The Legend of Zelda: Skyward Sword Preview

Preview
maandag, 18 juli 2011 om 14:00
xgn google image
We wachten nu al bijna vijf jaar op een nieuwe The Legend of Zelda game voor de Wii. Eind dit jaar gaat die game eindelijk verschijnen en wij zijn er al even mee aan de slag geweest. Onze bevindingen van The Legend of Zelda: Skyward Sword lees je in deze impressie.
The Legend of Zelda: Skyward Sword is een van de laatste grote titels die Nintendo in de maak heeft voor de Wii. De game moet daarom een grote impact maken en om te kijken of Nintendo de goede kant opgaat, hebben wij vast een demo gespeeld. De demo van Skyward Sword bestond uit drie verschillende modi. Een modus waar we konden vliegen op een vogel, een modus waar we in een dungeon konden rondkijken en een modus waar we tegen een baas konden vechten.
Vliegende vogels
In Skyward Sword beleven we een van de vroegere avonturen van Link. Link is opgegroeid in Skyloft, een groep eilanden boven de wolken. Hij is nog jong en Zelda, die in Skyward Sword nog geen prinses is, is een hecht vriendinnetje van hem. Voor hun plezier vliegen de mensen van Skyloft graag rond door de wolken op grote vogels en dat is ook precies wat wij hebben gedaan. Wij bestuurden Link terwijl hij een race hield met als prijs een romantisch avondje met Zelda.
Door met de Wiimote en Nunchuck een kant op te wijzen verander je de koers van de vogel. Je zult vanzelf in een rustig tempo vooruit zweven, maar als je er vaart achter wilt zetten - wat wel verstandig is in een race - moet je een zwiepende beweging maken. Ook kun je drie keer een boost gebruiken die zich na een tijdje vanzelf weer aanvult. Het is een actieve besturing die lekker werkt.
Natuurlijk wint Link de race en is het avondje met Zelda voor hem. Zelda kan echter niet wachten en springt zonder enkele zorg van het eiland af de diepte in. Gelukkig kan Link haar nog net redden, maar de onbezorgdheid van Zelda belooft niet veel goeds. Later in de game wordt ze dan ook ontvoerd en moet Link haar gaan redden. Het is nog niet duidelijk hoe het vliegen met de vogels in het verhaal wordt verwikkeld. Is dit iets dat je maar één keer doet of zul je regelmatig op een vogel zitten? Wij weten het nog niet.
Degelijke dungeon
In de tweede modus konden we een dungeon ofwel kerker verkennen. Hier kwamen we dan ook in aanraking met de gameplay die je het grootste gedeelte van de game zult beleven. Hier was direct merkbaar dat Skyward Sword weer een echte The Legend of Zelda game is. Je kunt in een dungeon erg veel ontdekken en er zullen genoeg vijanden rondlopen om te verslaan. In de dungeon waar wij rondliepen waren al zo’n vier à vijf verschillende puzzels te vinden, misschien nog wel meer als je beter zoekt.
De puzzels in deze dungeons waren bijna allemaal toegankelijk door het gebruik van een vliegende kever. Met deze kever kun je spinnenwebben doorknippen, kleine dingen oppakken en na een tijdje ontploffen ze waardoor je ze ook als wapen goed kunt gebruiken. De kever bestuur je door de controller een kant op te wijzen. Het laat nog eens de actieve besturing zien die Skyward Sword kent. Je zult nooit stilzitten, maar bent altijd bezig. Wij hebben de game niet heel lang gespeeld, maar na onze sessie waren we nog lang niet moe van deze activiteit. Het zal dus niet al te vermoeiend zijn.
Behalve deze kever heeft Link natuurlijk ook zijn zwaard. Skyward Sword kent een constante ondersteuning van Wii MotionPlus en daardoor is het zwaardvechten erg accuraat. Het is zo precies dat Nintendo er speciale vijanden voor gecreëerd heeft. Je zult dan in een specifieke richting moeten slaan om schade toe te brengen. Zo was er bijvoorbeeld een skelet dat twee botten als zwaarden gebruikte. Wanneer het skelet de botten verticaal naast zich houdt, kun jij geen schade toebrengen door horizontaal te zwaaien. Je zult dan omhoog of omlaag moeten slaan. Dit houdt de gevechten boeiend omdat je steeds iets anders moet doen.
Een kanttekening hierbij is wel dat als je de Wiimote naar rechts beweegt om met je zwaard van rechts naar links te zwaaien, de Wii die zijwaartse beweging ook registreert als een zwaai en dat kan soms erg vervelend zijn. Het is tenslotte een natuurlijke beweging om eerst uit te halen voordat je met een zwaard zwaait en het gaat nog lastig worden om dat speciaal voor de game af te leren.
Blauwe baas
Als laatste mochten we ook nog een baas onder handen nemen. Deze baas gaat onder de naam Ghirahim. Hij is de grote slechterik in het verhaal van Skyward Sword en Link zal meerdere malen tegen hem moeten vechten voor hij hem - waarschijnlijk - definitief verslaat. Waarom hij achter Zelda aanzit, of waarom hij blauw is, weten we nog niet, maar hij is wel de patjakker van het verhaal dus lieten we hem graag eens zien wie er nou echt de baas is.
Het bestrijden van de baas zal weer een actieve bezigheid zijn, maar het werkt nog niet optimaal. Je zult voornamelijk gewoon snel op en neer zwiepen met de Wiimote, de Wii variant van buttonbashen, want dat is de effectiefste manier om schade toe te brengen. We hebben er wel vertrouwen in dat er ook eindbazen langs zullen komen die op een creatievere manier verslagen moeten worden.
Zuiver Zelda
Zover wij nu met de game konden spelen wordt The Legend of Zelda: Skyward Sword een vermakelijke game. Skyward Sword doet echter nog niets waarvan we staan te springen, maar is gewoon een goede verbetering op Twilight Princess. Wat we vooral zien is dat de game een erg actieve besturing krijgt en dit volhoudt zonder hinderlijk te worden. Verder is het gewoon The Legend of Zelda als vanouds en, laten we eerlijk zijn, dat is precies wat we willen van een game als deze.

Populair Nieuws