Cadence of Hyrule Character Pack Review

zaterdag, 22 augustus 2020 om 11:00
de vijf nieuwe personagesf1596871464
Cadence of Hyrule heeft op tijd van schrijven een paar weken geleden een seizoenspas gekregen. Daar zijn wij, fans van Cadence of Hyrule en/of Crypt of the Necrodancer erg blij mee! Het eerste deel van de pas is nu te spelen: de Character Pack. Die nemen wij in deze review onder de loep.
De Character Pack voegt, tot niemands verrassing, speelbare personages toe aan Cadence of Hyrule. Vijf om precies te zijn. Dit verdubbelt het huidige rooster. Voorheen konden we spelen als Cadence, Link, Zelda, Yves en Octavo. Nu zijn daar Frederick 'Freddy' Merchanty, Impala, Aria, Shadow Link en Shadow Zelda bij gekomen. De intentie van deze uitbreiding is eigenlijk meteen duidelijk. Er wordt meer herspeelbaarheid toegevoegd. In een Dungeon Crawler zijn meer personages altijd welkom, zelfs in een Dungeon Crawler Light zoals Cadence of Hyrule.

Wie zijn de nieuwe personages?

De vraag die meteen bij iedereen naar boven komt is: wie zijn die nieuwe personages, en wat kunnen ze? Nou niet gevreesd, dat gaan wij voor jullie beantwoorden. Ze komen allemaal uit een van de twee gameseries waar Cadence of Hyrule mee verbonden is. Freddy, Impala en Aria komen uit Crypt of the Necrodancer. Daarbij komt Freddy ook voor in Cadence. Hij is namelijk de winkeleigenaar die je op verschillende plekken kan vinden. Shadow Link en Shadow Zelda, daarentegen, zijn bekende personages uit de Zelda-reeks. Elk hebben ze hun eigen vaardigheden en assortiment aan wapens die gevonden kunnen worden. Ook hebben ze speciale regels waar de speler rekening mee moet houden. Een ander personage spelen geeft Cadence dus net even een andere draai. Dit is opzich al fantastisch. Het geeft fans namelijk een reden om alles uit te proberen. Laten we elk personage een voor een bespreken.
impala begintf1596872415

Impala

We beginnen bij Impala. Zoals haar naam suggereert is haar forte vijanden steken. Impala kan alleen speren vinden als wapens tijdens je avontuur. Ook kan ze met R haar speer voor zich uit houden. Dit is vergelijkbaar met Links schild, maar met twee belangrijke verschillen. Met de speer voor zich uit kan Impala niet draaien. Daar staat tegenover dat ze vijanden kan steken met dit 'schild'. Het is zelfs krachtiger dan haar normale aanval. Impala's L-knop is een aanval. Ze doet een stap voorwaarts en slaat alles drie vakjes voor haar. Ten slotte kan ze zich als een ninja terugtrekken. Als ze volle stamina heeft laat Impala automatisch een pop achter en doet een stap opzij als ze door iets geraakt wordt. Je verliest dan wat stamina, maar neemt geen schade.

Freddy

Iedereen die Crypt of Cadence heeft gespeeld weet dat Freddy de zingende winkeleigenaar is. Je weet dat hij in de buurt is als je zijn gezang hoort en hij heeft altijd iets leuks in de verkoop. Maar veel fans weten ook dat hij geen pushover is. Val hem aan en hij maakt je gelijk af. Nou, nu mogen we met hem op avontuur. Freddy kan dolken, speren, rapiers, greatswords en flails gebruiken. Dat is hetzelfde assortiment als Zelda! Bovendien kan hij met een druk op de R-knop vijanden om hem heen verdoven door plotseling een noot te zingen. Ook kan hij geld gooien op vijanden met L. Dat kost bovendien rupees in plaats van stamina. En als Freddy zijn laatste hartje verliest verandert hij in de Phantom of the Shopera. Hij verliest dan alle vaardigheden en heeft enkel nog een dolk om mee aan te vallen. Als je geraakt wordt als de Phantom ben je dood. Maar als je erin slaagt een Rupee op te pakken komt Freddy weer tot leven met een half hartje.
Dit is allemaal best wel gaaf, maar er staat wel wat tegenover. Ten eerste verliest Freddy na elke acht maten (tijdens combat) een rupee. Bovendien zijn alle winkels leeg! Niet gek, want jij bent de eigenaar... Wel kan je voorwerpen verkopen in deze lege winkels. Door op een vakje te stappen laat je een voorwerp achter, wat na een aantal maten automatisch verkocht wordt. Niet dat er veel is om je geld aan uit te geven, met die lege winkels...
frederick gaat neer

Aria

Fans die Crypt uitgespeeld hebben weten eigenlijk al wat Aria doet. Zij is al veel langer dan Cadence het slachtoffer van de vloek, waardoor de melodie een nog krachtiger effect op haar heeft. Als gevolg neemt ze een halve hart aan schade als zij een maat mist. Ik zie wat je denkt: "Ohh, dat kan ik hebben!" Fout! Aria heeft namelijk maar een halve hart en kan dat niet verhogen. Een maat missen is dus gelijk fataal. En eenmaal geraakt worden ook. Maar daar houdt het nog niet op. Aria heeft geen vaardigheden en kan enkel de dolk als wapen gebruiken. Ze is dus eigenlijk de ultieme uitdaging, expliciet gemaakt voor de verharde Cadence of Necrodancer veteranen! Zelfs Yves, die je vrij kan spelen voor extra uitdaging, is een stuk makkelijker om te spelen.

