben we het aardig wat over Harry Potter Hogwarts Battle gehad. Welnu, hier is de laatste uitbreiding die we reviewen. Deze keer worden er brouwsels en charmes toegevoegd met Charms & Potions. Hopelijk kunnen we er soep van maken!
Dit is een uitbreiding, dus natuurlijk heb je het basisspel nodig. Verder voelt het alsof Monster Box of Monsters eerst komt. Dus heb je die nog niet, dan raden we jullie aan eerst naar onze vorige review te kijken. Charms & Potions is weer net iets complexer en bouwt voort op de rest.

Wat zit er in mijn drankje?

Charms & Potions voegt vier nieuwe doosjes toe, elk weer met een nieuwe uitdaging. Daarvan is de eerste wel echt een introductie. Ook kunnen fans nu als Ginny Weasley spelen. En er zijn twee nieuwe mechanieken in de vorm van, en je raadt het al, charms en potions. Daar staat natuurlijk tegenover dat de vijanden wat sterker worden en de 'dark arts' evenementen meer impact hebben. Oh, en de encounters van Monster Box of Monsters zijn weer terug. En je kan nu met zijn vijven spelen.
Wat Charms & Potions vooral toevoegt, is meer Hogwarts Battle. Heb je het basisspel dubbel en dwars uitgespeeld, en heb je zin in andere uitdagingen of meer complexiteit? Dan kan je overwegen Charms & Potions eens aan te schaffen. Na afloop kan je ook weer de willekeurige uitdagingen maken, zoals dat ook kon aan het einde van Monster Box of Monsters.
charms potions ginnyf1650544724

Charms met Professor Flitwick

In het eerste doosje van Charms & Potions wordt voornamelijk charms geïntroduceerd. Vergelijkbaar met de proficiencies van het basisspel is er een hele selectie, en mag iedereen er eentje kiezen. Een charm is een unieke kracht die je een keer in je beurt mag activeren. Het effect is bovendien anders, afhankelijk van hoeveel levenspunten je nog hebt. Met weinig levenspunten is je charm vaak krachtiger. Dit compenseert voor tegenslagen, en het moedigt ook aan wat risicovoller te spelen.
De keuze is aardig reuze, en dat voegt wat leuke afwisseling toe in het spel. Daar moeten we wel bij zeggen dat sommige charms sommige personagekrachten beter complimenteren dan anderen. Dus neigden we steeds naar die specifieke combo's. Maar dat neemt niet weg dat je wat kan experimenteren. En soms werden we aangenaam verrast.
Charms zijn vrij simpel. Je hebt een kracht die je een keer per beurt mag activeren. Wat je kan doen is over het algemeen ook niet ingewikkeld. En dat is maar goed ook. Want onderhand zijn er een hoop dingen die je in de gaten moet houden. Je hebt je eigen kracht, je proficiency (of Patronus), de encounters, drie vijanden en de dark arts evenementen. Een extra kracht is leuk, en het is gelukkig niet te veel geworden.
charms potions charmsf1650544761

Potions met Professor Snape (of Slughorn)

De potions van Charms & Potions worden pas onthuld in doos twee. Dat is fijn voor spelers die weinig bordspelervaring hebben. Als je al een goede grip hebt op het spel wil je daarentegen misschien meteen doos een en twee open gooien. Charms & Potions laat gelukkig die keuze over aan de spelers.
Met potions komt een klein bordje dat naast het hoofdbord te liggen. Ingrediënten punch je uit hun vormen en leg je klaar. Hier moeten we even kort benoemen dat ze vaak al uit hun vorm gevallen zijn, dus open het doosje voorzichtig. Anders gooi je zo overal trollensnot overheen! Het zijn natuurlijk maar fiches, maar die rollen wel maar wat graag onder de bank.
De toverdrankjes zijn iets ingewikkelder. Er zijn een aantal doelen zoals 'speel drie spreuken' of 'koop iets met waarde vijf of meer'. Als je zo'n doel haalt mag je een ingrediënt claimen. Die kun je dan vervolgens in een van de twee beschikbare toverdrankjes stoppen. Je kan het ingrediënt ook afleggen om ruimte te maken voor grondstoffen die je wél kan gebruiken. Als een toverdrankje af is mag je een eenmalig effect activeren en het drankje afleggen, of het net als een aangeschafte kaart in je aflegstapel leggen. En elke keer dat je het drankje trekt mag je weer kiezen tussen een zwakker effect of het drankje permanent afleggen voor iets krachtigers.
Je ziet al waarom de toverdrankjes pas in de tweede doos toegevoegd werden. We hadden het eerder al over het aantal elementen dat je in de gaten houdt, nu wordt het nog veel meer. Elke keer dat je aan de beurt bent kijk je nu naar de doelen, welke je kan halen en welke ingrediënten ze op kunnen leveren. Het is een leuke toevoeging, daar niet van. Je moet nu je beurten plannen en een zekere balans aan kaarten aanschaffen zodat je met regelmaat doelen kan behalen. En als je al goed bekend bent met Hogwarts Battle is het allemaal prima te doen. Maar dit is niet een toevoeging die je kan spelen met beginners. Die haken dan per direct af.
charms potions drankenbordf1650544802

Gaat de uitdaging ons nog aan?

