Donkey Kong Country Returns 3D Review

vrijdag, 17 mei 2013 om 18:00
Tweeëndertig jaar, zo oud is Donkey Kong inmiddels. In drie decennia hebben we de gorilla al vaak voorbij zien komen. Vorige week nog kwamen we Donkey Kong tegen in Mario and Donkey Kong: Minis on the Move. Volgende week kunnen we weer een bezoekje van de aap verwachten in Donkey Kong Country Returns 3D. Een remake van een Wii game die nu op de 3DS uit zal komen, maar weet de game op de handheld een zelfde goede indruk te maken als toentertijd op de Wii?
Het zit Donkey Kong niet mee. Nadat hij zo zijn best gedaan heeft om voor hem en Diddy Kong genoeg bananen te verzamelen om even op te teren worden ze gestolen! Vreemde wezentjes bestormen het eiland van meneer Kong en hypnotiseren de dieren. Zonder voorbedachte rade gaan ze achter de bananen aan en op zijn beurt gaat Donkey Kong weer achter de dieren aan. Een kat en muis spelletje dat in tegenstelling tot op de Wii niet acht, maar negen werelden doorgaat.
Extraatjes
Een extra wereld dus, met acht nieuwe levels. Ieder level is in hetzelfde thema als één van de acht werelden ervoor. Denk dan aan een level op het strand of in de boomtoppen. Heb je het origineel op de Wii al gespeeld en wil je alleen deze nieuwe levels spelen, dan heb je nog een flinke opdracht voor de boeg. De nieuwe wereld speel je namelijk pas vrij als je de rest van de game hebt uitgespeeld. Het nieuwe komt dan pas na ongeveer twaalf uur tevoorschijn en dat is wel erg lang als je alleen voor de nieuwe content komt.
Moeilijk, maar leuk
Niet dat het een tergende straf is om de levels van Donkey Kong Country Returns (DKCR) nog een keer te doorlopen. Met een concurrent als Mario moet je tenslotte van goede huizen komen om nog indruk te maken met een 2D platformer. DKCR weet ons zonder twijfel te overtuigen van zijn kwaliteiten. Het lijkt allemaal zo simpel om maar wat te springen en vijanden te ontwijken, maar DKCR is een keiharde game. Doodgaan zul je dan ook vaak. Niet voor niets heeft Nintendo een speciale Easy modus toegevoegd aan de deze 3DS remake waarin je een extra hartje krijgt en je dus net iets minder hoeft te vloeken.
Voor een platformer heeft DKCR alles wat je nodig hebt om je te blijven vermaken. Ieder level zit vol met geheime ruimtes en puzzelstukjes. Je zult ieder hoekje en gaatje moeten onderzoeken voordat je alles ontdekt hebt. Uiteraard moeten daar boven op ook nog de letters K-O-N-G verzameld worden. Simpel van het begin naar de finish lopen is dus niet de bedoeling. Het platformen wordt hier en daar nog afgewisseld met een obstakelparkoers in een vliegende ton, een ritje op een neushoorn of minigames waarin je moet proberen alle bananen en muntjes te verzamelen voordat de tijd voorbij is. Ook deze tussenstukjes hebben dezelfde hoge moeilijkheidsgraad als de rest van de game.
Geweldige uitstraling in 3D
Een flinke replaywaarde dus. Gelukkig maakt de game het heel aangenaam om steeds weer terug te komen. Even tussendoor een level spelen is heel goed mogelijk. Pas alleen op dat je twee uur later niet nog steeds zit te spelen. De game ziet er namelijk zo mooi uit dat je hem niet weg wilt leggen. Het zijn 2D levels, maar ze zitten vol 3D. Er is diepte in voor- en achtergrond die beide absoluut schitterend zijn op de 3DS. Maar ook de gameplay is stiekem toch 3D. Je wordt van de voorkant naar de achterkant van het scherm geschoten via tonnen, of vijanden vliegen richting het beeldscherm wanneer je ze verslaat. Het komt met de 3D-optie op de 3DS prachtig tot uiting en DKCR ziet er over het algemeen dan ook een stuk mooier uit dan op de Wii.
Niet alleen de graphics zijn van hoog niveau, maar ook over het geluid valt niet te klagen. De game zit vol muziek en geluidseffecten die fris aanvoelen en tegelijkertijd doen denken aan de vroegere Donkey Kong Country games. Voor jong en oud een genot dus. Al moet wel gezegd worden dat deze geluiden precies hetzelfde zijn als in de Wii-versie. Een beetje vernieuwing op dit gebied voor de 3DS-versie laat Nintendo liggen voor de vertrouwde klanken van het origineel.
Absoluut de moeite waard
Is deze remake voor de 3DS de moeite waard geweest? Vol enthousiasme kunnen we daar oprecht positief op antwoorden. Donkey Kong Country Returns was op de Wii al een geweldige game en op de 3DS is dat niet veranderd. De extra wereld is een leuke toevoeging als je iets extra’s wil, maar ook al heb je de game op de Wii al gespeeld dan is de 3DS-versie het dubbel en dwars waard. De uitdagende gameplay houdt je uren achter elkaar in bedwang en de prachtige 3D-graphics maken het plaatje compleet. Deze wil je niet missen!