Kirby Star Allies Review - Hoe meer vrienden hoe meer vreugd

woensdag, 14 maart 2018 om 15:00
Het is zover: Kirby maakt zijn debuut op de Nintendo Switch met Kirby Star Allies! Deze 2D platformer speelt zoals we gewend zijn van Kirby, maar focust zich vooral op het co-op plezier dat het spel biedt. Weet dit spel jou en je vrienden te overtuigen? Dat lees je in onze Kirby Star Allies review.
Wij houden van Kirby spellen. De roze bol maakt bijna nooit een misstap, en wanneer dat wel het geval is, weet zijn suikerzoete charme je vast alsnog te veroveren. Vooral de afgelopen jaren gaat het lekker met Kirby's carrière, dankzij grote 2D avonturen zoals Return to Dream Land, Triple Deluxe en Planet Robobot.
Met Kirby Star Allies wordt er een vierde titel aan dit rijtje toegevoegd, want dit spel speelt in principe precies zoals je verwacht van een Kirby game. Maar net als al de vorige titels biedt het spel een gloednieuwe gimmick dat het spel toch nog onderscheid van de rest.
In het geval van Kirby Star Allies zijn dat de vrienden helpers en de verschillende vriendenkrachten die daarbij komen kijken. Deze nieuwe toevoeging focust zich volledig op de multiplayer die het spel te biedt.
Kirby Star Allies Review

Je bent niet alleen

Dream Land wordt weer eens aangevallen door een nieuw kwaad, en heel planeet Popstar is in rep en roer. Gelukkig blijft Kirby ongedeerd tijdens deze invasie en krijgt hij er zelfs een nieuwe kracht bij: de kracht om de harten van zijn tegenstanders te veroveren!
Met één druk op de X-knop gooit Kirby zijn roze hartje naar een vijand toe zodat deze bij jou in het krijt komt te staan. Kirby kan in totaal maximaal vier vrienden tegelijk hebben. De vrienden hebben allemaal hun eigen unieke krachten, gebaseerd op de vele kopieerkrachten die Kirby kan bemachtigen. Deze vrienden zullen Kirby overal volgen en hem helpen verschillende obstakels te overwinnen.
Deze nieuwe mechaniek is ontzettend charmant en slim, want niet alleen is het een genot om Kirby en zijn schattige vriendjes hard aan het werk te zien, maar ook zijn al deze vriendjes speelbaar. Op elk moment kan één van jouw vrienden of vriendinnen een controller of joy-con erbij pakken en in het avontuur meespelen!
Kirby Star Allies Review

Van je vrienden moet je het hebben

Laten we maar gewoon met de deur in huis vallen: de co-op van Kirby Star Allies is geweldig. Net als in voorafgaande spellen zoals New Super Mario Bros Wii en Kirby Return to Dream Land moedigt het spel spelers aan goed samen te werken. De speler die Kirby bestuurt heeft wel de meeste rechten, want het spel focust zich wel volledig op speler 1. Alle andere spelers kunnen binnen het kader waar speler 1 zich bevindt zo behulpzaam of on behulpzaam zijn als ze zelf willen. Je kunt de co-op van Kirby Star Allies dan ook meer beschouwen als het ondersteunen van speler 1, dan dat elke speler vrij speelt.
Dit zorgt voor ijzersterk teamwerk, of de meest hilarische momenten onderling. Terwijl Kirby zoals altijd allerlei verschillende kopieerkrachten kan oppakken, kunnen de vrienden ook elk moment een ander gedaante naar keuze aannemen door op de X knop te drukken. Zo kunnen spelers strategisch kiezen welke vriend ze willen zijn om Kirby een handje te helpen. Dit is erg slim aangepakt, want zo kom je nooit voor verrassingen te staan en heb je altijd de juiste kracht bij om een puzzel op te lossen.
Er zijn talloze kopieerkrachten te vinden in Kirby Star Allies. Oude bekenden keren terug, maar ook nieuwe krachten zoals Artist, Spider en Staff zullen Kirby en zijn vrienden verrijken. Door de krachten van Kirby en zijn vrienden te combineren activeer je de vriendenkrachten. Deze gloednieuwe mogelijkheid biedt sterkere wapens of originele manieren om puzzels op te lossen.
Ook variëren de kopieerkrachten de gameplay met speciale segmenten waarin je bijvoorbeeld met een sneltreinvaart door een level heen rent of op een gigantische ster vliegt.
Kirby Star Allies Review

