Nog meer, nog beter en nog groter: de wereld van Metro Exodus moest en zal de eerdere twee delen (en de Redux versies) overtreffen. Na een periode van dik vijf jaar ziet de titel dan eindelijk (bijna) het licht. Of de game bevalt, dat lees je in deze Metro Exodus preview.
Op dezelfde dag dat GSC World aankondigt dat de studio werkt aan STALKER 2 (waarvan de voorgaande games niet voor niets in onze lijst met PC games die je gespeeld moet hebben staan), laat 4A Games weten dat haar titel door is geschoven naar 2019. Een paar maandjes extra zodat de studio nog het een en ander kan polijsten en oppoetsen.
Is dat dan nodig? Na het spelen van de Metro Exodus is het antwoord daarop een volmondig ‘ja’. Liever een game waar crashes, bugs en laadschermen minimaal zijn maar er iets langer moet worden gewacht op een release, dan de huidige build tegen beter weten in uitbrengen. Qua inhoud is de titel af, maar de komende maanden zal 4A Games volledig besteden aan het wegwerken van alle mankementjes.
Genoeg over wat er gaat gebeuren, over naar dat wat we hebben gezien. Metro Exodus pakt het stokje over van Metro Last Light en vervolgt het verhaal van Artyom. Deze jonge Rus heeft in het laatste deel de mensheid gered en de Dark Ones vriendelijk losgelaten (Exodus gaat er vanuit dat je in Last Light het goede einde hebt behaald) en gaat met zijn Spartan Rangers naar de oppervlakte van Rusland.
Er is namelijk een radiosignaal ontvangen vanuit de Oeral: de plek waar de bunker van de president ligt om precies te zien. Aangezien de metrotunnels van Moskou veilig zijn (nazi’s, communisten en Dark Ones zijn eruit geschopt), kan het selecte gezelschap van de rangers op onderzoek uit. Met een gerestaureerde trein begint de reis door het post apocalyptische landschap van Rusland, zo’n 700 kilometer buiten Moskou.
Na kennis te hebben gemaakt met de lokale bevolking (religieuze gekkies die tegen elk vorm van elektronica zijn en in een kapotte kerk in het moeras wonen), begint het echt werk voor Artyom. Want als (inmiddels) ervaren ranger, zijn de verwachtingen van jouw kwaliteiten hoog, maar krijg je toegang tot de nodige toffe spulletjes.
In Metro Exodus is er namelijk een hoop op de schop gegaan. Wapens kunnen nu door de speler zelf aan worden gepast, mits je extra onderdelen hebt gevonden. Vind je bijvoorbeeld een optische lens, dan kan je die bij een werktafel (in één van de veilige locaties die je kan vinden op elke map) op één van je wapens zetten. Wil je hem later toch ergens anders op monteren, dan kan dat ook gewoon. Dergelijke modificaties kan je net als bouwmaterialen op willekeurige plekken (en lijken) vinden.
Niet alleen vind je modificaties, maar ook twee soorten materialen waar je voorwerpen mee kan maken. Denk aan molotovcocktails, werpmessen, kogels of filters voor een gasmasker. Deze voorwerpen zijn zowel vanuit je rugzak te maken, als bij een werktafel. Uiteraard kost het maken van de meeste dingen meer vanuit de rugzak, dan vanaf een werktafel. Maar tja, soms heb je niet de luxe om je een weg te banen door vijanden zodat je iets goedkoper uit bent!
Aangezien je nu niet langer afhankelijk bent van het verzamelen van ongebruikte kogels als betaalmiddel, is dat hele systeem ook verdwenen. Je bent op jezelf aangewezen om nieuwe wapens en attachements te vinden en deze schoon te maken en te houden. Het schoonmaken van een wapen kost materialen, maar zorgt ervoor dat je wapen minder snel blokkeert en voldoende schade blijft doen. Neem je een duik in het water, dan zal je merken dat de conditie van jouw schietijzer er flink op achteruit is gegaan.
Waar je in de eerdere games je gasmasker tevoorschijn moest halen zodra je de metrotunnels verliet, is het 700 kilometer verderop een prima in te ademen lucht. Slechts op bepaalde plekken moet je jouw masker tevoorschijn halen, waardoor het toch nog noodzaak is om voldoende filters bij je te hebben. Gelukkig hoef je dus niet constant met het zicht-belemmerende ding rond te struinen!
De wereld die we te zien kregen in de Metro Exodus preview is bloedjelink. Niet langer beslist het spel hoe laat het is tijdens een bepaalde missie (serieus, waarom wacht Artyom totdat het nacht is om in Last Light door een moeras met monsters te banjeren?) maar is het aan de speler zelf. Op veilige locaties kan je een bed vinden en op die manier zelf een moment op de dag kiezen waarop jij op avontuur wil. Maar bedenk wel dat elk voordeel ook een nadeel heeft.
In het donker zien vijanden je minder snel, maar zie je zelf ook geen moer totdat je een nachtkijker hebt gevonden. Daarnaast kan je er donder op zeggen dat watchers (die er een stuk beter uitzien dan voorheen) midden in de nacht in grotere groepen door de straten patrouilleren. Tegelijkertijd hoef je overdag niet te proberen om ongezien door een level te sluipen: het zonnetje zorgt er wel voor dat je binnen de kortste keren gezien bent.
