Adam's Venture Episode 3: Revelations Review

zaterdag, 24 maart 2012 om 15:00
Typische puzzelgames zijn de laatste jaren een absolute niche geworden. Ze krijgen maar bar weinig media aandacht en vliegen bij de meeste gamers onder de radar door. Tenzij je natuurlijk een doorgewinterde puzzelaar bent. Adam's Venture Episode 3: Revelations doet een poging jouw hersenen eens goed te laten kraken. Of het resterende gedeelte van ons brein genoeg lol heeft kunnen beleven, dat kun je terugvinden in de enige echte XGN recensie.
In het derde deel van de Adam's Venture reeks, kruip je wederom in de rol van de held op sokken die de titelnaam met trots draagt. Adam is een echte charmeur, dat je al in de eerste minuten terugziet, als hij zijn knappe vrouwelijke compagnon Evelyn tegenkomt. Praatjes vullen echter geen gaatjes (letterlijk en figuurlijk in dit geval) en daarom moet hij zichzelf toch zien te bewijzen voor het vrouwelijke geslacht. En hoe doe je dat in de jaren twintig van de vorige eeuw? Simpel, door op schattenjacht te gaan in de tombe van Koning Solomon. Dat is even wat anders dan een bos bloemen, toch? Origineel is het in ieder geval wel.
Puzzels raken kant noch wal
Het gevolg is een avontuur door een aantal gebieden, waarin Adam en Evelyn verschillende puzzels moeten zien op de lossen. Deze puzzels variëren van het op de juiste manier aansluiten van kabels om een motor aan de gang te krijgen, tot het ronddraaien van wielen waar codes opstaan, om zo nieuwe deuren te openen. Klinkt op papier op zich erg interessant, maar de meeste van deze puzzels raken eigenlijk kant noch wal.
Normaal gesproken is er, als je goed rondkijkt, ergens wel een subtiele hint rondgeslingerd die jou de weg wijst, maar in deze game ben je soms geneigd om alle mogelijke combinaties maar te proberen. Het is trouwens niet zo dat wij de 'puzzel'-kennis niet eens hebben om onze veters te strikken, dus maak je geen zorgen. Het is simpelweg de presentatie van sommige puzzels die Adam's Venture Episode 3: Revelations tot een teleurstelling maakt.
Ploeteren voor de ultieme kop koffie
Maar ook het verhaal weet eigenlijk totaal niet te imponeren. Adam krijgt in het begin van de game een flashback over hem en Evelyn, die gevangen worden genomen door de kwaadaardige leider van de 'Clairvaux' groep, die hen gaandeweg aan het dwarsbomen is. In de game zelf herleeft Adam zijn momenten met Evelyn en zijn vader, die op zoek zijn naar nieuwe geheimen. Het probleem is echter dat er maar weinig aandacht wordt besteed aan de verhaalvertelling. Je bent namelijk het grootste deel van de tijd druk bezig om Adam door de, toch vrij inspiratieloze, omgevingen heen te leiden en vreemde puzzels op te lossen.
Op een begeven moment moet je voor een professor de kracht in verschillende windmolens terugbrengen. Doe je dit, dan zal hij je helpen. Je vraagt je af waarom die windmolens in 's hemelsnaam aangezet moeten worden. Wat blijkt? Alleen zo kan de beste man zijn optimale kop met koffie opslurpen. Ja, daar zouden wij ook wel levensgevaarlijke tests met elektriciteit voor doen. Nee, serieus. Het geeft je echter een beeld van hoe flauw de essentie van het verhaal soms kan zijn. Ach, gezien Adam constant loopt te flirten met Evelyn, kunnen we het verhaal ook niet helemaal serieus nemen.
Door het leven gaan als een houten klaas
Adam's persoonlijkheid is eveneens allesbehalve memorabel, met een niet overtuigende stem en grappen die helaas maar af en toe een lach op het gezicht getoverd krijgen. Maar misschien komt het vooral omdat de animaties van de personages zwaar verouderd zijn en de besturing ook vrij houterig is. Je moet zijn manier van bewegen zien op de manier hoe je Nathan Drake bestuurt in Uncharted, alleen dan aanzienlijk minder vloeiend. In het jaar 2012 verwacht je toch wel dat dit soort zaken geperfectioneerd zijn.
Geen ruimte voor een vloer
Hoe zit het dan qua schoonheidsfoutjes? De meeste games ontkomen hier namelijk niet aan. Nou, helaas komt ook Adam's Venture Episode 3: Revelations op dit gebied niet door de test. Meerdere malen verdween de vloer onder Adam's voeten spontaan, als wij even snel uit de game gingen en kort daarna weer terugkwamen. Het gevolg was dat Adam op niets liep; een bizar gezicht en stiekem ook een beetje eng. Verklaart meteen waarom er voor 'Angst' gewaarschuwd wordt op de achterkant van het doosje.
Ook herhalen de dialogen van sommige personages zich soms tot in den treure, totdat je er gek van wordt. Is dit een horrorgame of zo? Nee, want er zit geen bloed in en van actie is er eigenlijk totaal geen sprake. Dit maakt de game daarom ook extra toegankelijk voor de wat jongere gamers onder ons. Toch zijn dit zorgwekkende taferelen, die niet onbenoemd mogen blijven.
Een pluim voor de audio
Wat echter wel blije gevoelens achter weet te laten, is de soundtrack. De sfeervolle nummers passen prima bij de toon die ontwikkelaar Vertigo Games wil neerzetten. Componist Jonathan van der Wijngaarden krijgt daarom ook een welverdiende thumbs up. Zie het als een aangename zachte pleister op een toch wel erg bloederige wond, die het ongeveer twee uur durende avontuur in de nieuwe Adam's Venture achterlaat.
Teleurstellend slotstuk in de trilogie
Wat overblijft is een hele korte en teleurstellende puzzelgame die helaas geen voldoende verdient. Het concept is zeker interessant, want de mysteries achter koning Solomon zijn nog lang niet boven water gehaald. De presentatie van deze game gooit echter roet in het eten en de meeste puzzels laten je puur gokken om verder te kunnen komen. Eeuwig zonde, want zo wordt het gevoel van beloning naar een absoluut dieptepunt geholpen. De soundtrack weet het leed wat te verzachten, maar daar moet je geen game voor kopen. Daar hebben we tegenwoordig gelukkig muziekdownloads voor. Op de vraag of Adam het meisje krijgt? Nou... Laten we het erop houden dat jij als zwaar nieuwsgierige gamer flink geteased wordt als het daarop aankomt. Jammer, want Evelyn is stiekem best knap en charmant.
Cijfer: 4.5