Fijne vrienden

Ondanks dat focus op de multiplayer ligt, is Kirby Star Allies uiteraard ook gewoon prima speelbaar voor één speler. De computer bestuurt dan Kirby's vrienden. Zij reageren niet eens heel dom en zullen snel doen wat jij van ze vraagt. Het is zelfs mogelijk om elk moment de vrienden te deactiveren als je liever alleen met Kirby op pad gaat. Dit heeft zo z'n voordeel, want wanneer je alleen met Kirby speelt, ligt de moeilijkheidsgraad van het spel net even iets hoger. Wat fijn is, want de game an sich is erg eenvoudig.
Wanneer Kirby omringd is met door de computer bestuurde vrienden, zullen zij op alles reageren wat ze geprogrammeerd zijn om te doen. Wanneer je tegen een baas vecht vallen de vrienden achter elkaar aan. Er zit dan weinig strategie in en sommige bazen zijn zelfs te verslaan door Kirby niets uit te laten uitvoeren terwijl de vrienden al het werk doen.
Dit voelt soms iets te makkelijk, vooral aangezien Kirby spellen in het algemeen niet bekend staan om hun moeilijkheidsgraad. Het spel reageert hier wel slim op door je vlak voor de strijd met een eindbaas de optie te geven om al je vrienden te deactiveren en de confrontatie met alleen Kirby aan te gaan.
Kirby Star Allies Review

Leuk en charmant

Kirby Star Allies biedt zo'n 50 levels in een paar speelwerelden. Ondanks dat je het einde van het hoofd avontuur wel binnen 7 á 8 uur hebt gezien, biedt het spel nog een gigantische post-game die zeker de moeite waard is om te doorlopen. Daarnaast zijn er nog talloze verzamelobjecten, zoals de puzzelstukjes die puzzels vormen gebaseerd op Kirby's voorgaande avonturen. Ook biedt Kirby Star Allies nog twee minigames gebaseerd op concentratie en timing, maar deze hebben te weinig diepgang om echt te blijven hangen. Beschouw het als extraatje.
Kirby Star Allies is zeker niet het moeilijkste spel dat momenteel verkrijgbaar is voor de Switch, maar wel één van de leukste. Kirby spellen hadden altijd al veel charme, maar nu in HD spatten de kleuren van je scherm. Kirby Star Allies is werkelijk een genot om naar te kijken! De karaktermodellen zijn zo goed gelukt dat het soms wel lijkt alsof je naar een CGI animatie zit te kijken.
Kirby Triple Deluxe en Planet Robobot wisten fans al te verrassen met veel fan service in de vorm van geweldige remixes van oudere Kirby muziekstukken en terugkerende personages, maar Kirby Star Allies doet daar nog een schepje bovenop. King Dedede, Meta Knight en Bandana Waddle Dee zijn alle drie te ontgrendelen als speelbare vrienden in het spel, en eind deze maand worden veteranen Rick, Coo en Kine, Marx en Gooey daar nog eens aan toegevoegd als gratis DLC!
Kirby Star Allies Review

Kirby Star Allies Review - Hoe Meer Zielen Hoe Meer Vreugd!

Onze roze kleine vriend weet ons al meer dan 25 jaar te vermaken, en met Kirby Star Allies is daar nu weer een fantastische game bijgekomen. Kirby Star Allies is een geweldig charmante game zoals we gewend zijn van Kirby, maar die net wat minder gekke dingen doet dan Kirby Planet Robobot. Desalniettemin biedt het spel een gigantische co-op sensatie. Een aanrader dus voor alle Switch bezitters die opzoek zijn naar de meest charmante platformer van het jaar.
Verzamel je beste vrienden alvast want Kirby Star Allies ligt vanaf 16 maart in de winkels!