Call of Duty: Modern Warfare 3 - Collection 2 Review

zondag, 27 mei 2012 om 13:30
Call of Duty: Modern Warfare 3 blijft de multiplayerlijsten op alle platformen regeren en wordt door miljoenen mensen gespeeld. Om al deze gamers van nieuwe content te voorzien, worden er verschillende uitbreidingen uitgegeven en het is nu alweer tijd voor het tweede pakket, Collection 2.
Infinity Ward beloofde ons eind vorig jaar dat het meer gevarieerde downloadbare content zou uitbrengen. In de recensie van het eerste grote uitbreidingspakket, Collection 1, werd al duidelijk dat dit niet het geval was. Deze keer probeert Infinity Ward het opnieuw met drie nieuwe multiplayer mappen, twee spec-ops missies en een nieuwe gamemodus. Of de ontwikkelaar met dit nieuwe pakket wel zijn beloftes nakomt, kun je lezen in deze recensie.
Spelen met de doden
De multiplayermappen zijn en blijven een traditie binnen de Call of Duty franchise. Jaar in, jaar uit brengen de ontwikkelaars mappen uit als DLC en ook deze keer is dit niet anders. In Collection 2 kunnen we aan de slag met drie nieuwe mappen: Sanctuary, Foundation en Oasis.
Sanctuary speelt zich af in Griekenland, waar je elkaar heel toepasselijk afmaakt op een kerkhof. De map kent veel smalle gangen, maar langs de randen van de map kan er ook op lange afstand flink gevochten worden. Het ontwerp en kleurenpalet zijn mooi gekozen en geven een rustig gevoel. Ook voelt de map nieuw aan en niet als een kopie van een andere map.
Verticale gameplay
Voor Foundation reis je af naar Korea, waar een verlaten cementfabriek staat te wachten om als slagveld te fungeren. De map kent veel hoogteverschil en je zal dan ook veel omhoog kijken naar de vele paadjes om die ene vijand te spotten en te doden. Hoewel de map klinkt als een sniper-hemel, is het gebruik van lichtere wapens ook zeer effectief en daardoor behoudt de map zijn balans. Ook bij deze map krijg je niet het gevoel dat je er al eens eerder hebt gelopen en de fabriek is dan ook een leuke plek om mensen af te maken.
Oasis speelt zich af in een tropisch hotel. Vroeger was het een heerlijk onderkomen voor toeristen, nu is het een schietterrein voor online soldaten. Oasis bestaat uit een heleboel losse weggetjes met een hoop knelpunten. Wees daarom altijd voorbereid als je de hoek omgaat. De map is fraai weergegeven en straalt enorm. Het kleurenpalet is mooi licht en de bouwstijl van het hotel is fraai om naar te kijken.
Samenwerken
Behalve de multiplayermappen kan er ook weer tijd in de Spec-Ops modus van de game gestopt worden. In de twee nieuwe missies, Kill Switch en Iron Clad, wordt er weer een hoop lood door vijanden geknald. In Kill Switch is de opdracht om een EMP af te laten gaan en vervolgens te vluchten. Terwijl de ene persoon vanaf de grond naar het gebouw rent waar de EMP geplaatst moet worden, geeft de andere speler ondersteuning vanuit een hijskraan met zijn sniper.
Het actiegehalte tijdens de missie blijft hoog en vele auto’s zullen tijdens het schieten dan ook sneuvelen. Eenmaal bij het gebouw aangekomen krijgt de onersteunende speler de beschikking over een Reaper, waarmee hij de versterkingen van de vijand kan afslaan. Hierdoor kan de speler veilig de EMP plaatsen.
Mechanisch monster
In Iron Clad moet je door de vijandelijke linies om uit Hamburg te kunnen vluchten. Een persoon gaat te voet op pad om vijanden dood te schieten en blokkades uit de weg te ruimen. Hierdoor kan hij plaatsmaken voor de andere speler, die de bestuurder van een tank is. Dit is een primeur, want nooit eerder in de Modern Warfare-serie was het mogelijk om in zo'n mechanisch monster te rijden. Als je door Hamburg rijdt, wordt het je moeilijk gemaakt door aanvallen van onder andere vijandelijk tanks en helikopters. Pas op dat je deze vijanden op tijd uitschakelt, want de tank heeft een beperkte hoeveelheid levenspunten en mag dus niet te vaak geraakt worden.
Beide missies zijn weer op en top actievol geworden, maar ook weer zeer kort. Hoewel de replay-waarde aardig hoog is, zijn de spec-ops missies toch een beetje teleurstellende uitbreidingen, want de speeltijd van de twee missies is maar vijftien minuten. Het zou dan ook beter zijn als Infinty Ward zich meer richt op de multiplayer.
Face Off
Gelukkig heeft de ontwikkelaar dat gedaan en heeft het zelfs een hele nieuwe gamemodus ontwikkeld. In Face Off ga je in 1 vs. 1 of 2 vs. 2 gevechten de strijd tegen elkaar aan op speciaal ontworpen mappen. Hoewel er vier mappen ontwikkeld zijn, tellen er maar twee mee voor Collection 2: Getaway en Lookout. Dee andere twee mappen, Erosion en Aground, zijn voor iedereen beschikbaar en kosten niets. Een cadeautje van Infinity Ward dus.
De eerste map, Getaway, is kort gezegd een tropische villa die helemaal doorzeefd wordt met kogels. De actie is vlot en je moet altijd op je hoede blijven om te weten of je niet alsnog in je rug wordt aangevallen. De map is vrolijk en de zee geeft een heerlijk fris gevoel aan het geheel. Van binnen ziet alles er ook prachtig uit met een mooi glinsterend aquarium en als klapper een kluis die vol ligt met cocaïne.
Zandhappen
Lookout brengt ons naar Afghanistan, waar we de woestijn opzoeken en schuilen in bunkers. Ook deze map brengt snelle gameplay, maar kent helaas ook een minpunt. De heuvel die zich op de map bevindt, is een goede plek om je vijand op te wachten. Daarom zie je dan ook veel mensen campen op deze heuvel, een actie die zeer gehaat wordt in de Call of Duty community. Gelukkig ligt dit aan de spelers en als je een stilzitter tegenkomt kun je altijd een ander potje zoeken.
Face Off is de grootste en de beste toevoeging die Collection 2 aan Call of Duty: Modern Warfare 3 biedt. De gameplay die ontstaat bij deze gamemodus is een stuk sneller dan je gewend bent, maar het tempo speelt heerlijk weg. Hoewel de gamemodus eigenlijk een kleine versie van Team Deathmatch is voelt het, mede door de speciaal ontworpen mappen, als een totaal andere ervaring.
Uit balans
Helaas is de balans in Collection 2 verloren gegaan. Terwijl Face Off verfrissende gameplay aflevert, voelen de spec-ops missies een beetje leeg aan. Dit komt omdat de speeltijd gewoonweg te kort is. De multiplayermappen zijn zoals altijd goed en deze keer zijn ze ook van mooie omgevingen en kleuren voorzien. De mappen doen echter niets speciaals en je koopt deze uitbreiding dan ook voor de Face Off. Met dit alles opgeteld en met een prijskaartje van 15 euro, zal vooral de doorgewinterde Call of Duty gamer overgaan tot het aanschaffen van Collection 2.