Def Jam Icon Review

zondag, 08 april 2007 om 20:17
Hiphop-icoon
Het kernwoord van deze game is hiphop-cultuur. Daarbij moet je denken aan veel vechten en de vetste muziek die versmolten is met de spelwereld waardoor omgevingen pulseren, afbrokkelen, exploderen en met iedere pompende beat tot leven komen. Hier zal ik straks nog op terug komen.De hoofdmodus van de game is Build a label (zet een label op). Daarnaast heb je nog een paar andere mogelijkheden zoals oefenen, maar de rest van de modi zijn niet echt noemenswaardig en daarom zal ik daar verder niet op in gaan. Het eerste wat je doet in de hoofdmodus is een vechter ontwerpen waarbij je alles kunt creëren en veranderen: haren, ogen, oren, kleuren etc. Als je dit hebt gedaan, kun je aan de slag om een waar hip-hop icoon te worden. Laat ik één ding direct voorop stellen: alles gebeurt met de harde hand, niet met woorden maar met vechten moet je je doel bereiken. Na een kort introducerend filmpje en één gevecht die je moet winnen, kom je aan in de Crib. Dit is je eigen kamer van waaruit je handelt; vanuit hier moet je zaken doen en je relaties onderhouden. Waar je in de vorige twee Def Jam delen alleen moest vechten, moet je hier ook een zakelijke instelling hebben, maar verwacht er niet teveel van, want diepgang zul je in deze game niet krijgen of vinden, ook niet op andere punten.
Beperkingen
Een minpunt wat hier direct opvalt in de Crib is het camerastandpunt en de beperktheid van je mogelijkheden. Als je in de kamer rondloopt, draait de camera niet altijd even soepel mee en je beschikt zelf niet over de mogelijkheid om dit te wijzigen. Verder staan er voorwerpen in de kamer waar je totaal niets mee kunt doen, je kunt niet iets aanraken of oppakken. Het belangrijkste wat er staat en wat je alleen mag aanraken is de computer. Deze bevat je Inbox (inkomende berichten), je Bank Book (bankboekje), de Sales Charts (hitlijsten) en de Label Manager (labelmanager). Aan jou is de taak om deze zaken scherp in de gaten te houden want ze zijn de sleutel tot je succes. Toch wil ik hier direct aanstippen dat het beperkt is wat je kunt doen, je kunt je inkomende berichten wel lezen en afluisteren maar niet beantwoorden. Soms wordt er een vraag gesteld betreffende geld, de enige optie die je dan hebt met een druk op de knop of je dat wel of niet wilt spenderen. Hetzelfde geldt voor je mogelijkheden nadat je de computer hebt gebruikt. In die kamer is niet zoveel te doen en daarom wil je weg. Je kunt de deur niet uitlopen in de zin dat je jezelf daarna ook echt ziet weglopen. Je kunt via een knop aangeven waar je heen wilt, naar de winkel of naar de gebeurtenis. De winkel is belangrijk omdat je jezelf moet pimpen met nieuwe kleren, sieraden en kapsels, want daarmee sla je weer chicks aan de haak. Bij je inkomende berichten word je niet voor niets vaak aangesproken met playa of player. De winkel biedt veel mogelijkheden dus daar valt niets op aan te merken. De locatie waar je heen moet, is er meestal een waar je moet vechten met een andere rapper. Zoals ik net al aangaf, zie je jezelf niet lopen naar de locatie, het is één druk op de knop, dan Def Jam Icon letters in je scherm en het volgende moment bevind je je op de locatie en kan het gevecht beginnen. De game gaat op dit punt nogal kort door de bocht.
De gevechten
Er zijn verschillende vechtstijlen waaronder bijvoorbeeld Ghetto Blaster en Sreet Kwon Do, deze vechtstijl schrijf je je personage al in het begin van het spel toe als je die creëert. Elke vechtstijl heeft zijn voors en tegens. Je moet dus de sterke punten van jezelf benutten en de zwakke plekken van je tegenstander om het gevecht te domineren. In eerste instantie vecht je alleen, maar hoe mee gevechten je wint hoe meer mensen je onder je hoede krijgt. Een absoluut plus punt aan de game is dat het realistisch is gemaakt doordat er veel echte grote hiphopsterren meedoen aan de game. Ik noem slechts een paar namen: The Game, Ludacris, Sean Paul, Redman, en nog veel meer. Een verandering is ook de manier van vechten, eerst draaide het om worstelen nu ben je bezig met straatgevechten wat als vanzelfsprekend een betere aansluiting heeft met het hiphopwereldje. Wel weer een nadeel is dat je geen voorwerpen uit je omgeving meer kunt oppakken of iets dergelijks, iets dat voorheen wel kon.
