Game Dev Tycoon Review

dinsdag, 10 september 2013 om 11:00
Dat gamen geweldig is, dat hoeven we je niet te vertellen. Of het maken van een game ook zo leuk is, dat maak je mee in Game Dev Tycoon. Het spelen waard, of moet ontwikkeling vooral ver bij je gameplezier vandaan bljiven?
Vraag aan een willekeurige ondernemer naar het begin van zijn bedrijfje en er wordt vaak gesproken over zolderkamertjes. Je begint een bedrijf niet in een gigantische wolkenkrabber, want daar heb je geen geld voor. Ook kun je als net-afgestudeerde gameontwerper niet op de proppen komen met een game als Assassin’s Creed, want daar heb je geen geld voor, geen mankracht, geen juiste engine en ga zo maar door.

Het is dan ook niet vreemd dat Game Dev Tycoon zich afspeelt op zo’n zolderkamer. Tenminste, in Amerika is die zolderkamer meestal een kelder, dus dat is waar je game-ontwikkelaar zijn eerste stappen richting de titel gamegrootheid zet. Je kiest zelf of je een mannetje of vrouwtje bent en de haarkleur en kleding en het ontwikkelen kan beginnen.

Liefde voor de PC
Natuurlijk moest Game Dev Tycoon net als ieder andere game ontwikkeld worden en de studio erachter is Greenheart Games. Het grappige is dat deze medio 2012 opgerichte studio niet is begonnen door doorgewinterde gameontwikkelaars. Dit zijn twee gamers die vooral gespecialiseerd zijn in PC-software, en hebben besloten dat ze eens wat anders wilden spelen. Het is grappig, omdat je die liefde voor de PC heel erg in deze game voelt terugkomen.
Je bent namelijk geen gameontwikkelaar anno 2013, maar dertig jaar geleden, toen computers net de ontwikkeling doormaakten van ver-van-mijn-bed-machine naar het persoonlijke hulpje dat inmiddels iedereen wel in zijn woonkamer heeft staan. Best spannende tijden, want rond die periode begon er ook een markt voor spelcomputers te ontstaan.

Een RPG in de ruimte
In eerste instantie is jouw bedrijfje een studio die voor de computer ontwikkeld en niet meteen op een spelcomputer. Je kunt kiezen tussen twee exemplaren. Eentje wordt vaker verkocht, maar daarvan liggen de ontwikkelkosten wel aanzienlijk hoger. Dit soort keuzes moet je gedurende de hele game maken. Er verschijnen steeds vensters in beeld met tekst, waarop soms meer informatie staat over hoe je verder kunt, maar ook soms een keuzemenu inzit. Zo moet je een genre van je game bepalen, maar ook een setting. Doe jij een RPG in de ruimte of ga je toch voor een strategiegame die zich in het Wilde Westen afspeelt?

Het is de bedoeling dat je aanvoelt welke eigenschappen het beste bij elkaar horen. Dat is waarschijnlijk ook meteen een van de leukste dingen aan deze game, omdat je hierbij het gevoel krijgt dat dat gigantisch grote aantal uren dat je al in games hebt gestoken, nu van pas komt. Als gamer weet je het: je hoeft in een RPG niet heel hard je best te doen op levelontwerp als dat betekent dat je moet inleveren op de dialogen, want dat laatste is natuurlijk essentieel in een rollenspel.
Rare recensies en vermakelijke verkoopcijfers
Als je game eenmaal af is (lees: als jij eenmaal meerdere keuzes hebt gemaakt en hebt besloten dat hij er klaar voor is, zonder hem zelf te hebben gespeeld of gezien), dan wordt hij eerst door journalisten gereviewed. Je ziet een cijfer verschijnen van een stuk of vijf verschillende media, met een duidend zinnetje zoals: “heeft duidelijk potentie” of “dit is niks”. Dat kan dus leuk uitpakken, maar ook teleurstellend en je weet nooit echt wat je dan beter kunt doen, zelfs niet als je er achteraf onderzoek naar doet. Gelukkig komen daarna de cijfers binnen over hoeveel mensen je game hebben gekocht en of je nog fans hebt. Dat zijn vaak lekkere bedragen die in de duizenden, tienduizenden en zelfs honderdduizenden kunnen lopen.

Verkopen zijn niet alleen belangrijk om de populariteit van je spel te meten, maar ook om geld te genereren voor je volgende project. Je kunt weer een game maken met dezelfde keuzes als eerder, maar het worden het er naarmate je vordert in Game Dev Tycoon steeds meer. Er komen meer thema’s bij, meer platformen, enzovoort. Je krijgt ook voortdurend updates uit de markt.
Daar is Ninventro
Denk daarbij aan een nog onbekend bedrijf genaamd Ninventro dat met Dinkey King bekend is geworden en nu met een ‘VES’ komt, oftewel de NES in het echt. Het geeft een heel leuk tijdsbeeld en het laat zien dat er veel humor en liefde voor die begintijd is bij de mensen van Greenheart Games. Die liefde krijg je trouwens letterlijk mee, want op een gegeven moment krijg je zelfs een ‘berichtje’ van ze, waarin ze je bedanken voor je steun aan deze downloadbare game. Lief toch?

Als game is Game Dev Tycoon misschien iets te simplistisch, het was leuker geweest als het meer op game van deze tijd leek, in plaats van juist een oldschool tintje, ondanks dat het zich natuurlijk voor een groot deel in het verleden afspelt. Het was ook leuk geweest als je zelfgemaakte games ook (zij het in simpele variant) speelbaar waren of er tenminste een screenshot kon worden getoond van deze spellen. Aan de andere kant druipt de liefde die Greenheart Games heeft voor games wel van Game Dev Tycoon af.
Weg piraten!
Het feit dat de studio zelf een versie van de game op torrentsites plaatsten waardoor spelers van die versie steeds ten onder gingen aan piraterij (in de game), toont dat de mannen humor hebben en dat zie je ook erg terugkomen in de game. Wat wel jammer is, is dat je steeds een paar keuzes kunt maken en eigenlijk weinig feedback krijgt om beter te worden. Game Dev Tycoon is uiteindelijk zeer vermakelijk, maar hij had veel aantrekkelijker geweest als er juist allerlei hedendaagse ontwikkeltechnieken zouden zijn toegepast.