Over het zonnetje gesproken: ook die verdwijnt zo nu en dan. Behalve en dag- en nachtcyclus, kent Metro Exodus ook een dynamisch weersysteem. De ontwikkelaars die aan boord zijn gekomen nadat ze hun werk aan STALKER hadden voltooid (alweer aardig wat jaartjes geleden), hebben duidelijk hun vingerafdruk achtergelaten. Geen dag in Metro Exodus is hetzelfde en je kan er zelf voor kiezen om te wachten tot een ander moment voordat je op pad gaat.
Daar komt bij dat je ook de route naar een missie zelf kan uitstippelen. Ligt er een plas water tussen jou en je doel, dan kan je langs de oever sluipen (en de shrimps uit Last Light tegenkomen, en ja, ook die grote en irritante variant), door het moeras banjeren of een bootje nemen. Vooralsnog was de boot het enige bruikbare voertuig in de Metro Exodus preview. Uiteraard was de boot het snelste middel, maar ben je aan je lot overgelaten als er een gemuteerde vis besluit om jou als avondmaaltijd te zien.
De grootste vraag die wij hadden voordat we begonnen met de Metro Exodus preview, was hoe 4A Games zou proberen het claustrofobische element van de eerdere titels te behouden. Immers heet de titel wel Metro, maar draait de game juist om het eindelijk verlaten van de nauwe tunnels. Wij kunnen je vertellen dat als je daar ook vraagtekens bij had staan, je je geen zorgen hoeft te maken.
Hoewel het merendeel van Metro zich op het oppervlakte af zal spelen, zijn er genoeg ondergrondse tunnels en bunkers te vinden, net als ingestorte huizen zonder ramen. De tunnel trash wezens uit de eerste twee games hebben ook nog eens plaatsgemaakt voor ghoul-achtige beesten uit Fallout, die je zonder pardon in elkaar meppen en een prima gehoor blijken te hebben. Stealth mag dan wel nog steeds de beste aanpak zijn, het is duidelijk dat het niet zo simpel zal zijn als in Last Light!
Alle gangetjes in de gebouwen (zowel boven- als ondergronds) zijn nauw, hebben vreemde paddenstoelen uit de muren groeien en elk geluidje zal je van schrik doen opspringen. Daarnaast is het nog verdraaid donker in bouwerken, maar weet je ook dat als je jouw zaklamp gebruikt, je van elke vijand in het pand de volledige aandacht zal krijgen. Weet je levend weer naar buiten te komen, dan zal je verdomde blij zijn om het zonnetje en de chaos van een verrotte stad weer te zien!
Niet alleen kan je kiezen of je ergens wel of niet binnengaat en wanneer je dat doet, maar ook wordt er weer verwacht dat je als Artyom het goede voorbeeld geeft. In het eerste deel kon je zodoende de Dark Ones heel laten (maar veranderde dat niets aan het verhaal van deel twee) en in Last Light redde je iedereen uit je vriendenkring (behalve Ulman). Deed je als Artyom goede dingen (aan bedelaars geld geven, luisteren naar verhalen en zo min mogelijk mensen omleggen), dan zorgde het metrostelsel ervoor dat je ook een beloning kreeg. In de vorm van een beter einde van het spel.
De ontwikkelaar meende tijdens zijn presentatie voorafgaand aan de Metro Exodus preview dat keuzes wederom consequenties hadden en in de eerste missie zagen we dat al. De kerk met religieuze gekkies sluit je namelijk op en dwingt je om te ontsnappen. Doe je dat zonder iemand te vermoorden en zonder dat iemand je ziet, dan krijg je weer een flits over je scherm te zien en hoor je een soort van echo: iets wat in de eerste twee spellen wees op het verkrijgen van een positief karmapunt!
Eng, de typische Metro-sfeer, voldoende vernieuwingen en veelbelovende aanpassingen. Qua inhoud zit het met Metro Exodus dus wel goed. Maar hoe soepel loopt de game? De Metro Exodus preview werd gespeeld op de Xbox One X en een 4K-scherm. HDR stond niet aan, maar dat mocht de pret niet drukken: het zag er ontzettend gelikt uit. Wetende dat je als PC eigenaar er nog wel wat meer uit kan halen wat betreft specs, zal Metro Exodus op de PC er uitermate piekfijn uitzien.
Dat gezegd hebbende, moeten we er bovendien aan toevoegen dat het een flinke game zal worden, zowel qua speeltijd als grootte. Nu de wereld van Metro bestaat uit grotere en open delen, zal je veel meer tijd kwijt zijn aan het verkennen van elk hoekje, gebouwtje of tunnel. En met een grotere map, komt uiteraard ook een grotere beslaglegging op schijfruimte: er wordt momenteel hard gewerkt om alles op een schijfje van 50gb te rammen. Mocht je dus nauwelijks opslag meer hebben, dan is het een goed moment om alvast te kijken voor een uitbreiding van je interne opslag.
Met nog flink wat maanden om crashes weg te werken en laadschermen (flink) in te korten, is het ongeduldig aftellen aangebroken totdat we met de titel aan de slag kunnen. 4A Games neemt een risico door de metrotunnel de rug toe te keren, maar wel een keuze die fenomenaal uit lijkt te pakken. Wij kunnen niet wachten om zo snel mogelijk in de laarzen van Artyom te stappen en weer op avontuur in het postapocalyptische Rusland te gaan!