Sommigen van jullie zullen onderhand wel denken, is het spel nog uitdagend? Nou, eerlijk gezegd niet echt. De nieuwe schurken van Charms & Potions kunnen inderdaad wat extra roet in het eten gooien, en vooral de dark arts evenementen van doos drie en vier zijn best pittig. Maar de schurken compenseren niet voor de nieuwe krachten die de spelers net hebben gekregen. En de nieuwe evenementen zijn wel krachtig, maar ze worden door een onderhand gigantische stapel geschud. Het kan daardoor best even duren voor er een langs komt. Of zelfs meerdere potjes! Natuurlijk heb je door de willekeurige aard van kaarten soms dat ze allemaal tegelijk naar boven komen, en dan zweet je af en toe wel wat peentjes. Maar het gebeurt vaker van niet.
Hier komen natuurlijk de nieuwe kaarten voor je deck ook bij kijken. Die worden, net als de evenementen, door een dikke stapel geschud. Maar er zijn er wel aanzienlijk meer van. En je gaat bovendien harder door deze stapel.
Maar hoe erg is dit? Daarvoor moeten we eigenlijk eerst even verduidelijken voor wie Charms & Potions, of zelfs Hogwarts Battle nou is. Het spel richt zich namelijk niet op bordspelveteranen die elke beurt perfect uit plannen en altijd de beste zet maken. Daarvoor wordt Hogwarts Battle aardig gauw saai. Nee, dit spel richt zich op Harry Potter fans die de verhalen eens van een ander perspectief willen beleven. Fans die wat minder bordspelervaring hebben en die je niet wil afschrikken met verlies als ze een paar inefficiënte zetten maken.
Maar Charms & Potions dan? Het is misschien niet moeilijk om te winnen, maar er zijn onderhand wel een hoop bewegende stukken waar je allemaal een oogje op moet houden. En het kost ook een schokkerende 45 euro op Bol.com! Natuurlijk is de uitbreiding gericht op spelers die het basisspel onderhand al goed kennen en meer willen. De vraag wordt alleen; is het de moeite nog wel waard? Kan je onderhand niet beter een ander spel kopen? Dit is waar Charms & Potions voor ons de meeste punten verliest. Niet omdat het niet leuk is, maar omdat het een beetje tussen de doelgroepen in valt. Waar Hogwarts Battle een leuke introductie is voor Harry Potter fans die niet echt bordspellen spelen slaat Charms & Potions de plank net wat mis.
Ben je helemaal verliefd op het basisspel? Dan kan je overwegen deze uitbreiding aan te schaffen. In andere gevallen stellen we voor dat je eens een kijkje neemt naar andere opties. Wil je iets leuks doen met toverdrankjes? Neem eens een kijkje naar Potion Explosion of De Kwakzalvers van Kakelenburg. Heb je onderhand de smaak van deck builders te pakken? Neem eens een kijkje naar Legendary: A Marvel Deck Building Game, DC Comics Deck Building Game of zelfs Lost Ruins of Arnak of Star/Hero Realms.
charms potions dark artsf1650544843

Lange beurten vangen veel verveling

Het andere minpunt, en dit is een probleem waar deck builders wel vaker aan lijden, is lange beurten. Soms heb je zo goed aan je deck gesleutelt dat je elke beurt het hele ding op handen krijgt. Je hebt dan zoveel opties dat het wel even kan duren voor je hebt besloten wat je allemaal wil doen. En zelfs gewoon alle acties uitvoeren neemt wat tijd in.
Dat is voor jou natuurlijk niet zo'n probleem. Jij hebt het naar je zin. Je bent machtig. Maar je medespelers eten ondertussen wel uit hun neus. En niet omdat ze op zoek zijn voor toverdrankingrediënten! Goed, een lange beurt betekent waarschijnlijk dat je vrienden wat van jou krijgen. Wat extra geld, levenspunten en misschien zelfs extra kaarten. Maar niet genoeg om echt hun aandacht vast te houden. Bovendien worden hun beurten zo ook weer langer. Waardoor jij je straks ook verveelt.
Dit wordt nog erger met de toegevoegde vijfde speler. Meer spelers betekent langer wachten tot jij weer aan de beurt bent. Het maakt het spel ook gemakkelijker, wat duidelijk ook niet nodig was. Wij raden aan Charms & Potions met drie, misschien vier te spelen. Die vijfde speler voeg je alleen toe omdat je het écht graag wil spelen en je toevallig met zijn vijven bent. Zelfs dan moet je eigenlijk even kijken hoeveel de rest er zin in heeft. Want misschien is het beter gewoon iets anders uit de kast trekken.
charms potions vijf spelersf1650544878

Harry Potter Hogwarts Battle Charms & Potions Review - Conclusie

Charms & Potions heeft een bepaalde charme, maar het is eigenlijk alleen voor spelers die helemaal weg zijn van Hogwarts Battle. De nieuwe mechanieken maken het spel complexer. Leuk als je het basisspel helemaal onder de knie hebt en op zoek bent naar meer. Aan de andere kant zorgt het er ook voor dat anderen buiten de boot vallen. En de lage moeilijkheidsgraad zorgt er juist weer voor dat bordspelfanatiekelingen hier ook niet echt van gaan genieten. Heb je een groepje van drie die met regelmaat Hogwarts Battle op tafel zet? Dan is Charms & Potions het overwegen waard. In de meeste andere gevallen raden we de uitbreiding niet aan.
Cijfer: 6