PS5 Hands-on: Astro’s Playroom bewijst next-gen

    Vernieuwing, dat is de boodschap van Sony als het aankomt op de PS5 release. Vernieuwing via de controller en nieuwe technieken in de hardware moeten gaming revolutionairen vanaf deze generatie. Wij gingen met de PS5 hands-on in Astro’s Playroom en vertellen je precies hoe de DualSense met al haar nieuwe snufjes aanvoelt!

    Astro’s Playroom is de gratis pack-in titel die op iedere PlayStation 5 voorgeïnstalleerd zit. De game bestaat uit vier werelden, met ieder een aantal levels. Voor onze PS5 hands-on gingen we aan de slag met het level Cooling Springs. Al snel blijkt dat alles wat je met Astro doet inspeelt op de nieuwe functies van de DualSense controller.

    Platformer met uitleg

    In de spelwereld van Astro’s Playroom heb je als doel om de verschillende geheimen te ontrafelen die in veelvoud verborgen zitten. Puzzelstukken zitten verstopt op de vreemdste plekken, terwijl je ook artefacten kunt vinden. In Cooling Springs staan deze in het teken van alles wat met de PlayStation 3 generatie te maken heeft.

    De platformer is dan ook een soort viering van alles wat met PlayStation te maken heeft. Zo zitten iconische figuren uit de geschiedenis van PlayStation overal verstopt. Hoe je deze bereikt, is alleen wel een uitdaging, want het is en blijft een 3D-platformer. Tijdens de boss battles echoot de game het gevoel na van Super Mario Odyssey.

    Ontdekking en plezier staan centraal, via de simpele doch goed functionerende controls. Springen, zweven, slaan en een super aanval; het zijn allemaal moves in het arsenaal van Astro om de levendige (en dodelijke) wereld van Cooling Springs te overleven. Het lijkt allemaal bijzonder veel op een normale platformer, maar niets is minder waar.

    DualSense evolueert PS5 gameplay

    Via de DualSense wordt de ervaring compleet op de schop gegooid. Waar eerder al gesproken werd in blogposts over haptic feedback en adaptive triggers is het uitproberen toch daadwerkelijk nodig om te geloven. Sony heeft dan ook niet gelogen.

    De haptische feedback die de controller over weet te brengen voegt een compleet nieuwe dimensie toe aan het gamen. Elke voetstap voel je nauwkeurig nabij het pookje van de DualSense, waarbij zelfs verschil op te merken valt bij welke voet op het zand neerploft. Een hele andere sensatie voel je wanneer je Astro’s laserstraal gebruikt om tijdelijk door de lucht te vliegen.

    De haptische feedback is enigszins vergelijkbaar met de HD-Rumble voor de Switch. Sony lijkt te hebben afgekeken bij The Big N met als gedachte dat hierin nog meer te verbeteren valt. Het resultaat mag er dan ook wezen, want iedere ondergrond voelt daadwerkelijk (hoe subtiel het dan ook mag zijn) anders aan.

    Showcase voor de DualSense

    Astro’s Playroom is wat dat betreft alleen al in het Cooling Springs level een daadwerkelijke showcase voor wat de DualSense kan doen. Ook de adaptive triggers worden namelijk optimaal ingezet. Er is daadwerkelijk feedback van de triggers, waardoor je nauwkeuriger de triggers kan indrukken om naar andere platformen te springen.

    Wie de triggers maximaal indrukt (en vasthoudt) kan zichzelf veel krachtiger lanceren bijvoorbeeld. Het indrukken van de triggers heeft dan ook een bepaalde spanning die flexibel verandert op basis van wat er in de game gebeurt. De techniek willen we dan ook graag nog op andere manieren ervaren, iets wat in Cooling Springs niet kan. Of de andere levels dat wel hebben, moet nog blijken.

    Cooling Springs werkt als goede introductie voor de PlayStation 5

    Het Cooling Springs-deel van Astro’s Playroom is voor nu dan ook een goed begin van de volgende generatie. De game bewijst dat next-gen daadwerkelijk vernieuwing met zich meebrengt. Tot nu toe is dit vooral via de DualSense te merken die daadwerkelijk het gevoel van avontuur overbrengt naar je handen.

    Uiteindelijk rest wel de vraag of andere games (met name third-party) deze technieken tot in de puntjes gaan toepassen. Ook rest de vraag of de kleinere gimmicky elementen nou daadwerkelijk nodig zijn, want het blazen in een controller om een boot vooruit te laten gaan voelt nou niet bepaald als vooruitgang. Toch zijn we voor nu onder de indruk van Astro’s Playroom en in het verlengde daarvan natuurlijk die nieuwe PS5 controller, de DualSense.

    Astro’s Playroom wordt gratis meegeleverd met iedere PlayStation 5 en is dus op 19 november beschikbaar in Nederland.

    Astro’s Playroom

    Verkijgbaar vanaf 19 november 2020

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.