The Last of Us Preview

Preview
vrijdag, 17 mei 2013 om 9:00
xgn google image
Tjonge jonge, het is ongelooflijk: wat kan ontwikkelaar Naughty Dog toch gruwelijke games maken! Dat is geen nieuws, dat wisten we al na de Jak games in het verleden en natuurlijk de Uncharted franchise de afgelopen paar jaar. Maar tjonge jonge, wat voelt het goed om de vingers al in The Last of Us gezet te hebben!
Ja, zo gaat dat. Als je van goede huize komt, zoals Naughty Dog, dan zijn de verwachtingen hoog. Na de afgelopen paar jaar die succesvolle Uncharted games op de markt gebracht te hebben, is het in juni tijd voor een gloednieuwe IP: The Last of Us. Geen PlayStation 3 gamer zal deze titel ontgaan zijn, want er wordt al maanden flink wat aandacht aan besteed (denk ook aan onze Oogappels rubriek). Terecht. Eén speelsessie verder en de verwachtingen staan nog volop overeind.
Lincoln
De bèta nam ons mee naar Lincoln en Pittsburgh; de combinatie van deze twee speelbare stukken geven een goede indruk van wat The Last of Us gaat bieden. Natuurlijk weten we al dat het een actie avonturen game wordt, maar dat begrip is erg breed. Wat het concreet inhoudt is dit: de twee hoofdrolspelers Ellie en Joel moeten zien te overleven in een verlaten wereld waarbij steeds ingespeeld wordt op realistisch denkvermogen. Er moeten keuzes gemaakt worden, in de rustige scenes waarin verkend wordt, alsook de actievolle momenten.
In Lincoln waan je je een weg vanuit de bossen naar stedelijk gebied. Het is in eerste instantie niet veilig om over straat te lopen, door geïnfecteerde wezens die ineens kunnen opduiken. Dus ga je verder over de daken van gebouwen. Die daken bereik je niet zomaar. Je zult moeten puzzelen: een ladder tussen twee daken spannen is een ideale oplossing.
Als je dan weer veilig en wel op de bodem denkt te kunnen staan, moet je steeds op je hoede zijn. Nog altijd kunnen vijanden opduiken, maar ook zijn er overal vallen. Dus zomaar een gebied passeren wil niet. De kans is aanwezig dat je dan zomaar opgeblazen wordt. En dus kijk je uit.
Verder is het een aanrader om elk hoekje en gaatje te verkennen. Want overal, werkelijk overal, liggen spullen. Niet zo gek als de mensheid half verloren is gegaan. Dus pak vooral wat je pakken kan. Goed kijken levert gezondheid op, kogels, een schaar, een baksteen, collectibles, brieven en nog veel meer. Eén druk op de knop laat zien dat je over een complete inventory beschikt. Daarmee gaat The Last of Us een ander pad in dan Uncharted. In The Last of Us zul je steeds bekijken welke spullen je kunt gebruiken en hoe je je wapens wilt opwaarderen. Alles om te overleven.
Vijanden verslaan
Daar kun je nog best een aardige kluif aan hebben, want The Last of Us is niet altijd eenvoudig. Vijanden zijn sterk. Als je op een dak staat en een geïfecteerde ziet lopen, denk dan vooral niet dat je door een kogel door zijn kop te jagen wel verder kunt. Je zult herhaaldelijk meerdere schoten moeten lossen. Best een probleem, want kogels zijn niet in overvloed aanwezig.
Daarom is het dus handig om de omgeving goed te verkennen. Zorg dat je een plank of stok of iets dergelijks kunt oppakken, deze iets kan upgraden, om daarmee dan vijanden voor hun kop te slaan. Net als in andere games, zoals bijvoorbeeld Dead Island, zijn dat soort wapens maar beperkt bruikbaar doordat ze kapot gaan. Soms is het handig om vijanden gewoon af te leiden met een fles of baksteen. En in andere situaties is de benen nemen het redmiddel. Zeker als je door meerdere sterke vijanden belaagd wordt, is het een ticket naar hel om te blijven staan.
Doordat je per situatie aan het bekijken bent wat je moet doen met een vijand, zorgt The Last of Us voor een beklemmend gevoel. Herhaaldelijk schrik je en voel je je eigen hartslag kloppen: het is zo spannend om beetje bij beetje verder te komen! En als je dan de juiste aanpak hebt gekozen denk je: 'Yes! Motherfuckers I did it!'
Pittsburgh
Waar Lincoln vooral een rustig gebied is waarbij je regelmatig opgeschrikt wordt doordat er opeens ergens een vijand opduikt, beland je in Pittsburgh in een ware schietscene met Hunters. Ook hier zijn kogels schaars en dat betekent dat je niet zoals in andere schietspellen wel dekking kunt zoeken en alle vijanden vanaf daar af kunt knallen. Sowieso zul je in The Last of Us vaak stealth te werk moeten gaan; door even een vijand te besluipen kun je die door mêlee aanvallen uitschakelen. Zeker als je een fles of steen raak gooit, raken vijanden tijdelijk verlamd waardoor je ze sneller klappen kunt geven.
En verder is het wederom goed gebruik maken van de omgeving de prijs naar succes. Kijk rond, liggen er nog ergens kogels of andere bruikbare dingen? Misschien liggen er wel ergens rookbommen: handig! Ook kun je vijanden vastgrijpen om die als schild te gebruiken. Eén ding is in ieder geval snel duidelijk: The Last of Us kent diepgang qua besturing en vooral dus keuzes tijdens het spelen zelf.
Beklemmend goed
De toon is dan ook gezet: The Last of Us voelt beklemmend goed aan en tot dusver valt weinig kritiek te leveren. Daarvoor was de speelsessie ook te kort. De twee hoofdrolspelers zijn in ieder geval om meteen in je hart te sluiten. Je leeft vanaf de eerste seconde mee en zal er alles aandoen om hen te laten overleven. In een grafisch mooi decor speur jij, op zoek naar spullen die je kunt gebruiken in je overlevingstocht. Een tocht die je meeneemt naar verschillende omgevingen waar je elke keer op je hoede moet zijn voor vijanden die óók willen overleven. Jouw lot ligt in eigen hand. The Last of Us doet keer op keer een beroep op jouw logisch denkvermogen, maar vergeet daarbij het filmische avonturistische aspect niet.

Populair Nieuws