Harry Potter Hogwarts Battle: Monster Box of Monsters Review

zondag, 10 april 2022 om 17:00
harry potter hogwarts battle monster box of monsters doosf1649265159
Een poosje geleden hadden wij het over Harry Potter Hogwarts Battle. Een coöperatieve deckbuilder waarin Harry en zijn vrienden de school beschermen tegen Death Eaters en andere boosdoeners. Voor wie het vergeten was, we hebben de uitbreidingen (en een stand alone spinoff) ontvangen. Deze week nemen we een kijkje naar de eerste: Monster Box of Monsters.
Deze uitbreiding voegt voornamelijk uitdaging toe aan het basisspel. Heb je het origineel uitgespeeld, maar wil je meer? Dan is deze review iets voor jou. Krachtige monsters sluiten zich aan bij de schurken om het de studenten van Hogwarts weer moeilijk te maken. Maar natuurlijk krijgen jullie ook nieuwe truucjes. En een nieuwe metgezel!

The Monster Book of Monsters

Als jullie het derde boek gelezen hebben, of de derde film gekeken hebben, dan weet je waarschijnlijk waar The Monster Box of Monsters naar verwijst. Naar de handleiding die Hagrid op het curriculum zet voor zijn nieuwe studenten. En in het boek gaat het vooral om monsters en andere magische wezens.
Zo is het ook in de uitbreiding. Hoewel het ook andere dingen toevoegt, zijn de sterren van de show de monsters. Die vormen samen met de schurken van voorheen het villain deck. Maar de monsters worden meer op de voorgrond gezet. In plaats van alle schurken, worden er namelijk maar vijf willekeurig het deck in geschud, naast de monsters die net zijn toegevoegd. Een welkome verandering, want richting spel zeven duurde het wel lang om je weg door die stapel vijanden te werken. En omdat meer tijd vooral betekent dat je langer hebt om aan je deck te sleutelen, maakte dit het spel gek genoeg juist makkelijker.
De monsters in The Monster Box of Monsters hebben ook twee nieuwe mechanieken. Ten eerste moet je sommigen verslaan door geld te spenderen. Je mag maar een koopkracht per ronde aan het monster spenderen, dus het duurt langer voor je het monster uit kan schakelen. Ook zijn er nu encounters. Die bepalen allereerst welke monsters en schurken je tegen zal komen. Maar ze maken het spel ook moeilijker met een negatief effect. Weet je een encounter daarentegen op te lossen, dan zit er wel een lekkere beloning aan vast! Het monsters verslaan met koopkracht is ons eerlijk gezegd om het even. Maar de encounters zorgen er wel voor dat je soms anders moet gaan spelen. En dat houdt spelers van The Monster Box of Monsters op hun teentjes!
harry potter hogwarts battle monster box of monsters monsters en encountersf1649265113

Naar de shadow realm, en ook lekker nablijven!

Een nieuwe sleutelterm die op aardig wat nieuwe kaarten staat is 'banish'. Deze mechaniek zagen we al in Defence Against the Dark Arts, maar we misten het wel in het basisspel. Banish betekent dat je een kaart mag (of, in sommige gevallen moet) verwijderen uit je hand of aflegstapel. Iets dat onmisbaar is in het deck building genre, maar gek genoeg niet aanwezig was in Hogwarts Battle.
Je deck kunnen verdunnen is belangrijk. De tien kaarten waar je mee begon zijn waarschijnlijk veel zwakker dan de nieuwe die je gaandeweg hebt aangeschaft, dus die wil je écht niet meer trekken. Door ze uit je deck te verwijderen blijft alleen de crème de la crème over. Het maakt je beurten veel magischer! Monster Box of Monsters maakt met banish het spel een stuk vlotter en gestroomlijnder.
Daarnaast zijn er ook nadelige kaarten toegevoegd in de vorm van 'detention'. Een hoop monsters en event kaarten zorgen ervoor dat je straf krijgt. Detention heeft geen effect in je hand, en als je het aflegt neem je zelfs schade. Nablijfsessies overslaan levert lijfstraffen op! Deze dode kaarten wil je natuurlijk zo spoedig mogelijk uit je deck, dus ga je ze verbannen. Doe je dat niet, dan voelt je deck minder aan als een welgeoliede machine, en meer als die vijftiendehandse fiets die je vanwege ruimtegebrek altijd buiten laat staan.
harry potter hogwarts battle monster box of monsters banish en detentionf1649265177

