The Fancy Pants Adventures Review

maandag, 18 juli 2011 om 17:00
Het is inmiddels weer zomer en dan is het tijd om je mooie broek aan te doen. Wij zijn niet de enigen die er zo over denken, want Fancy Pants is de meest hippe broekendrager aller tijden. Na tweemaal in Flash-vorm aanwezig te zijn op het internet, is het tijd voor zijn eigen Adventure op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Maar is die broekendrager net zo fancy als op het internet, of is het eerder een vieze luier?
Mr. Fancy Pants is geen nieuweling in gameland. Hij verscheen namelijk al in twee verschillende Flash-games op het internet onder de noemers 'The Fancy Pants Adventure World 1' en 'The Fancy Pants Adventure World 2'. De game met de kenmerkende tekenachtige graphics is nu doorgestroomd naar de consoles, in de vorm van een XBLA/PSN-titel.
Rasechte platformer
Je hoeft maar heel even Fancy Pants Adventures (FPA) te spelen om door te hebben dat je te maken hebt met een echte platformer. Het is ergens een mix tussen Mario en Sonic, maar deze game moet je eigenlijk niet vergelijken met dergelijke platformgiganten. Parkour, je weet wel, dat tegen muren op rennen, springen, koprollen en zo, is de drijfveer in deze game. Een beetje Mirror's Edge in 2D. Mr. Fancy Pants is hier toevallig heel goed in en het duurt dan ook niet lang voordat je als een malle door de levels heen vliegt. De besturing laat soms echter wel te wensen over, want het voelt af en toe aan alsof Mr. Fancy Pants voortdurend op ijs loopt en daardoor wat traag reageert. Maar gelukkig is niet alleen het platformen de drijfveer in deze game, je moet namelijk elk level helemaal verkennen om het level echt te voltooien. Het gaat namelijk niet om de snelste tijd tot de finish, maar om het verzamelen van alle collectibles in elk level.
En dat zijn er ook meteen een hele hoop. Zo zijn er krulachtige vormpjes die je moet verzamelen, zijn er door de hele game negen flesjes te vinden en moet je in elk level een paar sterren verzamelen. Daarnaast is er in elk level ook nog een zogehete 'micro-challenge', waarbij je binnen een korte tijd een serie gouden krulletjes moet verzamelen. Dit alles moet je bij elkaar krijgen om een level voor honderd procent uit te spelen. Doe je dit niet, dan is de game automatisch ontzettend makkelijk, want het halen van de eindstreep is helemaal niet lastig.
Papegaaien met zwaarden
Dat wil niet zeggen dat er geen uitdaging in de game zit; vijanden als spinnen en papegaaien met zwaarden maken je het moeilijk, maar de echte uitdaging zit 'm in het bereiken van die lastig te vinden gebieden. De vijanden elimineer je overigens gewoon door er bovenop te springen, zoals we dat ook in games als Super Mario doen. Vervolgens functioneren ze als een gevaarlijk projectiel door er tegenaan te schoppen.
Halverwege de game krijg je een wapen - een potlood - waarmee je vijanden in elkaar kunt meppen. Dit werkt niet helemaal geweldig en het is dan ook jammer dat het laatste gedeelte van het spel zich vooral focust op het verslaan van vijanden, in plaats van lastige platformgedeeltes. Met een kleine tik op de mepknop geef je een vijand een kleine por, door deze knop ingedrukt te houden geef je ze een flinke zwaai en als je vervolgens op de springknop drukt, vlieg je als een gevaarlijke maniak in het rond en geef je alles wat je tegenkomt een flinke smak op zijn donder. Dat laatste is overigens ook een essentiële move om bij lastig te bereiken platformen te komen, dus het vechtsysteem is niet helemaal onnodig.
Regenboogbaarden en panterbroeken
Maar waarom doet Mr. Fancy Pants dit allemaal eigenlijk? Dat wordt je in het begin van de game meteen duidelijk gemaakt. Een aantal piraten, waaronder een kapitein met een regenboogbaard, heeft namelijk de badkuip van de koning gestolen. Genoeg redenen om daar achteraan te gaan uiteraard. Uiteindelijk wordt je zusje ook nog eens gekidnapt door de piraten, dus des te meer reden om wat kont te gaan schoppen. Tijdens het spelen van de game zul je verschillende bondgenoten tegenkomen, die je voorzien van nieuwe items en een dosis melige humor, zodat je weer opgevrolijkt verder kunt gaan.
FPA draait dus niet alleen maar om het platformen en het verslaan van vijanden, je kunt Mr. Fancy Pants namelijk uitgebreid aanpassen met allerlei spulletjes die je door de levels heen bij elkaar verzamelt. Zo kun je zijn oranje broek omwisselen voor een regenboogbroek en zijn stekelige kapsel bedekken met een hippe hoge hoed. Tevens kun je het potloodwapen ook omruilen voor onder andere een papegaai. Laatstgenoemde is in combinatie met een broek met panterpatroon en een Batman masker mijn favoriete outfit. Deze outfits hebben helaas geen invloed op de gameplay, maar voegen wel degelijk een flinke lading charme toe aan de game.
Trampolinemaatjes
Het is overigens niet zo dat je deze game helemaal alleen moet spelen. Integendeel, je kunt samen met drie vrienden de game spelen, en dat is meteen een stuk leuker. Dat kan ook nog eens online en het maakt de game een stuk makkelijker, aangezien je beter bij lastig bereikbare plaatsen kunt komen. Zo kun je je medespeler als een voetbal wegtrappen, of gebruiken als trampoline. De camera is echter je grootste vijand in deze modus, aangezien die te langzaam reageert, waardoor je wel eens recht tegen een monster aan wilt lopen. Het is echter een feit dat deze game gewoon veel leuker is met meerdere mensen. Zit je midden in een level, dan kan je vriend of vriendin echter niet meteen bijspringen en dat is dan wel weer een gemiste kans.
Met slechts elf levels ben je binnen een paar uur door de game heen, maar daarna zijn er nog een hele hoop uitdagingen, waaronder time trials, waarbij je je skills echt tot het uiterste moet gebruiken om een gouden medaille te halen op deze levels. Tevens kun je na het voltooien van het hoofdverhaal ook nog eens de originele Flash-levels in vernieuwde vorm spelen, dus dan heb je plots weer een paar uur gameplay erbij. Tevens is het een monsterklus om alle levels op honderd procent uit te spelen, het moge duidelijk zijn: je hebt genoeg te doen in FPA. Is dat echter allemaal de moeite waard?
Frisse wind
Fancy Pants Adventures is een vermakelijke, frisse game, die met zijn kenmerkende stijl en leuke platform elementen zeker weet te overtuigen. Een aantal kleine irritaties, waaronder de camera, de zweverige besturing en het level design, zorgen er echter voor dat je soms als een gefrustreerde papegaai de game aan het spelen bent en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Toch is het overgrote deel van de game een genot om te spelen en als je een beetje van platformen houdt, dan is deze game zijn tien euro's meer dan waard.