Dragon Quest Builders Switch Review - Overal bouwen!

woensdag, 07 februari 2018 om 15:00
Wat krijg je als je Minecraft combineert met een JRPG? Dragon Quest Builders! De wereld is verwoest en jij bent de enige die hem blokje voor blokje kan herbouwen. Lees er alles over in deze Dragon Quest Builders Switch Review!
Sinds de release van de Nintendo Switch is al een veelvoud aan titels van de andere consoles naar Nintendo’s hybride gekomen. Denk aan Yooka Laylee, die wij in de review met een 8.0 beoordeelden, of Wolfenstein II: The New Colossus, die in onze review een dikke 9.0 ontving. Aan dit rijtje mogen we nu Dragon Quest Builders toevoegen. En ook die game is sterk ontvangen door ons, met een 8.5 in de Dragon Quest Builders Review.
Dragon Quest Builders Switch Review

Onderweg aan de slag!

De Switch brengt een unieke eigenschap naar al deze games, namelijk het feit dat je onderweg van al die titels kunt genieten. En ook bij Dragon Quest Builders krijg je deze optie er gratis en voor niks bij. Het grootste voordeel dat Dragon Quest Builders natuurlijk heeft ten opzichte van de eerder gelanceerde PlayStation 4 versie is de optie om 24/7 te kunnen spelen! In de trein, in het vliegtuig, thuis of op je werk.
Dankzij Nintendo’s hybride console neem je deze goede RPG overal mee naartoe en dat is fijn. Daarbij moet gezegd worden dat de game er op klein scherm prachtig uitziet! We hebben eerder al gezien hoe het was om Skyrim op de Switch te ervaren en met de komst van Dragon Quest Builders wordt nog maar eens benadrukt dat RPG’s mogelijk zijn op Nintendo’s apparaat. Qua besturing is de game trouwens goed te doen.
Onderin het scherm op de GamePad heb je alle staan wat je tot dusver verzameld hebt, te denken aan blokjes, veren, voedsel en ga zo maar door. En door al die items kun je met gemak scrollen. Verder open je met de B-knop het menu wat voor jou heilig is tijdens al je missies. Want in dit hoofdmenu vind je je items, equipment, status, recipes, buildings en misc (zoals je settings en hoe je kunt spelen).
Dragon Quest Builders Switch Review

Voelt heel anders aan

Inderdaad Engelse woorden. De game is namelijk niet vertaald naar het Nederlands en daarmee niet geschikt voor de jongere gamers die geen Engels beheersen, ondanks je dit misschien wel denkt vanwege de schattige uitstraling of het Minecraft sausje! Overigens is het een tikkeltje eigenaardig dat je niet door het hoofdmenu niet scrollen met de linker thumb stick, maar enkel met de vierpuntstoetsen. Geen probleem als je dat eenmaal weet, maar de eerste paar keren voelt deze optie een beetje vreemd aan.
Dit is hetzelfde bij de PlayStation4 versie, maar toch voelt dit op Nintendo’s console anders aan. En dat is niet het enige wat anders aanvoelt bij deze versie. De game oogt en speelt hetzelfde op de Switch, maar kent een aantal exclusieve voorwerpen en mogelijkheden.
Zo kun je veel sneller door de werelden navigeren op een Great Scaregrub. Je kunt ook vijanden verslaan om aan Pixel Blocks te komen. Die kun je weer inzetten om een Dragon Quest Game Pak te maken zodat je weer meer items kunt krijgen om te bouwen!
Al deze dingen zorgen ervoor dat Dragon Quest Builders een stuk uitnodigender wordt om even tussendoor op te pakken, bijvoorbeeld tijdens een reis, maar onder aan de streep blijft het een RPG uit de stal van Square Enix. En dat betekent een lekker lang verhaal, om precies te zijn eentje van dik 50 uur. Eentje waarbij het tempo behoorlijk laag ligt.
Dragon Quest Builders Switch Review

Lekker lang avontuur

Dragon Quest Builders heeft dit verhaal onderverdeeld in vier hoofdstukken, waarin je telkens een nieuwe wereld bezoekt. In iedere wereld moet je vervolgens een stad bouwen en de mensen die daarop af komen tevreden stellen. En dat doe je weer door met ze te praten en talloze missies te voltooien.
Deze missies lopen uit elkaar van het verzamelen van ingrediënten voor een kok, tot het verzorgen van een complete ziekenboeg. En het bouwen, wat tenslotte toch een beetje de rode draad is in de game, kan daarbij natuurlijk niet uitblijven. Regelmatig vraagt een bewoner je om een nieuwe ruimte te bouwen met een specifiek doel.
Voor al deze missies moet je op pad gaan om materialen te verzamelen of je kompas volgen totdat je op een bepaalde locatie komt waar weer een onderdeel van je missie zich bevindt. Dit is niet altijd even duidelijk en kost vaak nogal wat tijd. Onderweg krijg je ook honger, dus moet je eten, en krijg je het aan de stok met iconische Dragon Quest vijanden zoals de schattige Slimeys.
Genoeg te doen dus. En dan hebben we het niet eens over de vele zijmissies die je in de werelden tegenkomt, al zijn die vaak wel een beetje plat. Zoek tien ingrediënten voor me, versla even een paar vijanden en meer van dat soort dingen krijg je in deze missies voorgeschoteld. Net zoals op de PS4 het geval was, is de game ook nu weer leuk om te spelen door al dit soort missies!Dragon Quest Builders Switch Review

Dragon Quest Builders Switch Review – Een schepje bovenop de vorige versie

Op de Switch is Dragon Quest Builders minstens net zo sterk als de versie voor de PlayStation 4. Maar de Switch versie voelt anders aan dan die op de PS4. En dat komt door de voordelen die Nintendo’s apparaat je biedt.
Je kunt Dragon Quest Builders natuurlijk onderweg spelen, maar je krijgt ook exclusieve voorwerpen die de game toegankelijker maken om even kort te spelen. En hoewel de game daarmee niet onderscheidend genoeg is voor een tweede aankoop als je de PS4 versie al hebt, is dit wel dé versie om te kopen als je nog over een aanschaf twijfelde.