Dragon's Dogma Preview

Preview
zaterdag, 05 mei 2012 om 18:00
xgn google image
Eind deze maand is het zover: Dragon’s Dogma komt dan uit voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De grote vraag is of dit spel de troonopvolger van het onverwoestbare The Elder Scrolls V: Skyrim wordt. Een een-na-laatste check met een vroege versie moet het voorlopige antwoord geven, nadat in de vorige impressie al werd verteld dat het in ieder geval goed in elkaar zit.
Dragon’s Dogma heeft veel redenen om een aanschaf waard te zijn. Het heeft iets unieks, het heeft iets nieuws. Het komt namelijk niet meteen over als een soort kopie van één of andere role-playing game, of een samenstelling van allerlei elementen uit andere games. Nee, Capcom wil ervoor zorgen dat Dragon’s Dogma een toonaangevend spel wordt.
Gameplay boven verhaal
Zijn er nieuwe dingen te vinden in Dragon’s Dogma, ten opzichte van de eerdere speelsessie? Nee, maar er zijn wel opnieuw veel uren besteed aan de rest van het spel. De conclusie mag getrokken worden: voor het verhaal koop je 'm niet. Het doet je denken aan Dark Souls, waar de gameplay bovengeschikt is en daardoor de speler het gevoel geeft dat ze het spel konden overwinnen. Niet beleven, maar participeren.
In het verhaal wordt de protagonist, die je overigens zelf hebt gecreëerd, aangevallen door een draak en vervolgens van zijn hart bestolen – niet bepaald het meest originele verhaal ooit verzonnen. Nee, er zijn geen legendes in Dragon’s Dogma te vinden en te lezen, die je wel van games als Dragon Age en The Elder Scrolls gewend bent. Je zult dus tijdens het spelen niet het gevoel hebben dat je op zoek bent naar die ene draak.
Eindbazen
Nee, je zult voornamelijk bezig zijn met het verbeteren van je eigen vaardigheden en het verslaan van de meest moeilijke bazen. Dragon’s Dogma geeft je die uitdaging. Niet zo moeilijk als in Dark Souls, maar je moet wel voorovergebogen zitten mocht je die ene eindbaas willen verslaan. Het spel zit dan ook vol met hele uitdagende eindbazen, die je ieder op een unieke manier moet verslaan. Het doet je denken aan Shadow of the Colossus, aangezien het hier ook mogelijk is om de vijand vast te pakken en te beklimmen. Ja, je krijgt hier veel meer mogelijkheden in de combat dan de meeste RPG’s.
Want wat dacht je van heerlijke gameplay die uitstekend verzorgd is door vele soorten aanvallen. Hierdoor zul je vanzelf je best doen om de meest spectaculaire combo’s te maken. Dat is heerlijk. Op deze manier blijven de gevechten constant in beweging. Betrokken bij de gameplay ben je dus zeker.
Overleven
Al die positieve uitlatingen over de gameplay gaan gepaard met een nog sterk punt van Dragon’s Dogma; het is overleven geblazen. Op sommige momenten is het spel zó moeilijk, dat je soms wegrent in de hoop dat de vijanden je met rust laten. Even die rust pakken. Even goed nadenken hoe jij en je teamgenoten het gaan aanpakken. Of even terug naar het dorpje, waar je snel alle gezondheidsdrankjes koopt. Inderdaad, op veel momenten zul je het echt lastig krijgen. Het doet je aan Dark Souls denken. Fijn om te zien dat de moeilijkheidsgraad weer eens stijgt in games.
Online co-op maar toch geen online co-op
Het paradepaardje van Capcom is het pawn systeem. Eenvoudig uitgelegd: het zijn je teamgenoten. Je creëert je eigen teamgenoot, die je voor altijd je vaste steun zal zijn. Maar nu komt het mooie; je kunt je pawns delen met andere mensen uit de hele wereld. Capcom zorgt er ook nog eens voor dat dat aangemoedigd wordt. Je moet namelijk drie teamgenoten hebben, dus dat betekent dat die twee andere teamgenoten van iemand anders moeten afkomen. Die kunnen van -doe 's gek - Japanners zijn, maar ook van je beste vrienden. Het mooie hieraan is dat dergelijke pawns een enorme toevoeging kunnen zijn. Stel, je zit bij die ene missie bij dat kasteel, en je weet bij godganse niet wat je moet doen. Nou, wellicht heeft die pawn van Johan wel die quest al gedaan en dus kan hij je tips geven.
Het is een nieuwe vorm van online gameplay, wat ongetwijfeld in de toekomst in andere games zal voorkomen. Vooral bij RPG’s waar je met teamgenoten moet samenwerken, zoals Dragon Age. Het is zo’n verdomd handig systeem. Je hoeft niet meer te wachten op die ene vriend die altijd zo laat van voetbaltraining komt, nee. Je kunt het nu doen met zijn teamgenoot, die eigenlijk een fijnere teamgenoot is dan hijzelf.
Die graphics...
Het is vooralsnog niet zeker hoeveel woorden en zinnen er besteed kunnen worden aan de grafische pracht van Dragon’s Dogma. En dat is natuurlijk sarcastisch bedoeld, verdomme. Wat ziet Dragon’s Dogma er toch onaantrekkelijk uit. Capcom probeert hiermee een westerse uitstraling te ontwikkelen, maar faalt daar behoorlijk in. En dat terwijl de Japanse uitgever en ontwikkelaar een genie is op het gebied van prachtige grafische stijlen. Een beetje jammer is dat.
De troonopvolger?
De vraag of Dragon’s Dogma de troonopvolger van The Elder Scrolls V: Skyrim lijkt te worden, kan duidelijk worden beantwoord. Het is geen troonopvolger, en het is ook niet de onderkoning. Dragon’s Dogma lijkt de troon van effectieve teambuilding role-playing games te pakken. Het zijn net als de clichématige appels en peren-vergelijking, maar daar slaat het eigenlijk wel op. Mensen die van goede gameplay houden, moeten dit spel zeker in de gaten houden. Voor het verhaal en de graphics doe je het namelijk niet.