F1 2020 Review - Met je eigen team de baan op

    Afgelopen weekend zagen we weer voor het eerst dit seizoen Formule 1 auto’s in actie op het circuit. Ook virtuele racers vanaf de bank kunnen gelukkig snel aan de slag met het nieuwe Formule 1 seizoen. In deze F1 2020 review lees je wat ontwikkelaar Codemasters ons dit jaar voorschotelt.

    De coronacrisis heeft de F1 games van Codemasters meer dan ooit op de kaart gezet. Echte Formule 1 coureurs als Charles Leclerc, Lando Norris en George Russell namen het tijdens virtuele races in F1 2019 bijna elke week tegen elkaar op. Hierdoor heeft de ontwikkelaar de kans gehad om waardevolle feedback van de coureurs te krijgen op hun game en dit mee te nemen voor F1 2020.

    Vloeiende besturing

    Het lijkt alsof Codemasters goed heeft geluisterd naar de feedback van de coureurs. De handeling van de wagens in F1 2020 voelt namelijk een stuk vloeiender. Vooral met een racestuur is dat goed te merken. Waar in F1 2019 de besturing soms nog te direct aanvoelde, kun je in F1 2020 de bochten een stuk soepeler aanvallen. Verder hebben de wagens van nature een stuk minder last van onderstuur. Dit verschilt ook erg per team. Zo ligt de Mercedes haast op rails in de bochten en heb je in de Alfa Romeo meer overstuur.

    Er is in F1 2020 ook gedacht aan spelers die meer moeite hebben om de wagen op de baan te houden. Met de casual modus neemt het spel je bij de hand. Je krijgt hier stuur en remhulp, het is makkelijker om je auto te controleren als je op het gras komt en je wordt automatisch weer terug de baan op gezet als het misgaat. Dit maakt het spel een stuk toegankelijker voor minder ervaren coureurs. Zo stuurden wij iemand die geen ervaring had met racegames het circuit op in de casual modus en we zagen dat hij hiermee gelijk competitief was in een race. De casual modus is een goede leerschool en door langzaam de hulpmiddelen te verminderen, is het makkelijker voor beginners om het spel onder de knie te krijgen en zich ondertussen net zo snel als Max Verstappen te voelen.

    Vechten met Verstappen zoals het hoort

    De wagens zijn dus prettiger te besturen en dat ga je nodig hebben tijdens de gevechten op het circuit. In deze gevechten is de AI van je tegenstanders een stuk afwisselender en dat zorgt voor meer uitdagende battles. Ze schermen beter de binnenkant van een bocht af en daardoor is het niet meer zo makkelijk als eerst om de AI in te halen. Vooral coureurs met een hoge racecraft als Verstappen, Ricciardo en Hamilton zijn niet te beroerd om de deur hard dicht te gooien als je een poging probeert te wagen. Ook durven ze meer riskante acties uit te voeren. Geef je ze wat ruimte, dan zullen ze het niet nalaten om hun voorvleugel in het gat te steken.

    Daarentegen heeft de AI soms overstuurmomentjes bij het uitkomen van een langzame bocht of blokkeren ze onder druk een wiel en dat geeft meer kansen om de aanval te kiezen. De combinatie van de agressieve acties en de foutjes van de AI zorgt ervoor dat elke race anders aanvoelt en daardoor is het bevredigend om een gevecht te winnen.

    Het vernieuwde ERS systeem in F1 2020 kan je ook in de gevechten helpen. ERS kennen we uit de vorige games, waar je vijf standen had om energie in te zetten om extra vermogen te krijgen. In de praktijk kwam het erop neer dat je de hele race bezig was om van batterijvermogen te wisselen om een optimale ronde te kunnen rijden. Dit jaar is ERS gelukkig versimpeld en kan je in races de batterij kortstondig in de overtake stand zetten om een flinke snelheidsbonus te krijgen. Hierdoor blijft ERS een goede manier om extra inhaalmogelijkheden te creëren, zonder dat je er de hele race mee bezig hoeft te zijn.

    My Team is de meest uitgebreide carrière tot nu toe

    Naast verbeteringen in de gameplay is het in F1 2020 voor het eerst mogelijk om je eigen team op te starten in de carrièremodus. In My Team ben je namelijk niet alleen coureur van een team, maar ook de eigenaar. Zo ben je verantwoordelijk voor het upgraden van je faciliteiten, je teamgenoot en het financiële gedeelte met het regelen van sponsors. Tussen de races door houdt je jezelf hiermee bezig.

