FIFA 20 Review - Een stap in de goede richting

vrijdag, 27 september 2019 om 13:28
fifa 20 review een stap in de goede richting 154837
Het is weer tijd om de bal in de kruising de rossen, je tegenstander te poorten en die oh zo belangrijke penalty tegen de touwen te schieten. FIFA 20 is namelijk uitgebracht door EA Sports. In de FIFA 20 review lees je of deze game een schot in de kruising of een poeier uit het stadion is.
Ieder jaar brengt EA Sports een nieuwe game in de FIFA-reeks uit. De laatste jaren hopen fans van de serie op grote veranderingen, maar worden ze keer op keer teleurgesteld. Dit jaar zijn er weer weinig enorme veranderingen, maar er worden zeker stappen in de goede richting gezet. De gameplay van FIFA 20 is aardig verbeterd ten opzichte van FIFA 19, maar nog lang niet alles is perfect.

Net echt

Ten eerste is er veel veranderd op het gebied van verdedigen. Voorheen was het makkelijk om simpelweg ‘kruisje’ ingedrukt te houden om de aanvaller voor je te houden. Nu speelt Neymar JR de verdedigers helemaal suf, wanneer je tegenstander vertrouwt op de AI qua verdediging. De spelers zullen de bal namelijk niet meer uit zichzelf afpakken, maar alleen meelopen met de aanvaller. Dit zorgt ervoor dat je meer moet oefenen om goed te kunnen verdedigen, wat een fijne verandering is omdat je zo daadwerkelijk uit kunt gaan van je eigen kracht.
Ook de aanvallende gameplay is, op sommige gebieden, weer iets realistischer geworden. Passes over een enorme afstand of vanuit een moeilijke hoek komen bijvoorbeeld minder vaak aan bij een medespeler. Zelfs Messi kan met zijn fluwelen balbehandeling lang niet altijd een bal uit de draai naar een medespeler passen of een bal over zestig meter passen. Daarnaast kun je ook last hebben van het veld. Op een droge zondagmiddag zal de bal minder soepel over het veld bewegen, want het droge gras zorgt ervoor dat zelfs de kiezelharde inspeelpass van Matthijs de Ligt halverwege begint te stuiteren.
Ten minste, dat is de bedoeling, maar er zijn onverhoopt toch nog een heleboel bugs in FIFA 20. Mbappé loopt de bal wel eens uit het niets over de achterlijn en Allison, keeper van het jaar, krijgt het op de een of andere manier voor elkaar om de bal via een verdediger op onmogelijke wijze door zijn benen te laten rollen. Dit zijn dingen die enorm frustrerend zijn voor zowel de competitieve als de casual spelers.
Trailer screenshot

Weer als klein jongetje op de straat

Van stroef gras en keepersfouten heb je gelukkig geen last in de splinternieuwe modus in FIFA 20: Volta Football. Piepende schoenen op het asfalt, kleine doeltjes en een volledig opgetrokken trukendoos. Volta Football maakt haar entree in FIFA 20 en dat betekent dat de wedstrijden niet op gras worden gespeeld, maar op keihard beton. Tiki-taka voetbal, ongelooflijke skill-moves en een muur om het veld die als medespeler kan worden gebruikt. Liefhebbers van FIFA Street likken hun vingers af bij de nieuwe modus.
Er zijn drie opties in Volta Football. Ten eerste kun je aan de slag met een verhaal, dat qua opzet lijkt op dat van The Journey. Je wil de beste worden, nu niet op gras, maar op beton. Dit doe je aan de zijde van legendes in het straatvoetbal als Jayzinho en Ed van Gils. Daarnaast kun je nog offline wedstrijden spelen, maar ook is er de mogelijkheid om het tegen andere spelers op te nemen in een online-wedstrijd. Volta Football is een verfrissende toevoeging met een aantal schoonheidsfoutjes. Zo gaat de bal soms helemaal de verkeerde kant op of voert je speler een truc uit die op dat moment helemaal niet mogelijk is. Gelukkig zijn er ook nog de oude vertrouwde modi om van te genieten.
trailer screenshot

Snellere, soepele menu's

Eén van die modi is FIFA Ultimate Team. Dit is een modus waarin jij de mogelijkheid hebt om spelers uit alle verschillende competities en landen in een team op te stellen, waardoor grootheden als Messi en Ronaldo hun kunsten in één elftal kunnen vertonen. Eén van de grootste nieuwe features hierin is de Season Objectives.
Waar er in voorgaande games in de FIFA-reeks wekelijkse doelstellingen waren, zijn daar nu doelstellingen voor de lange termijn aan toegevoegd. Hierdoor kun je uiteindelijk Wilfried Zaha, Lucas Vazquez of Corentin Tolisso aan je selectie toevoegen. Daarvoor moet je experience points verzamelen, die je kunt krijgen door middel van het voltooien van doelstellingen als ‘win een wedstrijd’ of ‘speel twee wedstrijden in de modus squad battles’.
Naast de toevoeging van de Season Objectives is er eigenlijk nog één grote verandering. De menu’s zijn namelijk aangepast en sneller gemaakt, want er is niets vervelender dan telkens moeten wachten totdat het volgende scherm weer is geladen. EA heeft door dat dit een van de grote ergernissen was van vorig jaar en het is dan ook goed dat de menu’s sneller zijn. Niet alleen in FUT, maar ook in de carrière-modus verloopt het klikken door de menu’s soepeler.
trailer screenshot

