Tony Hawks Project 8 Review

zondag, 08 april 2007 om 20:15
Wat Neversoft met THP8 heeft neergezet is zonder twijfel een meesterwerk. De game is gemaakt van een formule met de juiste ingrediënten om het zo maar uit te drukken. Niet alleen is het een meesterwerk, het is ook nog eens de beste Tony Hawk game, en overtreft daarmee THPS4 wat tot nu toe het hoogtepunt uit de serie was.
Wat je in Tony Hawks Project 8 onmiddellijk zal opvallen is de manier waarop het skateboard van de skater zich beweegt, natuurgetrouw. Met elke beweging die je maakt zal het board natuurlijk meebewegen en niet stug recht blijven staan zoals we dat in minder geavanceerde versies van Tony Hawks tegenkwamen. De voeten en het board bewegen onafhankelijk van elkaar. Zo is het bekijken van een zogenaamde “manual” erg fascinerend als je balansmeter verschuift zal ook het board dichter of juist verder van de grond afgaan. Hierbij komen we meteen aan bij de nieuwste, leukste maar ook onderscheidende tegenover andere Tony Hawk versies, feature van de game: “Nail the Trick”. Deze feature zal vrijkomen als je ongeveer 10 minuten gespeelt hebt. Daarna kun je hem te allen tijde oproepen in de game door de analoge sticks tegelijk in te drukken. De camera, werkend in slowmotion, zal onmiddellijk inzoomen op je skateboard, het geluid zal dimmen, de omgeving wordt vaag en je kunt verschillende zieke tricks op je gemak uitvoeren. Elke analoge stick zal vanaf dat moment als één van je voeten werken. Je kunt de stick vasthouden zodat je board een aantal rondjes onder je voeten doorspint. Zorg er wel voor dat je board weer goed onder je voeten zit als je uit de “Nail the Trick” mode gaat, anders zul je hard vallen en veel botten breken. De “Nail the Trick” toevoeging is erg handig om je special meter snel te vullen. Overigens zal je special meter al vanaf het begin van de game beschikbaar zijn. Er is nog een kleine nieuwe feature in de game, speciaal voor de mensen die zoveel mogelijk willen breken bij een val. Je ziet als je valt onderin een meter met geld, deze telt hoe hoog je ziekenhuis rekening zou zijn na die val. Mij interesseert het weinig, maar er zijn misschien mensen die het leuk vinden om een zo’n hoog mogelijke rekening te halen. Ook zul je net als in Amped 3 soms opdrachten krijgen om bijvoorbeeld 3 botten te breken of een rekening van 10.000 dollar op te bouwen binnen een bepaalde tijd. Je zult de rekeningen nooit hoeven te betalen, het is slechts om te zien hoe slecht of goed je gevallen bent.
De ziekenhuis rekening is het enige waar je nog met geld te maken krijgt. De rest van de game is gebaseerd op het (alweer uit Amped 3) behalen van “stokens”. Mensen die versteld staan van jou skate kunsten. De “stokens” tellen als een soort punten en hiermee kun je in de winkels bepaalde artikelen aanschaffen of nieuwe tricks te leren. Soms komt het behalen van “stokens” ook weer terug in een missie. De reden waarom geld geen rol speelt is omdat het verhaal gebaseerd is op Tony Hawks Project 8. Tony is naar de stad gekomen en op zoek naar de 8 beste nieuwe skaters. Een simpel verhaal maar erg leuk. Je zult namelijk onderaan beginnen op een rang van 200 en het is uiteraard de bedoeling om naar de top 8 te komen. Voor elke opdracht die je correct uitvoert zul je plaatsten stijgen. Daarnaast kun je een missie (opdracht) op verschillende niveaus uitspelen. Zo kun je een makkelijke trick (amateur) doen en 1 plek stijgen in de ranglijst of je kunt de pro trick proberen en 2 plekken stijgen ook kun je voor de sick rank gaan, hoewel dit erg moeilijk is en ook echt voor de beste is weggelegd. De singleplayer biedt dus mogelijkheden aan de gevorderde skater maar ook aan de beginners. Verder is het leuk dat er ook challenges zijn die niet ingeleid hoeven te worden door een ander personage in de game. Zo zie je aan de kant van de weg hier en daar een spuitbus met een vlek op de grond. Als je erheen gaat kun je springen en grinden, de challenge begint dan automatisch en er zijn geen inleidende filmpjes en praatjes. Als je van de groene vlek naar de oranje vlek grind zul je de challenge op amateur uitspelen. Grind je dan nog verder naar de blauwe vlek, dan zal de challenge op pro behaald zijn. Haal je het dan nog tot de gele vlek dan heb je de challenge op sick uitgespeeld (alleen voor de échte hardcore gamers). Het is echter niet alleen grinden je moet oppassen voor de gaten en op tijd springen naar de volgende reling.
Neversoft heeft de game, zoals ik al zei, toegankelijk gemaakt voor de hardcore gamers en de beginnelingen op het gebied van Tony Hawk. Behaal je in alle opdrachten de amateur rang dan zul je uiteindelijk wel in de top 8 uitkomen, maar op de 8ste plek. Als je veel op pro uitspeelt dan zul je hoger eindigen(3-6) en het einde zal dan ook anders aflopen. Behaal je veel of alles op sick dan zul je 1ste worden van de 8 deelnemers, en zal het einde gelijk zijn aan jou prestaties. Er zit dus duidelijk een pushfactor in de game om alles op sick te behalen.
Wat betreft het online gedeelte, je kunt je een tijdje vermaken met de vele minigames die Tony Hawks Project 8 biedt, hoewel het er wel iets meer hadden mogen zijn. Online is toch nog altijd het leukst als je individueel speelt voor het hoogste aantal punten. Verder is het erg tof dat als je op een bepaald stuk bijvoorbeeld een grind doet die beter en langer is dan de sick grind ingesteld door de ontwikkelaars en de beste en langste grind is die door een menselijke speler is neergezet voor dat bepaalde stukje. Dán zal op elke Playstation 3 in de wereld die aangesloten is op het PSN jouw grind als hoogste op dat stuk worden neergezet, echt een super toevoeging (hoewel het mij nog niet gelukt is iemand te verbeteren).
Al met al is Tony Hawks Project 8 een super game, en duidelijk de beste die de serie kent. Neversoft weet zowel de gameplay als de grafische kant naar de volgende generatie te brengen. Wees verstandig, laat al die sport games liggen en koop THP8!
Cijfer: 8.2