Assassin's Creed Origins Curse of the Pharaohs Review - Geweldig

woensdag, 14 maart 2018 om 12:54
De vloek van de eeuwenoude farao’s die schatgravers achtervolgt tot aan hun dood. Het is een fabeltje dat al decennia tot de verbeelding spreekt als we denken aan Egypte. Maar misschien zit er toch iets meer achter. Wij hebben het onderzocht en onze bevindingen kun je lezen in deze Assassin’s Creed Origins Curse of the Pharaohs review.
In de Curse of the Pharaohs DLC nemen we weer een sprongetje in de tijd, net zoals in de Hidden Ones DLC die uitkwam in januari. Het is nu vier jaar na het einde van de Hidden Ones en Bayek trekt naar het zuidelijker gelegen Upper Egypt - de Egyptenaren volgen immers de Nijl en niet de windstreken. Er is namelijk onrust in de grote stad Thebes, want er doen verhalen de ronde dat de oude Farao’s zijn opgestaan om hun wraak uit te oefenen op de zondige bewoners.
Veel tijd om de geloofwaardigheid van die verhalen te achterhalen is niet nodig, want Bayek is nog niet eens van de boot gestapt of een mythisch figuur verschijnt vanuit het niets en begint in te hakken op de plaatselijke soldaten en onfortuinlijke voorbijgangers. Natuurlijk voelt onze vertrouwde Assassin dat het zijn taak is om erachter te komen wat er in godsnaam aan de hand is, wie ervoor verantwoordelijk is en hoe het gestopt kan worden.
Assassin's Creed Origins Curse of the Pharaohs review

Een rumoerige periode

Waar de Hidden Ones DLC zich voornamelijk focust op de Romeinse verovering van Egyptisch grondgebied, daar gaat de Curse of the Pharaohs DLC meer terug naar de roots van Egypte met de farao’s en de verschillende goden. Het gaat daarnaast ook dieper in op één van de meest interessante periodes van de Egyptische geschiedenis, tijdens de regeerperiode van de farao Akhenaten en zijn beeldschone vrouw Nefertiti.
De Egyptenaren staan bekend om hun Polytheïsme, het aanbidden en geloven in meerdere goden, maar Akhenaten en Nefertiti probeerden daar verandering in te brengen. Zij geloofden alleen in Aten of de zonneschijf en forceerden deze religie op aan de rest van het land met hun revolutie. Dat de DLC zich op dit tweetal focust zorgt voor een interessant verhaal waarbij je constant afvraagt waar er gaat gebeuren bij de volgende missie.
Bovendien is de verhaallijn van Curse of the Pharaohs allesbehalve kort met een duur van ruim vijftien uur, het ligt er maar net aan hoeveel zijmissies je wilt gaan doen. Net zoals het hoofdverhaal heb je meerdere keren het idee dat je het einde van de game hebt bereikt, om vervolgens het verhaal een twist te zien maken en erachter komen dat je nog niet eens een fractie hebt voltooid. Dat komt ook duidelijk terug in de verhoging van het maximale level met tien levels, in plaats van vijf levels van de vorige DLC.

De toerist uithangen in het Oude Egypte

De nieuwe gebieden in Upper Egypt zijn een waar plezier om te bezoeken en te bekijken, met veel locaties die tot de verbeelding spreken van mensen die hebben opgelet bij de lessen geschiedenis over Egypte. Van de machtige stad Thebes, die lang de hoofdstad is geweest van Egypte en waar lang de farao’s hebben geregeerd, tot aan de prachtige en rijke tempels van Luxor en Karnak.
Maar de regio is ook thuis aan de grootste magneet van grafrovers: de Valley of Kings. In deze droge vallei zijn alle machtige mensen vroeger begraven, van hoge ambtenaren tot aan de farao’s zelf. Dus als je altijd al een bezoekje hebt willen brengen aan de tombes van Ramses, Tutankhamun en natuurlijk Nefertiti en Akhenaten, dan ben je bij Curse of the Pharaohs aan het goede adres. De vallei biedt daarnaast ook toegang tot één van de meest opmerkelijk locaties in Assassin’s Creed Origins, maar die zullen we niet verklappen.

Nieuwe vaardigheden om mee te spelen

De eerdergenoemde verhoging van het maximale level is overigens niet alleen een simpele manier om gebieden uitdagend te houden, je wordt deze keer ook echt beloond voor het behalen van een nieuw level. In de Hidden Ones DLC waren de extra punten in vaardigheden meer bedoeld om nog niet vrijgespeelde vaardigheden te unlocken, maar in de nieuwe DLC zijn er ook nieuwe vaardigheden toegevoegd.
Met name op het gebied van bogen zijn er wat nieuwe speeltjes voor Bayek. Zo zorgen Warrior Bows er automatisch voor dat het desbetreffende slachtoffer gaat bloeden en Hunter Bows kunnen met de nieuwe vaardigheid recht door schilden heen schieten. Ideaal voor die vervelende kapiteins met hun grote schilden. Maar ook in de andere categorieën zijn er nieuwe vaardigheden vrij te spelen die voor interessante veranderingen zorgen tijdens combat.

Van het kastje naar de muur

Is alles dan goed aan de Curse of the Pharaohs DLC? Nee, dat kunnen we helaas niet zeggen. We zijn een fan van het verhaal, maar er zijn stukken in het verhaal waar Bayek wel heel erg van het kastje naar de muur wordt gestuurd of waar hij keer op keer ergens net te laat aankomt. Een keertje is dat wel leuk, maar als dat vrij constant en vaker gebeurt voelt het aan alsof de ontwikkelaar het verhaal op bepaalde punten kunstmatig verlengt door het volgende stukje in de puzzel steeds verder weg te schuiven voor onze neus.
En hoewel Bayek alweer bewijst wat voor heerlijk karakter hij is, heeft hij een paar momentjes die raar op ons overkomen. Wanneer hij bijvoorbeeld op een locatie terechtkomt waar de gemiddelde Egyptenaar en zelfs geen Assassin normaal ooit komt, reageert hij wel heel koeltjes en kortaf. Terwijl de speler ondertussen met grote ogen en ongeloof staat kijken.

Assassin’s Creed Origins Curse of the Pharaohs Review - Een prachtige geschiedenisles

Maar die kleine puntjes mogen de pret allesbehalve drukken in Assassin’s Creed Origins Curse of the Pharaohs. Het verhaal neemt een zeer interessant en controversieel stukje geschiedenis onder de loep, heeft een paar prachtige verrassingen in petto voor de speler en brengt hem of haar bovendien op de mooiste plekken die Egypte te bieden heeft. Met content die je zoet zal houden voor de komende vijftien tot twintig uur is het prijskaartje van twintig euro bovendien een zeer nette prijs. In ieder geval een stuk lager dan een cruise langs de Nijl.