Muziek is je wapen
Enerzijds draait het bij de gevechten om je techniek maar het belangrijkste element bij de gevechten is misschien toch wel de muziek. Dat is namelijk je wapen en tevens de grootste vernieuwing in dit spel. Je moet je aanvallen timen op de beats, de muziek brengt de hoods tot leven en activeert gevaren in de omgeving. Deze kun je gebruiken om je tegenstander te verpulveren. Denk hierbij aan een exploderende benzinepomp of een draaiende helikopterrotor. Dit doe je met een nieuw element: scratchen. Door het rechter pookje te gebruiken en de stick snel heen en weer te rollen, activeer je de omgevingsgevaren met een vette beat. Als je eigen gekozen liedje speelt, ben je sterker en kun je meer klappen verdragen. Gebruik maken van de omgeving is dus minstens zo belangrijk als het kiezen van je vechttechniek. Positief is dan ook de hoeveelheid en diversiteit aan locaties. Zo zijn er 8 verschillende locaties waar je vecht: het pompstation, de club, de straat, de tv-studio, het penthuis, de directiekamer, het dak en de nachtclub. Al deze locaties bevatten voorwerpen en items waarvoor je op je hoede moet zijn of waar je juist je voordeel mee op kunt doen tijdens het gevecht. Nog een nieuw element is de DJ besturing, want daarbij kun je zelf de muziek overnemen om de uitkomst van het gevecht te beïnvloeden. Toch moet ik zeggen dat het allemaal niet erg moeilijk is en zelfs zonder te scratchen of de muziek te selecteren, win je eenvoudig de eerste 10 gevechten op medium niveau. De gevechten zijn behoorlijk eentonig en daarom kun je maar beter wel die afwisseling in de muziek opzoeken en erin houden. Overigens vond ik de gameplay niet altijd even smooth aanvoelen, waarbij ik het gevoel had dat de game nog niet helemaal af was.
Soundtrack
Met de soundtrack zit het wel goed. Er staat 39 lekkere hiphop nummers op van onder meer Akon, Sean Paul en Nas. Als je hier zat van bent, kun je je eigen muziek importeren. Wat is er vetter dan je tegenstander vernederen op je eigen muziek? Wellicht is dit ook leuk om uit te proberen op Xbox live?
Grafisch
In eerste instantie weet dit spel grafisch gezien te overtuigen omdat de rappers super gedetailleerd eruit zien en er ook echt op lijken, ik was werkelijk onder de indruk toen ik dat zag. De bouncende achtergronden zijn mooi gemaakt en alle verschillende locaties zien er leuk uit. Toch heb ik ook hier het idee dat het niet helemaal is afgemaakt, zo viel het me op dat er iets voor mijn hoofd langs bungelde wat niet duidelijk was, maar toen het camera standpunt later automatisch veranderde zag ik het dat de dreadlock van mijn eigen mannetje was. In één gevecht stond mijn speler opeens in de fik, eerst brandde ik en van de een op de andere seconde was het over, erg vreemd dus. Ik heb wederom het idee dat het spel niet goed is afgemaakt. De puntjes op de i ontbreken naar mijn idee.
Iets voor jou?
De vraag die je kunt stellen is voor wie de game geschikt is. Sowieso is dat niet voor mensen die op zoek zijn naar diepgang in het verhaal of die diepgang in de hoofdmodus zoeken, want dat zul je niet krijgen in deze game. Het mag duidelijk zijn dat de game zich richt op hiphop liefhebbers gezien de muziek uiterst centraal staat, als je hier niet van houdt, hoef je de game niet aan te schaffen. De game is niet weggelegd voor een heel breed publiek maar als jij juist wel van hiphopcultuur houdt, is de game misschien wel wat voor jou. De muziek is absoluut een plus punt in de game en de omgevingen viben hier goed op mee. Ik kan niet anders dan concluderen dat het aan de sfeer niet ontbreekt in dit spel. Als jij op een simpele manier veel wilt vechten en mee wilt bouncen op de muziek, dan raad ik je aan de game aan te schaffen.
Cijfer: 7.3