Alter Ego Review

zondag, 05 juni 2011 om 17:00
In een wereld waar brute shooters en spannende actiegames de plak zwaaien, is het niet meer eenvoudig voor een point & click game om te overleven. Alter Ego brengt een verhaal vol moorden, mysteries en diefstallen. Zal dat genoeg zijn om een mooie score te behalen?
Tegenwoordig wagen ontwikkelaars zich nog maar zelden aan het point & click genre. Het genre was vooral in de jaren negentig erg populair met hoogtepunten als Curse of Monkey Island en The Last Journey, maar lijkt nu in een negatieve spiraal te zitten. De Professor Layton franchise op de DS heeft het genre weer op de kaart gezet, maar meer goede point & click games zijn uiteraard altijd welkom. Ontwikkelaar Future Games gaat de uitdaging aan en komt met Alter Ego, een game die een ode moet brengen aan de point & click games uit het verleden.
Mysterie in Plymouth
Alter Ego neemt je mee naar 1894, naar Plymouth, een klein dorpje in Engeland waar Timothy Moor, een Ierse dief, voet aan wal zet. De beste man heeft het niet bepaald gemakkelijk en wordt al vanaf het prille begin gezocht door de politie. Hij is op zoek naar zijn vriend die samen met hem een overval gaat plegen die genoeg geld moet opleveren om naar Amerika te reizen.
Het is rond diezelfde tijd dat Sir William the White Beast, een bekende aristocraat uit het dorp, overlijdt. Er werden vele verhalen verteld over de man en sommigen beweren zelfs dat hij enkele moorden op zijn geweten had. De dag na zijn begrafenis is het graf leeggehaald en zijn er verschillende lijken neergelegd. Detective Briscol, een nieuwkomer in het dorp, is aangesteld om het mysterie op te lossen en laat zich niet gek maken door de bijgelovige dorpelingen.
Eenvoudige puzzels
Je speelt met beide personages die proberen te doen wat hoort volgens hun mentaliteit. Zo moet je met Briscol de hele tijd mensen ondervragen, bewijsmateriaal zoeken en notities nemen, terwijl Moor zich bezighoudt met diefstallen, inbraken en contacten probeert te zoeken in de criminele onderwereld. De gameplay bestaat bijna volledig uit het zoeken naar bepaalde objecten en personages in de omgeving van je personages. Bepaalde voorwerpen die je vindt, kun je dan weer gebruiken in combinatie met andere voorwerpen en zo baan je jezelf een weg door het verhaal.
Het probleem is echter dat deze puzzeltjes te eenvoudig zijn. Er is weinig ruimte voor de verbeelding omdat het gewoon overduidelijk is waar bepaalde voorwerpen thuishoren. Ook mensen ondervragen is een eitje en in de gesprekken wordt maar al te vaak meteen duidelijk wat je precies moet doen. Omdat alles wel erg simpel is en missies je vaak gewoon van punt A naar B laten lopen, bestaat de kans dat je Alter Ego gewoon neerlegt na enkele uurtjes uit verveling.
Zwak einde
Telkens je een interessant punt in de omgeving hebt gevonden, slentert je personage er naartoe om een opmerking te maken. Dit vertraagt de gameplay enorm maar gelukkig is er een optie waardoor je objecten kunt aanklikken en je personage gewoon stil blijft staan. De keerzijde daarvan is dan weer dat alle belangrijke objecten op dat moment nog duidelijker in beeld komen, wat het geheel extra eenvoudiger maakt.
Op een bepaald punt ontmoeten beide personages elkaar en dat brengt het verhaal in een stroomversnelling. Vanaf dit punt gaat alles zo snel dat het lijkt alsof de ontwikkelaar te weinig tijd had om de game een waardig einde te geven. En dan voel je je toch wel bedrogen na een verhaal dat ongeveer negen uur in beslag neemt.
Knap stemmenwerk
Daarnaast zijn er ook wat problemen met de animaties. Na enkele opdrachten krijg je vaak een cutscène te zien. Zo lopen de lippen van de personages helemaal niet synchroon met het geluid, wat niet zelden grappige beelden oplevert. Het eigenlijke stemmenwerk is dan weer enorm knap. Je zult tal van Engelse accenten herkennen en je hoort gewoon dat de acteurs hun ziel erin hebben gelegd. Daarnaast zijn de omgevingen waarin je loopt erg gedetailleerd en knap. De sfeer van het 19de eeuwse Engeland wordt mooi weergegeven, ook tijdens de mooi afgewerkte cutscènes. Ook hier valt absoluut niets op aan te merken.
Goede basis, slechte afwerking
De basis van Alter Ego zit goed in elkaar. Zoals de meeste point & click games heeft het spel zeer knappe omgevingen en heel wat puzzels. Maar ergens is het fout gegaan. De puzzels zijn veel te eenvoudig en het verhaal, dat op zich wel goed is, kent een teleurstellend einde. Vanwege de moeilijkheidsgraad lijkt Alter Ego vooral bedoelt voor diegenen die nog nooit een point & click game hebben gespeeld. Maar toch zullen ook zij deze game met gemak uitspelen. De prijs van 20 euro maakt wel wat goed, maar dan nog raden we deze aanschaf niet aan. Er zijn gewoon teveel betere games in het genre verkrijgbaar.
Cijfer: 4.5