FIFA 21 Review – Career Mode als reddende engel

woensdag, 07 oktober 2020 om 12:00
fifa 21 mbappef1602065057
Het is het moment van het jaar waar menig voetbalfan op heeft zitten wachten. FIFA 21 is hier. Met steeds meer wedstrijden zonder publiek, is FIFA 21 een manier om even te ontsnappen van alle coronaregels. In onze review van FIFA 21 lees je of de game een schot in de roos is, of juist een poeier uit het stadion.
Ieder jaar verschijnt er weer een nieuwe toevoeging aan de FIFA-reeks. De afgelopen edities hadden fans elke keer weer hoop op echte grote veranderingen. Helaas werden ze keer op keer teleurgesteld. Dit jaar is dat wel anders. Vooral Career Mode is flink op de schop genomen door EA. Waar in FIFA 20 de populaire gamemode al ‘veranderingen’ kreeg, bleef het eigenlijk grotendeels hetzelfde.
Het grootste verschil dat je in FIFA 20 merkte, was de afwezigheid van Juventus. EA verloor de licentie om de club te gebruiken in de game. In FIFA 21 komt daar ook nog eens AS Roma bij. Gelukkig kunnen managers op andere vlakken wel met flink wat vernieuwingen aan de slag, al blijft de vraag natuurlijk wel of dit genoeg is.
whatsapp image 2020 10 06 at 151413 1f1601990242

De jeugd is de toekomst

Bij het spelen van Career Mode krijg je gelijk het gevoel of je achter je laptop Football Manager hebt opgestart. FIFA 21 kent in de spelmodus een grote focus op het ontwikkelen van (jonge) spelers. Waar in FIFA 20 spelers kennis maakten met ‘dynamic potential’, is dit in FIFA 21 nog uitgebreider. Met dynamic potential groeide de potentie van spelers door hun prestaties op het veld.
Het is dan ook belangrijker dan ooit om jonge spelers een kans te geven. Net als op de grasmat in de ArenA hebben voetballers speeltijd nodig om zich te verbeteren. Als Mbappé, Boadu, Donnarumma of Fati constant op de bank zouden zitten, waren ze vandaag de dag niet de sterren die we nu allemaal kennen.
Vervolgens wordt met de zogenoemde ERV de potentie van een speler bepaald. Deze ERV wordt op basis van de prestaties van de spelers uitgedeeld. Hiermee kunnen de belangrijke eigenschappen, zoals skillmoves, het zwakke been en het werktempo van spelers verbeterd worden.
fifa 21 career mode ea sportsf1601990427

Trainen, trainen en nog eens trainen

Nieuw dit jaar is het trainen van spelerpositie. In voorgaande edities maakte het in de Career Mode niet uit of je linksbuiten op linksachter stond, of andersom. Dit jaar is dat wel anders. Spelers krijgen namelijk een downgrade als zijn niet op één van hun favoriete posities uit de voeten kunnen.
Je moet dus flink puzzelen om je team optimaal te laten trainen, iets wat flink verbeterd is in het nieuwste telg van de serie. Spelers worden nu immers getraind op basis waar zij het beste uit de voeten kunnen. Jij moet er dus voor zorgen dat je het onderste uit de kan haalt voor ieder speler om je team zo sterk mogelijk te maken. Alleen dan kun je weer kampioen worden!
fifa 21 career mode eaf1601990343

Snelheid is nog steeds té belangrijk

Nieuwe toevoegingen zijn natuurlijk mooi, maar uiteindelijk bepaalt de gameplay van FIFA 21 hoe leuk de game is om te spelen. Dat EA na een aantal keren proberen nu dan eindelijk het goede tempo heeft gevonden, verdient dan ook een vreugdedansje. Wedstrijden verlopen nu grotendeels vloeiend, al zijn er nog wel een paar kleine haken en ogen, zoals scheidsrechters die wel eens frustrerende fouten maken.
De gelegenheid om spelers zonder bal te besturen valt namelijk nog een beetje tegen. Spelers die de bal niet hebben lijken soms wat stroperig over het veld te rennen. Daarnaast is snelheid nog steeds van te groot belang. Het is al een aantal jaar erg belangrijk is om snelle spelers in je team te hebben en helaas is dat dit jaar niet anders. Maak je borst maar nat om (te) veel coins uit te geven aan spelers die puur om snelheid draaien.

Op avontuur in FIFA 21 Ultimate Team

Die FIFA Coins zullen weer een investering zijn in Ultimate Team, al hoef je dit jaar misschien iets minder diep in de buidel te tasten. Nieuw dit jaar is het samen spelen in FUT. Waar in co-op al samen met normale teams een avontuur gestart kon worden, kan je in FIFA 21 ook samen in FUT spelen.
In Squad Battles, Division Rivals en vriendschappelijke wedstrijden kunnen spelers samen een balletje trappen. Wie die de lobby gestart heeft, bepaalt met welk team je gaat spelen, dus is het slim om dit vooraf goed af te spreken met je partner. Samen een ultieme ploeg opbouwen is dan ook een erg toffe toevoeging, vooral wanneer je samen op het veld staat. Jammer is allen wel dat het niet mogelijk is om tegen twee andere vrienden te spelen.
Wel kun je je club nog persoonlijker te maken. Je kan met clubliederen, vreugdedansen, vuurwerk, verf en tifo’s je Ultimate Team helemaal naar hartenlust personaliseren. Hoewel het een leuke toevoeging is, draagt de functie alleen niet zoveel bij aan de gameplay zelf. Je kan het zien als nóg een manier om meer geld aan de game te verdienen, bovenop de al bestaande Card Packs om je team te verbeteren.

Voor de huidige generatie is FIFA 21 zeker een goede titel, al was de potentie zoveel groter. Career Mode-fans worden dit jaar gelukkig wel op hun wenken bediend, wat na jaren van teleurstelling ook wel nodig was. Ook het ontwikkelen van jeugdspelers is dit jaar flink verbeterd, al is het spijtig om te zien dat elementen als de snelheid van spelers nog steeds een te grote factor zijn voor de core gameplay.
Ook bij FIFA Ultimate Team zijn dit jaar een aantal toevoegingen te vinden. De grootste daarvan is de mogelijkheid om samen met een vriend of vriendin een ultiem team samen te stellen. Helaas sneeuwt deze co-op-functie een beetje onder door de zoveelste manier waarop EA geld probeert te verdienen aan FIFA Coins. Naast de pay-to-win spelerspakketten zijn er nu namelijk ook cosmetische koopopties die pijn doen in het hart van mening FIFA-fan.
Fifa 21 komt op vrijdag 9 oktober 2020 uit op de PlayStation 4, Xbox One, PC en Nintendo Switch. Laatstgenoemde is een Legacy Edition, zonder gameplay-vernieuwingen. Fifa 21 verschijnt later ook op de PlayStation 5 en Xbox Series X en Series S.