Carrière blijft wederom hetzelfde

Toch is er naast de verbetering van de menu’s weinig veranderd in de carrière-modus. De cutscenes tijdens de onderhandelingen om een speler te kopen zijn hetzelfde en ook het zoeken naar de juiste speler voor jouw selectie is niet veranderd. Wel is er de mogelijkheid om na de wedstrijd een interview te geven, maar dit gaat na een paar wedstrijden alweer vervelen. De vragen van de journaliste in kwestie zijn namelijk nagenoeg hetzelfde. Iedere keer weer wordt er gevraagd of Ronaldo met drie goals de grote man was vandaag, maar dat zou ze zelf ook wel kunnen bedenken…
De onderhandelingen in de carrièremodus verlopen ook nog altijd hetzelfde. Er zijn geen stemmen ingesproken en eigenlijk zit je naar een cutscene zonder geluid te kijken. Hier zou EA eigenlijk verandering in moeten brengen, maar dat geldt wel voor meer onderdelen.
Zo hebben vele spelers nog een standaard gezicht. Ronaldo, Messi, Mbappe en Neymar zijn allemaal in een oogopslag misschien dan wel te herkennen, omdat EA de gezichten van de spelers inscant, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Spelers uit de Eredivisie hebben over het algemeen ook nog een standaard gezicht en dat is toch jammer. Verder ziet het spel er grafisch prima uit, maar lijkt er, naast wat up-to-date haarstijlen, niet veel verbeterd ten opzichte van FIFA 19.
trailer screenshot

El Sierd en Jeroen Grueter

Elke FIFA-liehebber kende iedere zin van commentatoren Evert ten Napel en Youri Mulder uit zijn of haar hoofd. Gelukkig komt daar in FIFA 20 verandering. El Sierd doet wat hij in het echt ook doet. Hij schreeuwt je door de wedstrijd heeft met uitspraken als 'Koekoek' en 'Moratatatata'. Jeroen Grueter heeft daarentegen weer wat meer rust. Toch merk je na de eerste tientallen uren spelen dat het commentaar weer niet heel erg gevarieerd is. De eerste keer dat Sierd 'koekoek' schreeuwt is het nog leuk, maar de zesde en zevende keer wordt het al wat minder, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het een verfrissende verandering is om met nieuwe commentatoren te spelen.
Ook in de House Rules-modus zijn een aantal nieuwe features toegevoegd die voor wat veranderingen zorgen. Waar we vorig jaar konden genieten van modi zonder scheidsrechter, overleving en lange afstand, zijn hier nu nog een aantal nieuwe modi aan toegevoegd. Zo is er een zeer vermakelijke modus toegevoegd in ‘geluksbal’. Iedere keer wanneer de bal uit het veld gaat, kan de bal een krachtige boost krijgen. Het team in balbezit geniet dan van beter schieten, passen, dribbelen, snelheid of een alles wordt geboost. Ook het commentaar is iets waar FIFA 20 ontzettend goed aan doet.
FIFA 20 Review - EA

Een geplaatste trap

Niet alleen de keuze voor Sierd de Vos en Jeroen Grueter en die extra opties zijn slimme zetten, want ook de nieuwe manier van vrije trappen en penalties nemen is zeer aangenaam. In FIFA 20 moet je op basis van een cirkel die verschijnt mikken waar je de bal wil plaatsen. Hoe harder je schiet, hoe groter de cirkel wordt en dus heb je meer kans dat je de bal het stadion uit rost.
Zodra je goed hebt gemikt, moet je de eerste keer op 'rondje' klikken en daarna wanneer je speler de bal raakt, moet je nog een keer klikken. Zo heb je de grootste kans dat jouw specialist de bal tegen de touwen knalt. Hierdoor heb je meer invloed op de situatie, waardoor je niet het gevoel krijgt dat je alles goed deed en het vervolgens toch mis ging. Trent Alexander-Arnold zal de bal dan ook vaker in de kruising rossen wanneer jij de vrije trap goed uitvoert.
trailer screenshot

FIFA 20 review - Een stap in de goede richting

FIFA 20 is zeker geen slecht spel, maar het had veel beter gekund. De gewenste verandering in de carrieremodus blijft uit, maar gelukkig zijn de menu's in hele game wel een stuk sneller. Toch is het jammer dat er nog altijd een aantal vervelende bugs in FIFA 20 zitten, waardoor de bal uit het niets achter je eigen keeper kan liggen. Gelukkig hebben we niet alleen maar te klagen, want FIFA 20 doet ook veel goed.
De gameplay in FIFA 20 voelt weer een stuk realistischer aan. Dit komt onder andere door de invloed van het veld op de bal, waardoor je meer het gevoel hebt dat je naar een echte Champions League-finale zit te kijken. Daarnaast is Volta Football een verfrissende toevoeging waar je zeker een flink aantal uren aan zal besteden. El Sierd en zijn compagnon Grueter zijn daarnaast een welkome vervanging van Ten Napel en Mulder en qua gameplay is de nieuwe manier van vrije trappen en penalties nemen een geweldige verbetering. Het voelt alsof je veel meer invloed hebt op de situatie, wat FIFA 20 weer een stukje beter doet aanvoelen.
Dit artikel is op 10 juni 2020 bijgewerkt.