Bordspel: Greenrock Village Hotel Review

zondag, 05 juni 2011 om 16:00
Niet alleen is het spannend om detective te spelen in L.A. Noire, ook is het leuk om een moordzaak op te lossen in een bordspel. Greenrock Village Hotel is zo’n spel waarbij je flink de hersenen mag kraken, want wie heeft nu daadwerkelijk die lugubere moord gepleegd?
Greenrock Village is een dorpje, een dorpje dat op het eerste oog heel normaal lijkt. Een dorpje waar nooit wat bijzonders schijnt te gebeuren. Maar schijn bedriegt. Plotseling wordt er een moord gepleegd en aan jou de taak die op te lossen. Elke ronde zijn er 8 verdachten, scoor jij als speler de meeste punten en weet jij het moordmysterie op te lossen?
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Duur: ca. 60 min.
Uitgever: Jumbo
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 30,-
De inhoud
Greenrock Village Hotel is een spannend spel dat je speelt met twee tot vier personen. Als eerste leg je het speelbord op tafel waarop allerlei vertrekken van het Greenrock Village Hotel staan afgebeeld. Zo zie je dus diverse hotelkamers, de eetruimte, de keuken, de receptie en meer. Het spel bevat 15 moordzaken om op te lossen en iedere moord bestaat uit 27 kaartjes:
  • 1 dokter
  • 8 verdachten
  • 10 hotelruimtes
  • 6 personeel
  • 2 superaanwijzingen (tips)
Bij elke moordzaak die gespeeld wordt, worden om het speelbord alle verdachten, hotelruimtes en personeel gelegd. Ofwel de getuigen die je op weg kunnen helpen de moordzaak op te lossen. Eenmaal alles klaar gelegd te hebben, krijgt elke speler een kaartrekje, een pen en papier.
Punten scoren om te winnen
Wat is nu precies de bedoeling van het spel? Uiteraard is het belangrijkste van het spel het oplossen van de moordzaak. Dit gaat als volgt: aan het begin van een spel vertelt de dokter welk lichaam is gevonden. En dan is het puzzelen. Aan iedere speler de taak om de moordzaak op te lossen en daarbij zoveel mogelijk bewijsstukken in handen te krijgen. Dus ga op zoek naar getuigen met juiste aanwijzingen, vind relevante informatie. Hoe meer punten jij op het einde weet te verzamelen, hoe beter je ervoor staat. Let op: het is lastig, want verdachten zullen natuurlijk nooit zeggen dat ze iets gedaan hebben. En dat maakt het juist leuk en uitdagend!
Strategisch te werk gaan
Hoe het spel precies in zijn werk gaat om dit allemaal te kunnen bereiken, zal nu verder uitgelegd worden. Iedereen begint uiteraard bij het begin van het speelbord en daarna wordt er om de beurt gespeeld. Degene die aan de beurt is kan kiezen welke stap hij onderneemt. Zo kan een speler een kaart pakken die naast het speelbord ligt, een kaart bekijken van een van de andere spelers of een kaart ruilen met een van de andere spelers. Iedere speler heeft een kaartrek met een voor- en achterkant. De voorzijde, waarop maximaal twee kaarten komen te staan, is bedoeld zodat iedereen deze kaarten kan zien. De achterkant is voor jezelf, daar mag je maximaal één kaart op hebben staan.
Nu blijkt al meteen dat Greenrock Village Hotel een tactisch bordspel is. Stel, je speelt met drie spelers en elke speler komt uit op een maximum van drie kaarten, dan zijn er maar negen kaarten die in het spel rouleren. Dit terwijl er nog veel meer kaarten om het speelbord liggen, lees getuigen of bijvoorbeeld gedachtes. Hoe je precies speelt is helemaal aan jou. Zit je op een dood spoor, dan is het handig om voor de actie ‘kaart pakken’ te gaan. Maar denk je op een gegeven moment dat één van de andere spelers interessante informatie achterhoudt, dan doe je er verstandig aan één van jouw kaarten te ruilen met diegene of wellicht alleen een kaart in te kijken. Vandaar ook dat pen en papier van essentieel belang zijn. Noteer al je informatie goed, want voor je het weet wil een van de spelers een kaart met jou ruilen. Dit mag ook een kaart van de achterkant van je rek zijn. Goed aantekeningen maken is dus een van de sleutels tot succes.
Drie keer de verdachte bepalen
Wat verder van belang is tijdens het spelen is stemmen. Voor of nadat je aan de beurt bent en een bepaalde actie doet, mag je een stem uitbrengen, dus wie jij denkt dat de dader is. Het speelbord bevat bepaalde vakken en hoe verder je speelt hoe minder punten er te verdienen zijn. En je mag in totaal maar drie keer stemmen in het hele spel. In het begin zul je zeven punten ontvangen bijvoorbeeld als je meteen stemt, maar de kans is natuurlijk groot dat je dan maar op de gok een verdachte aanwijst. Als je veel later in het spel het wel weet, is het alweer te laat om te stemmen want dan krijg je bijvoorbeeld maar één punt. Je moet dus goed afwegen wanneer je precies stemt, want de punten die je kunt verdienen spelen op het einde van het spel weer een belangrijke rol. Immers wint degene met de meeste punten.
Als eerste bij de supertips komen
Een moord oplossen is flink wat gepuzzel, maar zeker niet onmogelijk als je er echt voor gaat zitten. Je moet het dus wel serieus doen, anders wordt het te lastig. Het is slim om goed na te denken welke actie je uitvoert, te snel teveel kaarten pakken is niet handig. Want als je drie kaarten op je rek hebt, kun je dus nooit meer verder een kaart om het speelbord pakken, maar ben je al gedwongen om in de volgende beurten te kijken of te ruilen. Afhankelijk van welke actie je per beurt onderneemt, zet je ook stappen op het speelbord. Het leuke is dat er twee momenten in het spel zitten waarop je een supertip kunt inkijken. Deze tip geeft je kostbare informatie waarna je zeker op het goede spoor gezet zal worden. Het is dan ook handig om na te denken wat voor acties je uitvoert met betrekking tot het aantal stappen dat je dan vooruit gaat op het speelbord. Degene die als eerste de informatie inziet, heeft sowieso een informatievoorsprong op de rest. Een kans die je dus niet onbenut moet laten.
Spannend spel met twee kleine nadelen
Het mag duidelijk zijn dat Greenrock Village een spannend spel is om te spelen. Ook is er nog een optie waarin je handlanger kunt worden van de moordenaar, iets dat weer een extra dimensie geeft aan het spel. We hebben voor deze recensie twee moordscenario’s getest waarin geen handlanger aanwezig was. Maar in de duidelijke handleiding valt dit nog allemaal na te lezen. Over het algemeen genomen is Greenrock Village Hotel een te gek en spannend spel, een absolute aanrader. Wel hebben we twee kleine puntjes van kritiek. Allereerst is het geen ‘gezelschapsspel’. Doordat je zo voor jezelf aan het puzzelen bent, wordt de sfeer al snel stil en heel serieus. Het is dus niet lachen, gieren, brullen of een hoop gezelligheid. Iets dat niet heel erg is, maar wees je daarvan bewust. Tot slot is het zo dat het spel maar 15 scenario’s bevat wat betekent dat je uitgespeeld bent als je ze allemaal gehad hebt. Dit kan uiteraard opgelost worden door een uitbreidingsset, al is het de vraag of die er ooit zal komen. Maar als je echt een spannend spel zoekt met leuke verhaallijnen moet je zeker eens aan de slag met dit spel.