    Het management gedeelte biedt een welkome afwisseling naast het racen. De beslissingen die je neemt hebben een grote impact in hoe jouw team, teamgenoot en auto presteren op de baan. Het is prettig om voor het eerst zelf helemaal in controle te zijn over een team. Vind je dat jouw teamgenoot, ondanks alle tijd die je in hem investeert met trainingen, niet snel genoeg is? Dan kun je zelf onderhandelen met andere coureurs. My Team combineert hiermee het beste uit de carrièremodus die we van voorgaande games zijn gewend met een gedeelte management.

    Wel is het jammer dat er slechts een beperkte keuze aan customisatie is. Er zijn slechts vijf verschillende patronen voor je wagen (Schumacher DLC niet meegerekend) en een stuk of zeven outfits. Uiteraard kun je de kleuren van deze livery’s en outfits zelf helemaal kiezen, maar vergeleken met het ruime aanbod dat we zagen in F1 2019 valt het tegen. F1 2020 gaat nog wel een itemshop krijgen, maar het op het moment van reviewen nog niet bekend wat we daar precies van kunnen verwachten. Het zou teleurstellend zijn als een betaalde itemshop met microtransacties of een battle pass de enige manier zou zijn om nog meer customisatie opties te krijgen voor My Team.

    Wil je liever een carrière in de Formule 1 bij een bestaand team, dan is dat gelukkig ook mogelijk met de coureurscarrière. Hier kun je ook beginnen in de opstapklasse Formule 2 voordat je de overstap naar Formule 1 maakt. Je hebt in dat geval de keuze uit enkele korte races in deze klasse of een volledig seizoen. Het is mogelijk om aparte savefiles te hebben voor zowel My Team als de coureurscarrière. Je hoeft dus niet te kiezen wat voor carrière je liever hebt in F1 2020.

    Nederlandse glorie

    In beide carrières kun je bovendien ook kiezen om verkorte kalenders te rijden en zelf te kiezen welke circuits je wil rijden. Je hebt de keuze tussen 22, 16 of 10 races per seizoen. Dus heb je geen zin om Monaco te doen, omdat je daar toch altijd eindigt in de muur dan kan dat gewoon. Bovendien is de kalender tussen seizoenen door aan te passen. Uiteraard zijn ook de circuits van Vietnam en Zandvoort, die origineel hun debuut zouden maken dit jaar, speelbaar in F1 2020.

    De toevoeging van het circuit van Zandvoort is niet het enige vleugje Nederland in het spel. Voor het eerst is een Formule 1 game namelijk volledig in het Nederlands. Olav Mol verzorgt net zoals tijdens officiële Formule 1 races het commentaar voorafgaand en na afloop van de race. Helaas is niet alles goed vertaald naar het Nederlands. De harde band heet in de game bijvoorbeeld de ‘moeilijke band’. Er zijn wel meer van dit soort vreemde vertalingen te vinden en dat is slordig.

    Split screen is terug van weggeweest

    Naast alle nieuwe toevoegingen heeft Codemasters ook een oude bekende modus teruggebracht in F1 2020. Split screen is weer terug van weggeweest en daardoor kan je met twee personen vanaf de bank spannende races tegen elkaar houden. In tegenstelling tot de singleplayer is de framerate helaas wel minder stabiel. Ook de verbeterde motorgeluiden van F1 2020 zijn minder duidelijk te horen wanneer je split screen speelt. De lagere framerate en geluiden zijn gelukkig niet al te storend en het is vooral fijn dat je weer in split screen tegen elkaar kan racen.

    F1 2020 review – Vernieuwingen zorgen voor completere race ervaring

    Codemasters levert met F1 2020 weer een game die op meerdere vlakken innoveert ten opzichte van hun vorige Formule 1 game. Er is net als voorgaande jaren voortgebouwd op de basis. F1 2020 is bovendien een erg toegankelijke racegame voor beginnende coureurs, maar ook oude bekenden zullen genoeg plezier kunnen beleven.

    My Team is de meest complete singleplayerervaring die Codemasters tot op heden heeft neergezet. In combinatie met de verbeterde AI is singleplayer dit jaar daarom een stuk aantrekkelijker om veel tijd in te steken. Het is wel de vraag in hoeverre microtransacties een rol gaan spelen in het customisen.

    8.5

    De plus- en minpunten

    • Besturing is vloeiender
    • Makkelijker speelbaar voor onervaren racers
    • AI biedt meer tegenstand in gevechten
    • Terugkeer van split screen
    • Nederlandse glorie met Zandvoort en Olav Mol
    • Nederlandse vertalingen kunnen beter
    • Customisatie valt tegen
    • Microtransacties of soortgelijk systeem

    F1 2020

    Verkijgbaar vanaf 10 july 2020

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.