Shadow Link en Shadow Zelda

Aan de Shadowvormen van Link en Zelda is wat minder aan te merken, dus we hebben ze samen in een categorie gestopt. Ze zijn vrijwel hetzelfde als hun 'normale' tegenhanger. Sterker nog, wij moesten even opzoeken wat er nou anders was. Ze hebben elk twee verschillen. Ten eerste zien ze er anders uit. Ten tweede werkt van allebei een vaardigheid net even iets anders. Shadow Links Spin Attack trekt vijanden aan terwijl het opgeladen wordt. En Shadow Zelda's Nayru's Love reflecteert projectielen voor twee maten in plaats van een. Ze zijn dus allebei net even iets krachtiger dan de originele Cadence personages, maar het is vooral een alternatieve skin.
shadow zeldaf1596874039

Ons oordeel

Nu hebben we alle personages besproken, maar wat vinden wij er eigenlijk van? Nou, dat verschilt heel erg per personage. Laat ik even allereerst verduidelijken dat Shadow Link en Shadow Zelda weinig toevoegen. Ja, ze zien er qua uiterlijk gaaf uit, maar dat is niet genoeg om ons weer terug het spel in te brengen. Het is hetzelfde liedje (letterlijk), wat toch weer teleurstellend is. Tegelijkertijd is Aria het andere extreem. Gooi alles wat je geleerd hebt maar door het raam, want alles wordt naar het absolute minimum gebracht. Aria is eigenlijk alleen leuk als je écht goed bent in Cadence. Dat was ook zo in Crypt, maar dat spel was veel meer gericht op hardcore spelers. Cadence is een veel lichtere versie, waarbij de frustratie van een moeilijk personage als deze niet hetzelfde genot brengt.
De echte uitblinkers zijn Freddy en Impala. We moeten eerlijk toegeven dat ze iets krachtiger zijn dan de rest, waardoor het spel wat gemakkelijker wordt. Maar dat is niet iets waar we ons aan stoorden. In plaats daarvan genoten we van de verschillende dingen die zij konden doen, en de manier waarop dat het spel veranderde. En ze zijn ook leuk vormgegeven. Vooral Freddy is helemaal in thema. Als leuk extratje begint hij te zingen als je stil staat. En als je iets verkoopt in de winkel verschijnt er een kartonnen versie van hem, die iets anders zingt. Samen kunnen ze een duet doen! Alleen al voor Freddy zouden wij de Character Pack van Cadence of Hyrule aan willen raden. En het ninja thema van Impala, met haar speertechnieken en afleidingsclone zijn erg geinig. Het is alleen jammer dat twee van de andere personages zo teleurstellen en dat Aria net niet past bij de toon van deze game.
shadow linkf1596875451

Twee perspectieven

Er zijn eigenlijk twee manieren om naar deze uitbreiding te kijken. De Character Pack voegt vijf personages toe, waarvan twee niet echt wat bijdragen en een gericht is op een heel specifiek publiek. Of het voegt twee nieuwe personages, een extreme modus en skins voor Link en Zelda toe. Als we de eerste manier aanhouden is de uitbreiding zeer teleurstellend. Als de personages los gekocht konden worden zouden we Freddy direct aanraden en Impala als je op hem uitgekeken bent, maar de rest kan je laten zitten. Het andere perspectief klinkt al een stuk beter. Aria niet zien als een personage, maar als extreme modus zet haar in een heel ander licht. Ze zal nog steeds alleen werken voor bepaalde spelers, maar de rest kan haar gewoon negeren. En als skins voor Link en Zelda werken de Shadow versies prima. Ze zien er inderdaad gaaf uit!

De Character Pack is minder dan wat het in eerste instantie belooft. Om het in het beste licht te zetten moet je het eigenlijk op een andere manier bekijken. Daarom denken we ook niet dat we deze uitbreiding op Cadence of Hyrule zoals het nu is aan kunnen raden. Wel is Freddy écht heel gaaf om te spelen en zullen sommigen de extreme uitdaging van Aria wel kunnen waarderen. Maar wij zouden de seizoenspas zoals die nu is nog even laten liggen. Hopelijk zullen de andere twee uitbreidingen toch wat meer plezier brengen!