NBA Street Homecourt Review

maandag, 09 april 2007 om 17:57
Totaal nieuw genre?
Vroeger, toen basketbal games nog simpel waren en waar soms trucjes aan te pas kwamen is nu volkomen verleden tijd geworden. Er is in de loop van de tijd een totaal nieuw soort basketbal game genre geboren met trucjes waar je mond van open valt. Van het springen in de lucht (tot boven de basket!) tot het tegen iemands hoofd aangooien met de basketbal. Realistisch is het niet maar leuk wel! In de hele NBA Street serie konden we al genieten van dit fantastische genre. EA heeft het weer geflikt om van het nieuwe deel een spectaculaire game te maken.
Je hebt veel te doen
Homecourt kent vele modi. Naast de modus 'Pick Up' waar je snel een potje kan spelen heb je ook de uitgebreide modus 'Homecourt Challenge'. Wanneer je deze modus kiest moet je een basketballer maken waar je het hele gezicht aan kan veranderen. Je kunt er dus voor zorgen dat jij later bij de top hoort door jezelf na te maken. Bij een speler horen skills die in een staafdiagram staan en tonen hoe goed je bent. Elk balkje gaat tot de 100 punten. Nadat je klaar bent met het ontwerpen van je eigen speler kun je 150 punten onderverdelen in die 8 balkjes die staan voor het werpen, pasen, dunken, blocken, handelen, stelen, kracht en snelheid. Wil je bijvoorbeeld dat je speler heel goed kan gooien, dan geef je dat balkje 100 (of iets minder) punten. Om een team te vormen kun je uit een aantal spelers kiezen. Ieder heeft zo zijn eigen specialiteiten. Kan je eigen speler heel goed gooien, dan zou het niet slim zijn om een speler aan te team te voegen die ook goed kan gooien. Een speler die goed kan dunken zou bijvoorbeeld een betere optie zijn. Na een team gemaakt te hebben kun je het opnemen tegen andere spelers. Deze spelers kun je selecteren op het basketbalveld. Niet alle wedstrijden zijn hetzelfde, en daar bedoel ik het doel van de wedstrijd mee. Als je namelijk een wedstrijd speelt waarin je moet dunken dan zullen de punten die je scoort via het gooien niet tellen. Je hebt een Dunk-only, Shoot-only, Gamebreaker en Best of wedstrijden. Alles spreekt voor zich. Wanneer je de modus 'Homecourt Challenge' wel gezien hebt kun je uit de voeten tegen andere mensen uit de hele wereld, of gewoon tegen iemand naast je op de bank. Voordat de wedstrijd begint kun je instellen wat voor een wedstrijd je wilt spelen en tot hoeveel punten je wilt spelen. Dit maakt de speelduur aanzienlijk langer, een zeer positief punt dus! Voor de beginnelingen is er de oefenmogelijkheid. Hier wordt je uitgelegd hoe alles in elkaar zit en waar de knoppen bedoeld voor zijn. Als je dit niet weer kom je niet ver met deze game. Heb je de mogelijkheden al een beetje door? Probeer dan eens een oefenwedstrijd.
Enorme keuze aan trucs
NBA Street staat bekend om de fraaie trucjes. Er komen zelfs breakdance moves bij te pas. Hoe meer trucjes je uitvoert hoe voller het gamebreaker balkje wordt. Verlies je de bal dan hadden de trucjes geen nut. Echter wanneer je scoort zullen de trucs wel effect hebben en zal de behaalde score in het balkje blijven staan. Het nut van een gamebreaker is dat je, wanneer je die activeert door, veel meer kunten kan krijgen dan wanneer je normaal scoort. Eenmaal de gamebreaker geactiveerd is, dit doe je door in de cirkel (midden van het veld) te lopen en op driehoekje te drukken, moet je zoveel mogelijk trucjes maken om het balkje vol te laten lopen. Hoe voller die wordt hoe meer punten er bij je score opgeteld worden. De trucjes zijn erg uitgebreid. Deze maak je door het vierkantje of het driehoekje in te drukken gecombineerd met de R1, R2, L1 en R2 toetsen. Enkele voorbeelden zijn: de bal door iemands benen laten gaan, op je rug draaien, handstand maken of gewoon dribbelen. Eenmaal aangekomen bij de basket is je de taak opgelegd om de bal zo mooi mogelijk af te ronden. Dit kan door te gooien, raak je buiten de cirkel, dan krijg je 2 punten, anders gewoon 1 punt. Dunken blijft uiteraard de mooiste manier om het af te maken. Wanneer iemand dit als specialiteit heeft kan hij hier 2 punten uit halen. Dit gaat simpelweg door 2 keer te scoren op het zelfde moment. Als hij scoort vangt hij de bal op onder de basket en gooit hij de bal er nog een keer in. Met het pijltje naar boven en beneden kun je ook een aanval opzetten. Druk je op één van de twee dan zal er speler de lucht in springen en kan hij de bal genadeloos de basket in gooien. Als je op het andere pijltje drukt gaat iemand op de rand van de cirkel op z'n knieën zitten die je kan gebruiken als opstapje. Doe je vijand dit? Duw hem dan zo snel mogelijk weg met driehoekje. Als je team geen balbezit heeft moet je de bal zien te veroveren. Ook dit kan met de driehoeks-knop. Is je tegenstander in scoringspositie en wil hij dunken? Dan kun het proberen om 'm weg te duwen met de rondjes-knop.
Basketballen in een next-gen jasje
Alle trucjes zijn in fantastische graphics weergegeven. De stijl die Electronic Arts gecreeërd heeft is om je vingers bij af te likken. Zodra de gamebreaker geactiveerd is kun je dit nadrukkelijk zien doordat de kleuren maar de zwart-wit kant op gaan. Wel zijn er nadelen. Niet grote maar moet toch gemeld worden. Zo zie je regelmatig armen door lichamen gaan. De game is dan misschien verre van realistisch maar dit zou toch niet moeten kunnen. Als je bij dit soort momenten je ogen dicht doet kun je gewoon geen negatieve dingen proberen te bedenken. Grafisch is het een echte topgame!
Met veel (goede) games bij de PlayStation 3 launch is het moeilijk kiezen. MotorStorm en Resistance zijn twee toppers en veel mensen hebben geen geld voor nog een derde game. De gevolgen zijn dat een game als NBA Street in de winkels blijft liggen en alleen gehaald zullen worden door de echte die-hard fans van het basketbal. Dit zorgt ervoor dat niet veel mensen online te bekennen zijn. Gelukkig kan de singleplayer je heel lang boeien.
Cijfer: 8.7