Is het spel uitgebreid?

Als een spel een uitbreiding krijgt moet het in onze mening twee dingen doen. Het spel uitbreiden (dat zit toch in de naam), maar ook eerdere problemen oplossen. Dat Monster Box of Monsters het basisspel uitbreidt hebben jullie onderhand vast bevestigd. We zijn er dik tevreden mee. Maar heeft het de problemen ook opgelost?
In onze eerdere review haalden we problemen met willekeur, kaartkwaliteit en eentonigheid in de artwork aan. Tot onze teleurstelling worden geen van deze problemen opgelost. De kaarten slijten nog steeds sneller dan we willen, en de spreuken zien er nog altijd allemaal hetzelfde uit. Maar onze grootste klacht is eigenlijk wel de willekeur.
Waar eerder alleen de volgorde van de schurken willekeurig was, weet je nu überhaupt niet welke gaan verschijnen. Dat je verrast wordt door een vijand is opzich niet een probleem. Het is zelfs leuk! Maar nu heb je wel potjes waarin de vijanden allemaal zwakke, impactloze effecten hebben. En potjes waarin het tegenovergestelde waar is. Wij hebben potjes Monster Box of Monsters gespeeld waarin we finaal de pan in gehakt werden voor we de kans hadden ons deck te verbeteren (en er dus iets aan te doen). Aan de andere kant is de dreiging soms zo ver te zoeken dat je het met twee vingers in de neus ook wel kon spelen. Niet dat dat een kaartspel veel moeilijker maakt, maar je snapt ons punt...
harry potter hogwarts battle monster box of monsters encounter monstersf1649265142

Liefde in de maneschijn

Er is nog een kleine toevoeging die we niet genoemd hebben. Er is een nieuw speelbaar personage. The Monster Box of Monsters laat ons nu ook in de schoenen van Luna Lovegood stappen. Tenminste, als die niet door haar klasgenoten of Nargles verstopt zijn... Het spel is nog steeds voor vier spelers, maar nu kan je wat meer afwisselen.
Deze toevoeging is niet heel impactvol. Ze heeft natuurlijk een unieke kracht en een tweetal kaarten die niemand anders heeft. Maar wie je speelt maakt niet super veel uit. Dat gezegd hebbende, Luna is wel onze favoriet van de studenten. Ze was zo heerlijk vreemd in de boeken en films. En grappig. Dus is ze praktisch permanent aanwezig aan onze speeltafel. Dat kun je van Harry niet zeggen. Dus wat ons betreft een prima toevoeging.
harry potter hogwarts battle monster box of monsters lunaf1649265128

Als je fan bent van Hogwarts Battle en je bent op zoek naar meer, dan is Monster Box of Monsters een uitstekend uitstapje. Het maakt het spel uitdagender en gestroomlijnder. Bovendien kan je nu als Luna spelen. Het lost de originele problemen alleen niet op, dus verwacht niet dat alles beter is. Heb je het basisspel nog niet (veel) gespeeld? Dan is Monster Box of Monsters in onze mening nog niet nodig. Lekker laten liggen tot je klaar bent voor de volgende stap, dus!
Ben je benieuwd naar Monster Box of Monsters? Je kan het hier aanschaffen voor €29,84. Was je eigenlijk op zoek naar nieuws over Hogwarts Legacy? Dan zou je deze link kunnen proberen!