Project CARS 2 gameplay elementen besproken [Gespeeld op E3 2017]

Preview
woensdag, 21 juni 2017 om 15:45
xgn google image
In onze review noemden we Project CARS de koning onder de racesims. Ontwikkelaar Slightly Mad Studios komt binnenkort met een vervolg op dit succesverhaal, namelijk Project CARS 2. Wij hebben de game op de E3 al even aan de tand mogen voelen en alles over de Project CARS 2 gameplay lees je hier!
Project CARS verscheen in 2015 en wist meteen hoge ogen te gooien. De game werd positief ontvangen met een 8.5 in onze eigen review en een gemiddelde van 82 op Metacritic, waarbij vooral de realistische besturing en het grafische spektakel aangeschreven werden.
Na nog een Game of the Year editie die in 2016 verscheen, zijn we nu aangekomen bij Project CARS 2. Dit deel is gemaakt met de constante feedback van de fans in het achterhoofd en moet een nog meer realistische ervaring gaan bieden. In dit artikel gaan we dieper in op de belangrijkste Project CARS 2 features, lees dus snel verder!

Nog meer realisme

Project CARS 2 bevat volgens ontwikkelaar Slightly Mad Studios een groter track roster dan alle andere racegames op consoles. En de keuze aan tracks is niet alleen uitgebreid, de tracks zelf zijn ook voorzien van een dikke dosis realisme. Dit heeft de ontwikkelaar gedaan door elk track ten eerste te laser scannen en vervolgens met behulp van drones en photogrammetry (een techniek waarbij beeldmateriaal wordt gebruikt voor het bepalen van de vorm, afmetingen en ligging van objecten) de absolute werkelijkheid na te streven.
Zo moeten spelers van Project CARS 2 over dezelfde informatie beschikken als de racers op het track zelf. De ontwikkelaar gaf hierbij het voorbeeld dat ook allerlei objecten rondom het track belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld de bomen. Een coureur gebruikt namelijk niet alleen het track, maar ook de omgeving om te herkennen waar hij is. Aan een bepaalde boom kan de coureur bijvoorbeeld herkennen dat er een scherpe bocht aan zit te komen; met Project CARS 2 beschik je als speler dus over deze exacte informatie.

Meer dan alleen dynamisch weer

Waar veel racegames tegenwoordig pronken met een feature genaamd 'dynamisch weer', beschikt Project CARS 2 in de woorden van Slightly Mad Studios over 'dynamisch alles'. De game heeft het principe van dynamisch weer genomen en bouwt hier op verder door ook bijvoorbeeld dynamische seizoenen toe te voegen.
Ook wordt meer realisme nagestreefd in het weer. Zo begint het wellicht te regenen, maar betekent dit niet dat het op het gehele track regent. Hiermee wil de ontwikkelaar tegengaan dat het uitrusten van je auto met regenbanden een standaard antwoord wordt op het veranderende weer.
Wanneer het op het ene stuk wel regent, maar op het andere stuk kurkdroog is, waar kies je dan voor? Neem je het risico om op de natte stukken uit de bocht te vliegen, maar houd je wel de goede banden voor het droge stuk, of kies je toch voor de regenbanden en ben je in het nadeel op het droge stuk? Op deze manier wil de ontwikkelaar meer strategie en diepgang in de Project CARS 2 gameplay verwerken.
Een ander interessant gameplay element is het Live Track 3.0, wat betekent dat het track verandert naarmate je er meer op racet. Een track is schoon aan het begin van een toernooi, maar zal gedurende er vaker op geracet wordt meer en meer vuil verzamelen. Dit heeft weer invloed op jouw auto en prestaties.

Leef je uit in verschillende modi

De Project CARS 2 gameplay is onderverdeeld in meerdere spelmodi. Zo heb je de Career modus, die aan wat aanpassingen onderhevig is geweest. Zo is er geen kalender meer, waardoor je bepaalde dingen wanneer je maar wil kan spelen in plaats van alleen op bepaalde dagen. Daarnaast is er de keuze uit korte en lange seizoenen, waarbij de korte seizoenen ideaal zijn voor mensen die minder tijd hebben maar wel graag deze modus willen spelen.
Ook kunnen spelers zich uitleven in de Online Championships. Deze kan je zo diepgaand maken als je maar wil; het kan een simpel toernooitje op een vrijdagavond met je vrienden zijn, of een geheel 'echt' toernooi dat nagebouwd is uit de werkelijkheid: de keuze is aan jou. Ook kunnen allerlei instellingen aangepast worden in deze modus, waaronder bijvoorbeeld de mate van realisme. Wanneer er geracet wordt in deze modus, worden de standings meteen voor iedere speler geüpdatet, wat natuurlijk wel zo handig is.
Daarnaast kunnen spelers aan de slag met de rallycross modus en ondersteunen verschillende modi multi-class formats, waarbij auto's uit allerlei verschillende klassen met elkaar samen kunnen racen.

Realisme voert de boventoon

Project CARS 2 lijkt wederom een enorm realistische racesim te gaan worden. Op grafisch gebied mag er ook weinig geklaagd worden; met ondersteuning voor VR, triple screen, 12K en 60fps lijkt dit racemonster genoeg in huis te hebben. De game zal bovendien betere prestaties leveren op de PS4 Pro en de Xbox One X. Liefhebbers van arcade racers kunnen de genadeloze titel beter links laten liggen, maar voor de echte racesim liefhebbers is Project CARS 2 zeker een titel om naar uit te kijken.
Project CARS 2 verschijnt op 22 september voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Populair Nieuws